Zachtmoedig aanwezig tijdens de Contrastnacht

Is de Contrastnacht een tegenfeestje? Je zou het wel denken als je de openingspagina op de website leest. Als reactie op de Nacht van de Theologie is dit ‘spontane festijn’ door Johannes van den Akker, Inger van Nes en Karel Smouter in de steigers gezet. En ik geloof dat dit initiatief positief gaat uitpakken en dat de (al dan niet bewierookte) theologen gewoon gezellig de sfeer en de wijn komen proeven als de Hermitage door de  jus d’orange en zoute pinda’s heen is. De Contrastnacht zal dinsdag 21 juni gehouden worden in de Amstelhoven – vlak naast de Hermitage in Amsterdam. En ik ben zeker van de partij!

Wie zijn de gelukkigen?

“Hoe kun je een smaakmaker worden in het publieke debat als je qua stijl en aanpak in niets verschilt van andere elitefeestjes aan de Amsterdamse grachten?” – zo vragen de bedenkers van de Contrastnacht zich af. Goed punt. Daarom is het ook aardig om in de schaduw van de Hermitage een feestelijke alternatieve bijeenkomst te houden. En over het onderwerp van deze nacht zullen ook theologen enthousiast zijn: de Zaligsprekingen uit de Bergrede. Zie ook deze mooie blogs: Wie zijn de gelukkigen?

Ben ik nu te somber?

Wat je ook van Jezus denkt – in de drie jaren dat hij publiekelijk optrad heeft hij een enorme indruk achtergelaten. De Zaligsprekingen horen tot het mooiste wat ooit is uitgesproken en opgeschreven. Maar over contrast gesproken: de werkelijkheid van ons bestaan komt helaas niet overeen met de wondere wereld die Jezus beschrijft. In onze wereld heersen de trotse machthebbers, de hoogmoedige mooipraters en de wrede uitbuiters. Of ben ik nu te somber?

Lam en leeuw

Ik denk na over zachtmoedigheid. Er zit een mooi contrast in dat woord: zacht & moedig. Het doet me aan Jezus denken. Zacht als een lam, moedig als een leeuw! En dat geeft ook weer veel stof tot nadenken. Is zachtmoedig zijn hetzelfde als zwak zijn? Ik denk het niet…

Hé, ben je er bij volgende week dinsdagavond? Laat van je horen. Ik heb er alvast veel zin in.

Een gedachte over “Zachtmoedig aanwezig tijdens de Contrastnacht

  1. Prachtfoto! De Leeuw en het Lam. Ben naar aanleiding van jouw oproep om Bell te lezen begonnen aan een discussie op mijn weblog. Als je zin hebt welkom om eens mee te praten. Heb Bell wel besteld, nog niet gelezen. Hoop er de 29 te kunnen zijn.

Zeg iets terug op Vrijspraak

