Theologie op straat


De kortste nacht werd ingeluid met een ludiek feest in een prachtige binnentuin van Amstelhoven achter de Hermitage Amsterdam. Onder de naam Contrastnacht kwamen vogels van diverse pluimage bijeen rond het thema Alle gelukkigen. De sfeer was goed, het weer werkte mee en de theologen – die tegelijkertijd een eigen besloten feestje vierden waar het naar verluidt eveneens gezellig was! – zagen er ook de grap wel van in.

Voetenwasser van het jaar

Als afsluiting van mijn eigen bescheiden bijdrage (een praatje over zachtmoedigheid) heb ik een prijs uitgereikt aan Brigitte Makkinje van Serve the City – een plastic bakje met handdoekje en een nostalgisch stukje zeep met een engelenplaatje voor de Voetenwasser van het jaar.

Ik heb genoten van de vele ontmoetingen, de ongedwongen (chaotische) sfeer, de creativiteit en het contrast van chique en alternatief. Voor mij is het belangrijk hier te benadrukken dat ik de Contrastnacht als een plaagstootje naar de Nacht van de theologie beschouw. Het is goed en effectief om als theologen bijeen te komen op een aansprekende locatie om (zoals bij de nacht van de filosofie of de nacht van de poëzie) wat aandacht voor je vakgebied te vragen. Zo bezien is dit evenement zeer geslaagd! Ook is het mooi dat een spraakmakende theoloog (Frank Bosman, cultuurtheoloog) publiekelijk erkenning en waardering krijgt voor zijn optreden in de media. Van harte gefeliciteerd!

De kloof wordt zo niet kleiner…

Waar het een beetje wringt? Wat mij betreft hier (citaat uit Trouw van vandaag):

Theologen gaan over álles, was het motto van de avond. Waarom ziet de gemiddelde Nederlander ze dan zo weinig, vroegen filosofe Désanne van Brederode en theoloog en Trouw-journalist Lodewijk Dros aan Jan Willem Wits. “Omdat ze zich niet realiseren hoe groot de kloof is tussen hen en de maatschappij”, betoogde Wits…

Als het de bedoeling was om met de Nacht van de Theologie de kloof tussen theologen en de samenleving iets te verkleinen, dan is er gekozen voor een verkeerde aanpak. In galapakken en -jurken het glas heffen en een prijs uitreiken tijdens een besloten bijeenkomst – daarmee sla je natuurlijk geen bruggen naar de samenleving. Maar laten we het positief zien: de kleurrijke gasten van de Contrastnacht kunnen op hun eigen creatieve wijze een beetje meewerken aan meer verbinding. Het daklozenkoor (dat was leuk!), het uitdelen van OV-uit-je-dip kaartjes aan conducteurs en reizigers in bus, metro en tram – dat zijn sympathieke, concrete pogingen om te verbinden.

Ook het vriendelijke grensverkeer tussen beide feesten is te waarderen. Aan het eind van de avond (ik moet vandaag weer gewoon werken en schrijf dit even in mijn lunchpauze!) werd er nog vrolijk gedanst op de zolder van de Hermitage. Dankzij een lift van Brigitte (dienstbaar als altijd) was ik op tijd bij mijn auto en rond middernacht thuis.

Misschien is er een bloglezer die nog iets over de Russendisco kan melden? Of over een ander programmaonderdeel… was je erbij, vind je er iets van? Laat gerust van je horen. En – oh ja – dank aan Karel Smouter, Inger van Nes en Johannes van den Akker voor de organisatie!

Audioframent

Hierbij een hele serie foto’s van het feest. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

13 gedachten over “Theologie op straat

  1. Dank, Paul! Volgende x roken we ons sigaartje bij ’t kampuur… Dat zit al een tijd in ’t vat, meen ik, en dit was natuurlijk een uitgelezen kans…

    Gave foto’s en een inhoudelijke bespreking van de #nvdt die m.i. naadloos aansloot bij ons stuk in Trouw, vandaag.

    1. Dat vuur en iets uit het vat – dat lijkt me prima. Als astmapatiënt kan ik alleen sigaren roken die niet in vuur en vlam worden gezet, maar daar bedenken we wel iets op.
      Ik had de Trouw gekocht en in de trein gelezen (dat wil zeggen het verhaal van de redactie op pag. 6) en gezocht naar jullie bijdrage. Dacht dat je ingezonden stuk niet geplaatst was, want ik zag het niet. Maar nu, na nog eens goed doorbladeren, wel! En ik ga het zo lezen…

  2. Ja 🙂 had ik gevonden. Goed / duidelijk verhaal! Wat mij betreft plaats je de hele tekst hier in een comment – als dat geen probleem is voor Trouw (of voor jullie).

  3. Ziet er gezellig uit op de foto’s. Alleen niet zoveel mensen, als ik het goed inschat. Hoeveel eigenlijk? En boven verwachting of eronder? Is het varkentje (halal, koosjer of verdoofd geslacht?) nog opgegaan? Lekker!

    1. Er waren geloof ik zo’n 130 mensen bij de Contrastnacht en 200 bij de Nacht van de Theologie. Voor de Contrastnacht is geen campagne gevoerd, alleen maar netwerken. De opkomst was heel goed!
      Goede vraag over dat varkentje. Ik heb het hem zelf ook gevraagd, de druk behoorlijk opgevoerd – maar geen duidelijke antwoorden. Het varkentje bleef maar draaien en draaien terwijl ik door andere gasten om de tuin werd geleid. Ik moet je dus teleurstellen.
      Zelf heb ik geen varkensvlees gegeten, maar aan het eind van de bijeenkomst was de big wel weg. Misschien om te draaien op de dansvloer op zolder van de Hermitage? Iemand hier die het weet?

    1. Niet erg! (2eHans foto’s) En inderdaad leuk om elkaar zo te ontmoeten. Leuk dat je m’n foto’s het plaatsen waard vindt, je hebt een mooi blog.

Zeg iets terug op Vrijspraak

