Bier van bronwater – op bezoek bij de Alfabrouwerij

Tijdens ons bezoek aan Limburg (tweet-up #thull) kregen we ook een rondleiding in de Alfa brouwerij van de familie Meens. Ik kondigde al aan dat ik daar nog het een en ander van zou laten zien, maar dat kwam er afgelopen week maar niet van. De brouwers van Alfa bier zijn er heel trots op dat zij zuiver bronwater voor hun bier gebruiken, bronwater dat vanuit de krijtlagen diep in de Limburgse bodem omhoog welt. Bovendien worden er uitsluitend natuurlijke bestanddelen gebruikt bij de bereiding van het bier. Volgens onze gids lijken andere brouwerijen meer op ‘chemische fabrieken’.

Het lijkt me dat het allemaal wel mee zal vallen. Kraanwater is naar verluidt net zo goed als bronwater (in ieder geval is dat zo bij ons in de regio) en ook de grote brouwers zullen wel weten waar ze mee bezig zijn. Alfa voldoet aan de strenge eisen van het Duitse Reinheitsgebot – al mag men dat dan weer niet officieel op de flesjes en blikken zetten. Is dit eigenlijk niet veel meer dan een Duitse truc om buitenlands bier van de markt te weren? Ik weet het niet, maar ik vraag het me wel af…

2 gedachten over “Bier van bronwater – op bezoek bij de Alfabrouwerij

Zeg iets terug op Vrijspraak

