Ik geloof dat het goede overwint, hoe hard het kwaad ook toeslaat

Op dit moment kijk ik naar live-televisiebeelden van de rouwdienst die gehouden wordt in Oslo. De slachtoffers van het gruwelijk bloedbad dat een waanzinnige man heeft aangericht worden herdacht. Een man die claimt op te komen voor joods-christelijke waarden, bevindt zich met zijn daad in het kamp van alle waanzinnigen die zich laten leiden door haat en angst. Het maakt feitelijk niet uit wat voor giftige mix er gebruikt is om deze waanzin te voeden, als iemand geneigd is tot het plegen van gewetenloze misdaden, vindt hij altijd wel een motivatie en ‘rechtvaardiging’.

Een van de problemen met dergelijke mensen is dat ze gek genoeg zijn om iets verschrikkelijks te beramen en intelligent genoeg om hun plannen ten uitvoer te brengen. Dat geldt voor extremisten uit alle kampen, of ze nu geïnspireerd worden door religieuze of politieke motieven. Uit naam van allerlei godsdiensten en overtuigingen zijn de meest gruwelijke, gewetenloze dingen gedaan. We moeten ervoor oppassen dat we door de daad van een extremist grote groepen mensen over één kam scheren. Persoonlijk geloof ik dat de meeste mensen van goede wil zijn en dat je er maar voor een deel voor kiest welke overtuiging je hebt. Opvoeding en onderwijs, plaats van afkomst, de tijd en omstandigheden waarin je bent opgegroeid – dat alles vormt je tot wie je bent. De beschaving moet beschermd worden door mensen die hun verstand gebruiken, genuanceerd willen blijven, het beste in een ander willen zien; mensen die alles in het werk willen stellen om te streven naar vrede en gerechtigheid voor iedereen. Juist als er waanzinnige mensen zijn die geïnspireerd worden door haat en angst, moeten beschaafde mensen zich onderscheiden door hun liefde en moed. Ik geloof dat het goede overwint, hoe hard het kwaad ook toeslaat.

Als christen ben ik ontroerd door de kerkdienst waar Noren van allerlei overtuigingen steun bij elkaar en bij God zoeken. De vragen en de vertwijfeling zijn niet weg te nemen, maar wel te delen. Je ziet dat het slechtste van een enkeling ook het beste kan oproepen bij anderen. We horen nu vooral de gruwelverhalen, maar ik geloof dat we ook zullen horen hoe in de zwaarste omstandigheden mensen boven zichzelf uit kunnen stijgen en helden worden. Een laffe idioot die weerloze jongeren vermoordt, kan de kracht van alle goedwillende mensen nooit breken. Ik blijf geloven in wat goed, waar en rechtvaardig is en bid voor de mensen in Noorwegen die deze zwarte dagen moeten meemaken. Ik ben dankbaar voor alle kerken die de deuren geopend hebben om mensen troost te bieden – waar zij ook voor staan en wat zij ook geloven. Ik heb groot respect voor Jens Stoltenberg, de minister president van Noorwegen die zo waardig en rustig leiding geeft in deze verschrikkelijke omstandigheden.

17 gedachten over “Ik geloof dat het goede overwint, hoe hard het kwaad ook toeslaat

  1. Mooie blogpost, Paul.
    Zag je de emoties in de dienst toen het lied van de jeugd werd gezongen. Dit is de reden waarom:
    FridaSkoglund: Noe jeg aldri vil glemme,da vi svømte for livet sang vi “Vi er AUF’ere” For full hals!For det er vi og vi klarer alt!Samme er vi sterke!

    Original Tweet: http://twitter.com/FridaSkoglund/statuses/95074291032408064

    Een tweet van een van de overlevenden op het eiland. Even door de vertaalmachine gehaald:
    Frida Skoglund: Iets wat ik nooit zal vergeten, toen we zwemmen voor hun leven we zongen “We zijn AUF’ere” Voor een volledige keel, want het is wij en we regelen alles hetzelfde zijn we sterk!

    Kippenvel krijg je daarvan…Dat mensen zo’n enorm verdriet in zo’n integere dienst weten te vatten.

  2. Tijdens het bekijken van de rouwdienst op CNN dacht ik: ben benieuwd wat Paul gaat schrijven naar aanleiding van dit gebeuren. De waardigheid waarmee de Nooren dit (ogenschijnlijk) dragen, vind ik ongekend. Zelfs een beetje bevreemdend. Als de vragen komen, zal er denk ik ook meer boosheid komen. Maar feit blijft dat de dader een blanke was uit eigen kring. Dat geeft overigens wel aan dat niet alle Nooren zo tam en rustig de ontwikkelingen willen of kunnen afwachten. Dat geeft te denken…
    Toen ik dat enorme machinegeweer op tv zag dat de schutter gebruikt zou hebben, voelde ik ook een beetje boosheid. Hoe kun je als samenleving nou iemand een vergunning geven voor zo’n moordwapen. Datzelfde gevoel had ik bij de spree killer in Alphen. We zijn met z’n allen naïef en hypocriet. We geven niet alleen potentiële moordenaars een kans door ze wapens te geven, maar we ontnemen ze daarnaast een luisterend oor, waardoor de duistere emotie gaat broeden, de overhand krijgt en de samenleving de rekening krijgt gepresenteerd. Die munitie moeten we dus ook niet willen distribueren. Er is een maatschappelijk taboe op emotionele pijn en verwarring. Zo wordt de doofput tot beerput. En nu maar hopen dat de kerk daar ook iets aan weet te verhelpen, al dan niet door vele preventieve diensten van ”Grief and Hope.”

    1. Toevallig heb ik een uur geleden een blog geschreven over vuurwapens en wapenvergunningen. Hoe kunnen we keer op keer zeggen ‘hoe heeft het kunnen gebeuren?’ of ‘dat had voorkomen kunnen worden’ als er wapenvergunningen worden afgegeven? Lees het zelf maar als je interesse hebt, want ik herhaal mezelf hier. Ben het dus met je eens!

  3. Hallo Paul
    Ik heb ook zitten kijken met een krop in de keel.Ongelooflijk…Ik vond de uitspraak in de Noorse kerk in Antwerpen ook al zo onwezelijk.. denk er aan
    zei men dat als 1 man zoveel haat kan tonen en geweld ,wij allen samen zoveel liefde kunnen geven..
    Toch denk ik dat dit niet zonder gevolgen zal blijven voor Noorwegen.
    Mijn gedachten zijn bij de zovele mensen die diep getroffen zijn..

  4. @Ilona
    Helemaal mee eens dus, dat het wapenbezit zoveel als mogelijk teruggedrongen moet worden. Er zijn trouwens nogal wat verschilen zeg, tussen de verschillende soorten schietijzers. De schutter was klaarblijkelijk bang dat Oslo dezelfde kant zou opgaan als Stockholm kwa aantallen buitenlanders en islamisering e.d. Nota bene een gematigde Imam zou hiertegen gewaarschuwd hebben.
    By the way, ik vind het niet zo handig om dit soort extreme figuren meteen voor gek te verklaren. Ik begrijp de behoefte om afstand te nemen, maar dit was een toch een daad uit de onderbuik van autochtoon blank Noorwegen. Ook Scandinavische landen kennen een groeiende immigratieproblematiek, toenemende teloorgang van de nationale identiteit en een niet te stuiten verpaupering van binnensteden. Over onze noorderburen heb ik in ieder geval geen romantic view.

    @Paul
    Je gebruikt de kwalificatie ‘waanzinnige’. De schutter ‘waant’ zichzelf waarschijnlijk een patriot. Hij was in ieder geval boos en gefrustreerd over de huidige politieke koers. Is het niet zinvoller om die boosheid en frustratie nuchter te analyseren? En er is nog een probleem. Hij beriep zich ondermeer op Wilders. Ik neem aan dat deze ‘waanzinnige’ geen woord Nederlands beheerst. Alles wat hij wist over Wilders was waarschijnlijk gefilterd en verdraaid door de internationale media. Daar mogen we ook wel eens onze verontwaardiging over uitspreken. Of begeef ik me nu op glad ijs???

    1. Ja, ik noem deze man waanzinnig. Ik zou niet weten wat je nog meer voor idioterie moet uithalen om voor deze kwalificatie in aanmerking te komen. Het idee alleen al dat hij Noorwegen een dienst bewijst door Noren te doden en daarmee de islamisering tegengaat… En dat in 2083 iedereen het met hem eens zal zijn. De man is compleet gek – en tegelijk slim genoeg om een dergelijke gruweldaad te plannen en uit te voeren. Dat maakt het zo verontrustend. Kijk hoe hij poseert op de foto’s en hoe hij als een ware psychopaat met kennelijk genoegen alles voorbereid heeft. Voor mij ben je dan waanzinnig.
      En ja, iedereen die door de dader als inspiratiebron wordt genoemd mag bij zichzelf te rade gaan: waar leidt deze manier van denken (vreemdelingenhaat) toe?

      1. Het zou kunnen dat de man (Anders Breivik, ja ja…) gekker is dan ik veronderstelde. Zijn advocaat was ook niet zo positief over hem. En dat gedoe met die Tempeliers is natuurlijk ook best vreemd. Maar zowel in NRC gister als Trouw vandaag stonden twee heel goede artikelen, dat kwalificaties als waanzinnige e.d. tekort schieten, Zo ver staat deze man echt niet af van normale mensen en hij was een van ons. Nou ja, ik ga ff niet citeren. Zijn daden waren afschuwelijk en van enig berouw is geen sprake. Toont hij wel berouw, dan zal hij w.s. direct krankzinnig worden. Zijn attitude is er dus een van zelfbescherming. Meer dan een ‘gewone’ amokmaker dus.
        Een zekere frustratie en angst vanwege de opkomst van een emotioneel sterke en politiek zelfbewuste anti-christelijke godsdienst in Nederland is mij niet vreemd hoor. Het gaat niet om buitenlanders hè. Maar je hebt vaker laten merken dat jij daar boven staat. Wat is je geheim Paul? 🙂

  5. deze man (dader) werd op tv bestempeld als een exteemistische gelovige christen. dit is echter totaal tegenovergesteld aan wat het christendom inhoudt. christen zouden extreem moeten zijn, maar extreem in het dienen van de ander, in het goede , in liefde. deze man was een extreemist, maar geen extremistische christen.
    wanneer we werkelijk extreemistische christenen zijn dan huilt ons hart wanneer we dit horen en zien. dan bidden we als gelovigen voor zowel de slachtoffers als de dader.

    Here genees de harten van pijn en wanhoop.

    1. Mee eens, Erik. Er is helemaal niets in het onderwijs van Christus dat mensen tot een dergelijke daad kan aanzetten. De dader poseert in een uniform van de Vrijmetselaars. Het lijkt me dat dit wel een spoor is dat verder onderzocht moet worden, maar dat zal ook wel gebeuren. Ik hoor er echter nog niets over, gemakshalve wordt hij “christelijke fundamentalist” genoemd. De etikettenplakkerij is weer heel gemakzuchtig en zegt ook altijd iets over degene die het label opplakt.

  6. En nu zijn er geluiden op internet dat de schutter dat manifest niet zelf geschreven zou hebben, vanwege specifieke spelfouten. Waarom geen bomkrater? Hoezo zes ton kunstmest in één auto. Waar zijn de beelden van de beveiligingscamera’s gebleven? Het was zo rustig op straat. Toevallig een terreuroefening twee dagen eerder? Bootje naar het eiland deed het niet? Iets met Israël en uitroepen Palestijnse staat? Oproep tot boycot? En de media weten al wie de schuldige is. Een christen fundamentalist. Fijn, weten we dat ook weer.

  7. Nieuwsuur gemist, maar NRC gelezen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik me slecht kan voorstellen dat hij alleen opereerde. De klunzigheid van de politie stoorde me vanaf het begin en dat we achteraf alles zo snel en goed weten… Het lijkt CNN wel. Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen. Hoe meer doofpotten, hoe meer beerputten.
    En gelukkig noemt de schutter (zonder krant naast me weet ik nog steeds zijn naam niet te spellen) zich geen christen. Dat scheelt weer een slok op een borrel, ook al moest ik mij vandaag op mijn werk verantwoorden dat ik toch ook iets met blogs deed op internet van de kerk?! Tja, de heidenen zijn nu eenmaal verblind in hun vooroordelen en domheid. Daarom ben ik ook mordicus tegen wapenvergunningen. 🙂

    1. Hij had op Facebook staan dat hij ‘christen’ is. Maar dat is waarschijnlijk meer een culturele vorm van christendom waar hij zichzelf onder schaart. Uit niets blijkt dat deze gevaarlijke gek ook maar iets begrepen heeft van het onderwijs van Christus, laat staan dat hij er iets van laat zien in zijn leven. Zonder enig mededogen, zonder enige liefde, zonder het belang van anderen mee te wegen, gewetenloos handelend en dodend met kennelijk genoegen – dat maakt zo iemand tot een anti-christen.
      Ik zou oppassen met een algemene kwalificatie als ‘heidenen die verblind zijn’. Ik denk dat men je gewoon een beetje op de kast wil jagen op het werk. Daar moet je boven staan, het is te dom voor woorden.

  8. Ja, beetje voorzichtig zijn kan geen kwaad. 🙂 In de begintijd van het christendom dachten de heidenen dat christenen kannibalen waren, omdat ze avondmaal vierden. Overigens staat in de bijbel vrij letterlijk dat mensen die Christus niet kennen verduisterd zijn in hun verstand en verblind door de god dezer eeuw. Ik spreek veel niet-christenen en reken maar dat de verwarring groot is. Ze weten doorgaans totaal niets van het christelijk geloof. Tja, wij moeten het netjes zeggen, maar achter je rug om maken ze gehakt van je geloofsopvattingen. En wel respect voor de islam natuurlijk, want de kerk heeft 1000 jaar geleden hele erge dingen gedaan.

  9. @Paul
    De haat en weerzin tegen het evangelie zit in Nederland diep. Als christelijk werker merk je daar misschien minder van dan iemand in een seculiere job.
    Op TV was overigens een deskundige die had gelezen dat Breivik zichzelf géén christen noemde. Wel heeft hij iets met de vrijmetselarij. Daar hoor je bijna niemand iets meer over zeggen.
    Wie zich afwendt van het evangelie kan geen berouw meer tonen. Ik denk dat deze Breivik in die zin blijvend de weg kwijt is.
    Vandaag bedacht ik dat de multi-culturele samenleving eigenlijk haaks staat op de idee van de natiestaat. Wat voortkwam uit gebeurtenissen als het Weens Congres was wellicht ook niet goed allemaal. God wil ons leren van Hem alleen afhankelijk te zijn en niet van onze cultuur en/of de eigen etnische groep. Maar voel jij nooit enige vervreemding dan? Belijdende christenen wordt meer en meer het vuur aan de schenen gelegd. Wij moeten ons steeds meer verantwoorden, vanwege het wantrouwen en de domheid van de ander. Oeps, daar ga ik weer. Moest maar eens gaan slapen. 🙂

    1. Vervreemding hoort bij het christen-zijn. Maar verwarring is niet een exclusieve eigenschap van ‘mensen die Christus niet kennen’. Kijk eens naar alle botsende meningen binnen de kerk en naar alle gelijkhebberige christenen die van zich laten horen. Het is een tijd om ons te onderscheiden door bescheidenheid en naastenliefde. Christenen hebben een tijd achter de rug waarin ze cultureel dominant waren en binnen de verzuiling als baasjes hun grote gelijk konden halen. Die tijd is voorbij. De secularisatie zet door en de kerk van Christus ‘saneert’ – om het maar positief op te vatten. Mensen die de kerk verlaten omdat ze ‘niet veel meer hebben met het instituut’ of ‘het verder wel geloven’ houden niet langer met tegenzin de kerkbanken bezet. De mensen die wel trouw aan hun geloof blijven, staan ergens voor en durven dat ook vriendelijk uit te dragen.
      Ik leef in dezelfde wereld als jij en heb jarenlang in een seculiere werkomgeving gefunctioneerd en dat ging prima – ik heb leuk met mijn collega’s gewerkt en kon – als het zo ter sprake kwam – ook over mijn geloof praten. Ik heb daar vooral mooie herinneringen aan. Je blik kan erg bepaald worden door je werkplek en door de sfeer die daar hangt, maar ook door de houding die je zelf aanneemt. Sommige christenen maken het zichzelf moeilijk door de evangelist uit te hangen, anderen laten zich in een slachtofferrol drukken. Ik kan het niet per geval beoordelen, ik kan me ook voorstellen dat je gewoon pech hebt en in een omgeving moet werken waar mensen echt de pest aan christenen hebben. Lijkt me geen pretje! Het kan best zijn dat jij het op dit punt dus niet getroffen hebt en dat christenen bij jou op de werkvloer het mikpunt van spot zijn. Maar dat is ook een goede gelegenheid om rustig trouw te blijven aan je roeping, niet mee te doen aan de polarisatie of het geroddel, geduldig laten zien wat het is om een volgeling van Jezus te zijn. Je wint er geen populariteitsprijzen mee, maar dat is nog nooit zo geweest. Iedere christen heeft de kans om zelf te laten zien dat vooroordelen niet kloppen. Maar ook de kans om de vooroordelen te bevestigen…

  10. Bedankt voor nogmaals reageren. Over verwarring schreef ik onlngs een blogje op Verkenningen, zij het in een wat andere context. Mocht het je interesseren… Ik denk dat veel gelovigen die achter blijven, met de nadruk op BLIJVEN, best heel geïntimideerd kunnen zijn. Vrijzinnigheid en Cultureel Christendom zouden de toekomst hebben, omdat ze beter aansluiten bij de dominante cultuur. Er zijn stemmen (nieuw boekje VU gezien en Bart Jan Spruyt) die dat roepen. En achterblijven kan ook een vorm van luiheid zijn. Ik ben niet zo positief over die sanering. Je netwerk wordt kleiner en sociale afkalving is het gevolg. Op dit herkenbare doemscenario drijft de Emerging Church filosofie.

    O ja, ik wilde ondermeer benadrukken dat ik heel erg tegen al die wapenvergunningen ben. Sowieso tegen alles wat ‘automatisch’ is. En hier en daar doe ik wel eens een onbegrijpelijke uitspraak natuurlijk. 🙂
    De mens is van nature zwak en beïnvloedbaar. Als we als samenleving in gesprek met elkaar blijven, kan veel kwaad voorkomen worden. De dag zal wellicht komen dat zelfs een wedergeboren christen zomaar over de schreef gaat. En dan schreeuwt een ieder (terecht) moord en brand. Ik wil dat soort processen gewoon kunnen begrijpen. We moeten anderen niet zomaar voor gek verklaren, maar ja, wat zijn ze dan wel? Hulpbehoevend in ieder geval.

    Het begrip van niet-christenen over het christelijk geloof is heel gering. Er is geen gesstelijk inzicht. Alle oorlogen zijn de schuld van het geloof. Het is vandaag (op mijn werk) weer gezegd. Mijn werkomgeving is best leuk hoor en heel gevarieerd. Ik pik het anti-sentiment vast te goed op en misschien fungeer ik daar zelfs een beetje als praatpaal voor sommige mensen? In mijn team zijn we met drie christenen en één nominale Katholiek (sorry). Ik twijfel er niet aan dat jij goeie herinneringen hebt. Jij weet je overal goed te handhaven denk ik. Het algemene niveau van je werkomgeving speelt wel een belangrijke rol. Zo houdt de staf afdeling zich met motivatie seminars bezig. Wij vinden dat elitaire luxe en lezen de mails daarover niet eens. Zo moet je het een beetje zien. Tja, wij zijn het voetvolk. maar dat zal je een beetje uit de verhalen van je ega herkennen, want daar gaat het ook ongeveer zo, vermoed ik. Niet zomaar zeggen waar ik werk hoor. 🙂

Zeg iets terug op Vrijspraak

