Kruimels van de tafel: food for thought…

Where you live should not decide
Whether you live or whether you die

Simon van Groningen reageerde op mijn blogpost van eerder vandaag. “Jezus ging soms juist heel ‘intolerant’  om met vreemden…” wierp hij tegen. Daarbij een verwijzing naar Matteüs 5:21-28 waar Jezus een Kanaänitische vrouw geen gelijke rechten toekent:

En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’ Maar hij keurde haar geen woord waardig. Zijn leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen hem dringend: ‘Stuur haar toch weg, anders blijft ze maar achter ons aan schreeuwen.’ Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ Maar zij kwam dichterbij, wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, help mij!’ Hij antwoordde: ‘Het is niet goed om de kinderen hun brood af te nemen en het aan de honden te voeren.’ Ze zei: ‘Zeker, Heer, maar de honden eten toch de kruimels op die van de tafel van hun baas vallen.’ Toen antwoordde Jezus haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ En vanaf dat moment was haar dochter genezen.

Op het eerste gezicht is Jezus’ reactie zelfs bot te noemen. Maar dat kun je alleen denken als je niet meer weet over het reddingsplan van God dat via Israël, door Jezus de rest van de wereld zou bereiken. Er zat een volgorde in dit heilsplan en Jezus daagt het geloof van deze vrouw uit en de Kanaänitische slaagt met glans voor deze test en haar gebed wordt verhoord. Ze krijgt wel iets meer dan ‘wat kruimels’…

God zegent Israël en biedt via Jezus redding aan voor iedereen

Ik reageerde in de comments al op de reactie van Simon met verwijzing naar andere ontmoetingen tussen Jezus en ‘buitenlanders’ waaronder een Romeinse centurio die door Jezus geprezen wordt vanwege zijn grote geloof, afgezet tegen Jezus’ volksgenoten! (Zie ook hier) Denk ook aan de Samartiaanse vrouw waar Jezus een persoonlijk en diepgaand theologisch gesprek mee voert (op klaarlichte dag, bij een waterput).

Er is veel meer te zeggen over Jezus’ houding ten opzichte van ‘minderheden’ en ‘vreemdelingen’ – hij doorbrak taboes en kondigde feitelijk aan dat al deze verschillen weg zouden vallen. Maar: er moest nog wel verzoening plaatsvinden tussen God en mensen en tussen mensen onderling – Jezus bracht het goede nieuws van het Koninkrijk en richtte zich nadrukkelijk op Israël. God wilde eerst met Israël beginnen en de wereld met dit volk een voorbeeld geven. Het heil, de redding, strekte zich echter uit naar alle volken, zoals God dat vooraf al in de zegen aan Abraham had beloofd. In Jezus vallen de verschillen weg – lees Galaten 3:25-29

Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.

Deze tekst maakt duidelijk dat verschillen in nationaliteit, status of geslacht feitelijk hun betekenis verliezen dankzij de eenheid die Christus tot stand heeft gebracht. Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen meer bestaan, maar de verschillen zijn niet meer relevant als het om onze identiteit gaat. Er is nog wel een verschil of je wel of niet bij Christus hoort, of zoals het hier geformuleerd is: of je Christus toebehoort.

Crumbs from Your Table

Zojuist haalden wij onze dochters op (terug van zomerkamp) en in de auto draaide ik een CD die ik vorig jaar voor de vakantie heb samengesteld. Er staan allerlei rustigere nummers van U2 op. En de woorden uit Crumbs from Your Table spraken mij opnieuw aan. Ik zocht de lyrics en een clipje op en zag dat er op God is in de stilte net ook over gepost is! Nu ga ik nadenken over deze song – wat willen deze woorden mij zeggen. Belangrijker: wat heeft God ons te zeggen over eenheid en verscheidenheid? Reacties – als altijd – welkom.

U2 / Crums from Your Table

From the brightest star
Comes the blackest hole
You had so much to offer
Why did you offer your soul?
I was there for you baby
When you needed my help
Would you deny for others
What you demand for yourself?

Cool down mama, cool off
Cool down mama, cool off

You speak of signs and wonders
I need something other
I would believe if I was able
But I’m waiting on the crumbs from your table

You were pretty as a picture
It was all there to see
Then your face caught up with your psychology
With a mouth full of teeth
You ate all your friends
And you broke every heart thinking every heart mends

You speak of signs and wonders
But I need something other
I would believe if I was able
But I’m waiting on the crumbs from your table

Where you live should not decide
Whether you live or whether you die
Three to a bed
Sister Ann, she said
Dignity passes by

And you speak of signs and wonders
But I need something other
I would believe if I was able
I’m waiting on the crumbs from your table

8 gedachten over “Kruimels van de tafel: food for thought…

  1. Dank Paul, voor het noemen van mijn blog. Ik ben, zoals je op mijn blog inderdaad wel kunt zien, nogal een fan van U2. En dat komt omdat ze naast schitterende, tijdloze, melodieuze, bijna emotionele en altijd zichzelf vernieuwende muziek, ook nog eens een rijke inhoud aan teksten laten zien, voornamelijk afkomstig van Bono, de zanger. Maar daarnaast zijn ze als ‘simpele’ popgroep zeer direct betrokken op het wereldgebeuren. Voor met name het armoedevraagstuk en aids vragen ze zeer regelmatig de aandacht, hebben ze miljoenen bijeengebracht en zijn ze bij de hoogste regeringsleiders geweest om fondsen te werven.
    Kijk, zo zou een gemiddelde christen behoren te zijn. Simpeler kun je het niet zeggen. Maar zichzelf duidelijk profileren als christen, dat doen ze zeker niet. Vanuit hun jeugd zijn ze als bijbelstudiegroepje begonnen, maar ze gaan, voorzover ik weet, niet naar de kerk.
    Toch, met die teksten is iets vreemds aan de hand. Er zitten tal van directe, rechtstreekse, maar ook heel veel indirecte en impliciete verwijzingen naar de BIjbel in. In enkele boeken die ik gelezen heb, laat met name Bono, zich in zijn hart kijken. Zijn deelname aan het Prayer Breakfast jaren geleden, laat aan duidelijkheid niets te wensen over. ‘Geen barmhartigheid, maar gerechtigheid.’
    Maar hun teksten zijn veel minder makkelijk te duiden. Er zitten sowieso meerdere lagen in. Zo ook dit nummer, een Bijbelse uitspraak, de kruimels van de tafel, maar er wordt een andere invulling aan gegeven. En zo doen ze dat vaker. Ik kan het niet altijd duiden, en ik vind ook dat dat niet persé hoeft. Ik herken de thema’s, begrippen, verwijzingen, zelfs af en toe de boodschap, maar ik hoef het niet allemaal woordelijks langs een bijbelse meetlat te leggen om te kunnen concluderen dat ik hen de beste evangelisten vind die er op dit moment in de muziekscene rondlopen. En ik durf zelfs te stellen dat wij er als kerkmensen, wereldwijd, een voorbeeld aan kunnen nemen.
    Zijn ze foutloos? Nee. Ben ik het overal mee eens? Zeker niet. Maar aan de vruchten herken je de boom, zei Jezus. En ik ben het daar roerend mee eens. Op meerdere moment kun je kippevel ervaren tijdens hun muziek. Geraakt worden door sommige regels.
    En dat al decennia lang. Dat is knap. Dat is kunst. Dat is echte liefde.

    1. We zijn het eens, Anton! Ik ben ook een U2-fan en ik heb zelfs een boek over U2 uitgegeven: Walk On van Steve Stockman. Kijk ook eens hier:
      http://www.wilfredhermans.nl/portfolio/u2.pdf

      Heb je het boek Bono over Bono van Michka Assayas gelezen? Een aanrader.

      U2 bestaat uit 4 mannen met elk een ander verhaal – al delen ze ook heel veel. Bono is christen, maar hij heeft – zoals zeer veel mensen – moeite met de kerk. Deze band houdt christenen en ongelovigen een spiegel voor en de teksten zijn inderdaad poëtisch, er zitten veel lagen in en dat maakt ze interessant of, zoals ik het hierboven noem: food for thought.

      1. Dag Paul. Beide boeken staan inderdaad in mijn kast en heb ik met veel belangstelling gelezen. Daar zijn veel dingen duidelijk geworden voor mij, dingen die ik al eerder al vermoedde, maar geen handen en voeten kon geven. Ik was zelf destijds ook nogal onder de indruk van de toespraak van Bono, gehouden op het Prayer Breakfast van enkele jaren geleden. Recht uit zijn hart, voor het oog van heel veel kerkelijke leiders. Bam.
        En het mooie is niet alleen dat ze veel christenen aanspreken, maar ook heel veel ‘gewone’, maar niet gelovige mensen. Soms worden die aan het denken gezet. Wellicht zijn er wonderen gebeurd. Wij weten het niet. Maar ik denk, dat God hen wil gebruiken. In praktische zin, zeker, maar ook o een ander, hoger, geestelijk niveau. Zelfs het in veel moderne muziek gebruikte woord ‘love’, heeft in hun muziek een andere, diepere, of noem het zelfs, hogere betekenis.

  2. Interessante achtergrondinformatie inderdaad, die ik wel eens eerder gelezen heb, maar niet direct koppelde aan dit lied.
    Andere interessante site met alle mogelijke verwijzingen in de songteksten van U2 naar Bijbelverzen is deze: http://www.atu2.com/lyrics/biblerefs.html
    maar wel een beetje summier.
    Prachtig vind ik ook het nummer ‘Waves of sorrow’, helemaal onderaan de bovenstaande site, over de problemen in Afrika, eindigend met enkele moderne ‘zaligsprekingen’.

  3. Paul,

    Mooie blogpost. Ik ben met je eens dat het in deze tekst niet gaat om ‘de vreemdeling’ maar dat de tekst alles te maken heeft met de openbaring van het heilsplan van God.

    De tekst van ‘crumbs’ is geweldig!

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s