Sefanja en Armageddon > Gastblog Erica Kramer

Als je net als ik in de late jaren negentig veel naar de bioscoop ging, ken je misschien de film ‘Armageddon’ wel. Het is een rampenfilm uit 1998 met o.a. Bruce Willis, Liv Tyler en Ben Affleck. Een enorme meteoriet komt op de aarde af, en alleen Bruce Willis kan met de hulp van zijn briljante team de wereld redden van de ondergang. De film is spectaculair, over the top en meeslepend. En dan is er nog het heerlijke romantische subplot, waarin Liv Tyler en Ben Affleck de tegenstand van Liv’s vader Bruce Willis moeten overkomen alvorens nog lang en gelukkig te leven.
Aan deze film moest ik laatst denken toen ik een boekje aan het redigeren was. Ik zal uitleggen waarom.
Als redacteur bij een christelijke uitgeverij krijg ik veel overdenkingen onder ogen. De doelgroep is meestal vrouwen; de uitvoering is sierlijk en kleurrijk; de bijbelteksten waarover geschreven wordt zijn hoopvol en opbouwend. Één bijbeltekst komt steeds weer terug; het lijkt wel of deze in elk boekje geciteerd wordt: ‘Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal hij zwijgen, in zijn vreugde zal hij over je jubelen.’ (Sefanja 3:17b) Een prachtige, liefdevolle tekst die een zeer romantisch beeld van God schetst.
Maar is er niet meer te zeggen over Sefanja? Ik pakte het bijbelboek erbij. Het bleek een filmische beschrijving van naderend oordeel en ondergang: ‘Alles zal ik van de aardbodem wegvagen – spreekt de HEER.’ (Sefanja 1:2) Toch niet zo ver verwijderd van ‘Armageddon’ dus (de titel van de film is ook wel veelzeggend). Donkere wolken pakken zich samen; het onrecht en de hoogmoed van het volk kan niet ongestraft blijven. Maar het oordeel is niet het einde. Er is gelukkig een held die de vijanden verdrijft en redding brengt: God zelf. Hij heeft plaats voor wie klein, nederig en trouw is of is geworden. De onschuldige slachtoffers krijgen hun recht, en meer: er wacht hun een goede toekomst, en God verheugt zich in hen; Hij jubelt over hen.
Zoals ‘Armageddon’ meer is dan een romantische komedie, zo is ook Sefanja dus meer dan een liefdesverklaring van God aan ons. Daarom zou ik graag de lezers van dit blog uitdagen: wie schrijft er een bijbeloverdenking over Sefanja, gebaseerd op een ander vers dan 3:17? Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten! > Erica Kramer

Je kunt je overdenking als comment bij deze blogpost plaatsen > Paul

 

3 gedachten over “Sefanja en Armageddon > Gastblog Erica Kramer

  1. Ja, het kwartje valt. Worstel al een paar dagen met een ongemakkelijke ‘boodschap’ uit een ander Bijbelvers. Het broeit en gloeit. Het gist. Maar ik hik, en aarzel, en worstel. En toch vallen er ook dingen op zijn plaats. Ga je andere dingen zien, verbanden, lijnen.
    Dit blog is er weer zo een. Er komt iets naar boven van herkenning en een o-ja-gevoel.
    Dus, ik haak aan, er gaat iets komen. Er moet iets worden uitgewerkt. Maar het gaat nog wel wat denkwerk kosten. Nog even geduld dus.

    1. En ja, zojuist een uitgebreide Bijbelstudie online gezet. Het ei is gelegd, en het kostte nogal wat moeite, omdat het een ongemakkelijke boodschap is. Jazeker, er is troost, er is toekomst voor wie gelooft. Maar er is ook dreiging, er vloeit bloed, de aarde zal vergaan, de dood is niet goedkoop.
      God wacht. Tot de maat vol is. Hij wacht heel lang, heeft veel geduld. Maar wanneer komt de ‘outcry’?
      Ik verwijs naar mijn eigen blog, omdat de tekst wel veel te groot is om hier als reactie neer te zetten. Zefanja voert niet de boventoon, maar komt wel degelijk ter sprake.
      http://godisindestilte.blogspot.com/2011/08/outcry.html

  2. He Erica! Da’s leuk, een blog van jou te lezen! Ergens vanuit een Engelse tuin, als ik ’t goed heb, met de snoeischaar in de andere hand haha?
    Tja, Sefanja he. Ik voel me zeker geinspireerd en uitgedaagd door je blog, maarre, zal toch eerst dat bijbelboek ter hand moeten nemen en grondige studie doen…

Zeg iets terug op Vrijspraak

