Afkicken van Sonrise in Haarlem > Gastblog Anne-Marie Bakker

Terugkomen van een christelijk vakantiekamp of een evenement als Opwekking of Xnoizz Flevo… en dan weer gewoon de draad oppakken in de alledaagse werkelijkheid. Dat is wel even omschakelen. Ik dacht daaraan toen ik Anne-Marie Bakker op Facebook ‘hoorde’ verzuchten dat Sonrise in Haarlem helaas alweer voorbij was. Ze moest er van ‘afkicken’. Daar kan ik me iets bij voorstellen, want ik weet dat er in mijn geboortestad iets bijzonders gebeurt door de inspanningen van gezamenlijke kerken en jongeren uit Haarlem en de regio. Ik heb Anne-Marie daarom de gelegenheid geboden om hier op Vrijspraak iets over haar ervaring bij Sonrise te vertellen, zodat zij nog een beetje kan nagenieten en wij meegenieten.

Andere ervaring

In de week van 25 t/m 29 juli mocht ik meedraaien als sporter in het Haarlemse Sonrise project. Iedereen die geïnteresseerd is in dit project kan meedoen, maar ik zie het als eer hier aan mee te mogen doen omdat er altijd wonderlijke dingen gebeuren tijdens deze week en omdat ik de ervaring heb dat God zo dichtbij is in die week.

God is er altijd, maar juist omdat we als sporter en als kerken in Haarlem en omgeving ons speciaal richten op Zijn aanwezigheid en te luisteren naar wat Hij van plan is ervaren we Hem zo dichtbij. De vraag die dan ook meteen bij mij op komt is: is God dan tijdens niet Sonrise weken ver weg of is de instelling van de mensen tijdens Sonrise anders dan in andere weken in het jaar en is daarom onze ervaring anders?

Misschien is het wel handig als ik ook even uitleg wat het Sonrise project is, want ik realiseer me dat niet iedereen die dit leest hier van af weet. Sonrise is een project dat uitgevoerd wordt in samenwerking met Atletics in Action. AIA gebruikt het middel sport om jongeren en kinderen te benaderen, hun een leuke tijd te geven en ook te delen over de liefde van God.

Sonrise combineert dit met initiatieven vanuit kerken. Het idee is dat een kerk een plein of park uit hun buurt voor een week huurt en hier een creatief programma neerzet. Met als doel midden in de wijk, juist voor ‘jouw’ mensen er te zijn en de kinderen een toffe week te bezorgen. Dit totaal kostenloos en zonder verdere verplichtingen. De kinderen kunnen dus komen en gaan wanneer ze willen.

Enthousiast

Ik ben zo enthousiast over dit project omdat ik geloof dat deze week is zoals het leven bedoeld is. Dat ik als christen niet naar de kerk ga en dan op maandag gewoon verder ga met mijn leven. Dat zou mij niet onderscheiden van anderen, wat heeft het dan voor meerwaarde dat ik mezelf gelukkig mag prijzen dat ik God persoonlijk ken? Nee, het uiten van mijn geloof in daden. Door mijn gedrag en acties kan ik een stukje van Gods liefde tonen. Door naar die kids te luisteren en er op een positieve manier voor hen te zijn. Dingen te doen die zij leuk vinden en die passen binnen mijn normen en waarden, te laten zien en te vertellen dat ze speciaal zijn omdat ieder mens speciaal is voor God.

Daar geniet ik van en dat maakt een verschil in deze wereld. En daardoor kan God laten zien dat Hij dichtbij is. Altijd.

Een gedachte over “Afkicken van Sonrise in Haarlem > Gastblog Anne-Marie Bakker

  1. hey anne-marie,

    ik ben dankbaar dat jij – na een week bedenktijd – op mijn verzoek opnieuw hebt deelgenomen aan sonrise

    en ik waardeer het zeer dat je op deze plaats en met deze woorden over jouw – en mijn – geloof vertelt
    dit is meer dan een getuigenis op het veld, dit is een getuigenis op het wereldwijde net

    ik hoop dat jouw blog een voorbeeld voor veel andere deelnemers aan sonrise mag zijn

    dank je wel voor je deelname en voor je getuigenis!

    arnold

Zeg iets terug op Vrijspraak

