Weer een beetje tekenen (en ook een beetje piekeren)

Wat doe je tijdens een rustige vakantie? Uitslapen en achteroverleunen. Dat ook, ja. Maar ik had me er vooraf op verheugd om ook lekker te lezen en weer eens wat te gaan tekenen. Dat laatste voor het eerst sinds jaren… Er is gewoon niet zoveel aanleiding om te tekenen en ik ben in mijn vrije tijd vooral bezig met lezen, schrijven, muziek en fotografie. Maar tekenen heb ik ook altijd al leuk gevonden en het is jammer dat ik dat nooit meer doe. Dus heb ik voor vertrek een paar scherpe potloodjes en een schetsboek aangeschaft om weer eens iets op papier te zetten. Het bleef bij 2 tekeningen in 2 weken – maar dat is geen slecht begin. De vraag is of ik dat ga volhouden…

De eerste tekening maakte ik achter het vakantiehuisje, uitkijkend op het dal waarin Waxweiler ligt. Best lastig om met één grijs potlood wat variatie in al dat groen te krijgen – ik ben er niet zo bekwaam in. De foto is niet helemaal vanuit hetzelfde standpunt genomen, maar je krijgt wel een idee.

Geht die Welt Bankrott?

Mijn tweede vakantietekening is gemaakt aan de hand van foto’s die ik in een Duits tijdschrift zag en die ik tot een soort collage heb samengevoegd. Het gaat om een exemplaar van Der Spiegel – zie hier – dat thematisch goed aansloot bij de actualiteit van het moment: de crisis in de financiële wereld.

Nu heb ik gelukkig geen aandelen, dus ik laat mijn vakantiepret absoluut niet bederven door kelderende koersen of stijgende prijzen. Maar zorgwekkend is het wel dat onze economie zo verrekte kwetsbaar blijkt te zijn en dat zelfs een gerucht over een Franse bank voor wereldwijde paniek kan zorgen. Je zou verwachten dat al die zakelijke, hoogopgeleide mensen heel cool en calculerend blijven handelen, maar ze reageren buitengewoon emotioneel en maken elkaar bijkans gek.

En dan die tekening. De titel op de voorkant van Der Spiegel zette me al aan het denken: stort de hele bliksemse boek straks in elkaar en is dat dan echt verschrikkelijk erg? Of valt het uiteindelijk allemaal wel weer mee? Ik kan me er niet al te druk over maken. Maar onrechtvaardigheid, onrecht en armoede roepen wel verontwaardiging bij mij op. Maar wat kan een enkel mens er aan doen dat de hele wereld waanzinnig wordt? Dus: dan maar wat tekenen en er een beetje over piekeren en bloggen. Klik op de afbeelding voor grotere weergave.

4 gedachten over “Weer een beetje tekenen (en ook een beetje piekeren)

  1. ik moet meteen denken aan de kaft van de schoolfoto’s klas 6. Jij maakte daarop een prachtige tekening van het schoolgebouw.

    1. Ja, dat klopt! Toen tekende ik vaak en graag. Op de middelbare school ook nog, maar daarna eigenlijk niet meer. Weet je wat leuk is aan die tekening voor de schoolkrant? Er zaten veel kleine raampjes in dat schoolgebouw. Een paar raampjes voor de gang / garderobe, dan weer wat raampjes voor de WC. Ik tekende in een van die schoolgebouwtekeningen in elk van die raampjes een WC stortbak, als ik het me goed herinner. Veel gezeik op die school, zou je zeggen. Maar dat viel erg mee! Toch? 😉
      Leuk dat je dit nog weet!

Zeg iets terug op Vrijspraak

