Beetje getekend en wat nagedacht over kranten en weekbladen

20110827-112032.jpgJe moet toch een onderwerp hebben. Dus teken ik maar wat ik voor m’n neus zie… Vandaag is dat weekblad Die Zeit. Na jarenlang Haarlems Dagblad gelezen te hebben, zijn we nu niet meer geabonneerd op een krant. Op zaterdag koop ik vaak een Volkskrant, maar op doordeweekse dagen kom ik er niet aan toe de krant te lezen (of ik gun mezelf er de tijd niet voor). Ik merk dat mijn leesgedrag door internet en iPhone behoorlijk veranderd is – en dat voor een uitgever…

Die Zeit is een weekblad in krantenvorm. Ik kocht er gisteren een bij de kiosk op Sloterdijk. Daar heb ik gisteravond en vanmorgen lekker in zitten lezen. Achtergrondverhalen, toelichtingen, politiek, wetenschap, kunst en cultuur… Echt een fijne krant. Zou dat een idee zijn voor het Nederlands Dagblad? Alleen een weekblad? Lijkt mij wel mooi… (Ik lees het ND op kantoor maar kom er ook niet elke dag aan toe).

Ik denk dat de dagbladvorm voor kranten op termijn een probleem wordt. Het is natuurlijk een kostbare en ingewikkelde organisatie om zes dagen per week een krant bij abonnees thuis bezorgd te krijgen. Eens per week via de post is misschien een betere optie voor de toekomst? Je kunt dan ook wat beschouwender en diepgravender schrijven – iets meer afstand van de waan van de dag nemen en de korte termijn nieuwsvoorziening overlaten aan digitale media. Natuurlijk doen zaterdagkranten met hun bijlagen dit nu ook al, maar misschien is het wel een goede strategie voor een bestaande krant om – zoals Die Zeit – een weekblad in krantenvorm te maken? Opvallend genoeg is het Nederlandse weekblad Vrij Nederland juist overgegaan van krant naar magazine-vorm. Ik zag dat de oplagecijfers sinds 1985 gehalveerd zijn… Wat lees jij graag en heb je nog een krantenabonnement?

Over die Zeit gesproken, kijk eens hier.

4 gedachten over “Beetje getekend en wat nagedacht over kranten en weekbladen

  1. Tja. Trouw vindt men niet bij allen (2 Tess 3,2). Ik heb een jaarabonnement; en heb me altijd ingezet om trouw te zijn. Overigens lees ik de Spits zelfs niet in de metro; in de spits lees ik niet de Metro, hooguit de Pers.

  2. Ik ‘lees’ het ND. ’s ochtends vroeg even snel. Stapel oude ongelezen pagina’s is soms wel een probleem. Opinie etc., razend interessant. Tot nu toe zijn mijn periodieke inhaalakties redelijk succesvol. 🙂
    Mijn vrouw leest de krant ook. Krantlezen en bijgevolg een abonnement nemen vind ik een uiting van beschaving. Wordt in veel landen voor persvrijheid niet een hoge prijs betaald? Overigens jarenlang de Volkskrant gelezen. Op een gegeven moment werd die krant me te gortig. Waarom Trouw niet? Bij m’n ouders wel, maar vond de krant altijd te veel neigen naar kerkelijk liberaal denken. Daar word je toch door teleurgesteld.
    Overigens lees ik ook Spits, metro en de pers en soms een NRC-next.

Zeg iets terug op Vrijspraak

