Alleen hoop bouwt op – het nieuwe WTC in New York


Je ziet het al bij kinderen. Het ene kind is in staat om een mooi zandkasteel te bouwen, het andere kind is jaloers en kan niets beters verzinnen dan het kasteel kapot te maken. Daar moet ik aan denken als ik de vernietigende kracht van de haat aan het werk zie. 

Een paar dagen geleden keek ik tot in de nacht naar een documentaire over 9/11. Het werd me te laat en ik werd te slaperig, maar het verhaal is 10 jaar na dato nog steeds dramatisch en zeer indrukwekkend. In de VS mogen ze zich blijven afvragen waar zoveel haat en geweld vandaan gekomen is en als ‘vrije wereld’ hebben we allemaal de vraag te beantwoorden of we democratie en mensenrechten wel met geweld kunnen afdwingen. Het militaire antwoord van de VS was minstens zo destructief, en ik vrees dat in veel gevallen de boeven door schurken zijn vervangen. Zijn we er per saldo veel mee opgeschoten? Eenvoudige antwoorden zijn er niet. En hoe je er ook over denkt, de aanval op het hart van een metropool, de dood van zoveel onschuldige mensen in vliegtuigen en gebouwen – ik kan me voorstellen dat dit niet onbeantwoord kon blijven. Maar de spiraal van geweld brengt alleen maar meer ellende voort…

Ik zag in de Volkskrant van vandaag een paar schitterende zwart-wit foto’s van de herbouw van het WTC in New York. Op bladzijde 5 staan adembenemende foto’s uit The New York Times. Daarbij het woord: Veerkracht. Het zette me ertoe aan om op internet eens te kijken naar de site van het WTC. Ik raad je aan dat ook te doen. Wanhoop breekt af, alleen hoop bouwt op. Kijk hier.

Een gedachte over “Alleen hoop bouwt op – het nieuwe WTC in New York

Zeg iets terug op Vrijspraak

