Genade en goede daden: een logische combinatie

Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. Efeziërs 2:10

Vanuit de protestantse traditie krijgen wij de waarheid overgeleverd dat we niet gered kunnen worden door eigen inspanningen. Mensen kunnen een rol spelen bij onze aanvaarding van het geloof en je hebt een persoonlijke keuze te maken of je Christus wilt volgen, maar – uiteindelijk is het allemaal genade en werk van God.

Zo is het ook. In het Woord vinden we de basis voor deze visie. Bijvoorbeeld in deze tekst van Paulus: “Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.”

Zie je wel? De basis van ons geloof is onverdiende genade – een geschenk van God waar we zelf de eer niet voor mogen claimen. Maar dan is het goed om de tekst verder te lezen. Want wat staat daar? Kijk boven deze overdenking, want het citaat over genade uit geloof wordt opgevolgd door woorden over het werk dat God in ons door Christus doet en over de weg van goede daden die Hij met ons wil gaan.

Het is eenvoudigweg genade dat je kunt werken

Het evangelie is geen boodschap van de volgende strekking: Aanvaard het offer van Christus en je ticket voor de hemel is binnen. Nu kun je de rest van je leven rustig achteroverleunen.

Als God in Christus ons het kostbaarste geschenk gegeven heeft, dan kan dat niet onbeantwoord blijven. Je zegt van harte ‘ja’ tegen dit cadeau en dan begint de reis. Vergelijk het met het jawoord van geliefden: na de aanvaarding van elkaar en na de trouwbelofte moet blijken wat je belofte in praktijk waard is. Zo begrijp je ook de woorden van Jakobus die ons eraan herinnert dat ons geloof zonder daden niets voorstelt. (Jakobus 2) Wat betekent een huwelijk als de levenspartners niet alles voor elkaar over hebben?

Er is wat geschreven en gediscussieerd over genade en werken. Maar het is eenvoudigweg genade dat je kunt werken. Het is een logisch gevolg van je behoud dat je allereerst voor God wilt leven.

Lieve Vader, dank voor uw genade. Dank voor uw Zoon. Dank voor de weg van goede daden die ik met U mag gaan.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk. Zie ook deze blogpost.

Je kunt je desgewenst gratis abonneren op Preek door de Week. Je krijgt dan elke dag (behalve zondag) een korte overdenking in je mail die aansluit bij het thema van de zondagse preek in de Meerkerk. De diensten van de Meerkerk kun je achteraf online bekijken via de website. Maar je kunt er ook gewoon live bij zijn, dan komen we elkaar misschien eens tegen… 😉

6 gedachten over “Genade en goede daden: een logische combinatie

  1. Dag Paul,

    Helemaal akkoord. Ik ben blij te zien dat evangelischen bereid zijn om hun “grootste troef” op te geven, namelijk, gegarandeerde redding of altijd gered.

    Het is inderdaad beter dat wij samen wijzen op de gedurige en gegarandeerde beschikbaarheid van de genade van een liefhebbende Vader en er gelijktijdig op aandringen dat wij ons moeten openen voor deze genade, zowel op een innerlijke spirituele wijze, als in een uitwendige christelijke levenshouding.

    Het begint met een mijlpaal, Gods aanvaarding, die we terecht redding noemen. Maar onze uiteindelijk redding, na dit leven dus, is verbonden aan onze liefde.

    Wie gelooft, heeft lief en wie liefheeft, die werkt. Als wij ons dan inspannen, laat dat dan een akte van onze dankbare liefde voor God zijn zodat het meteen ook een overtuigend getuigenis wordt van Gods liefde voor de zoekende medemens.

    1. Ik weet niet of ik namens alle evangelischen spreek, Rob. En ik houd me vast aan de woorden dat niets ons kan scheiden van de liefde van Christus. Maar we mogen niet lichtzinnig of vrijblijvend omgaan met het kostbare geschenk van genade. De Bijbel bevat serieuze waarschuwingen. Je bent niet ‘binnen’ omdat je lid van een bepaalde kerk bent, en ook niet omdat je een bepaalde toverformule hebt uitgesproken. Het is altijd Gods genade – en die is vast en zeker veel groter dan de menselijke maatstaven die wij in allerlei kerken hanteren. Ik reken er vast op dat we niet genadiger of rechtvaardiger dan God kunnen zijn.

  2. Mooie preek Paul. En heel actueel bovendien, getuige de ruige golven op twitter en sommige blogs. Ik heb elders voorbeelden gevraagd van die goede werken, maar daarop geen antwoord gekregen. Moet onwillekeurig denken aan het padvindershandboek van kwik, kwak en kwek uit mijn jeugd.
    Gaat het niet vooral om de vrucht van de Geest? Ik denk dat de genade volstaat voor je behoud, maar als je het te bont maakt met ondeugdelijkheden val je op den duur van je geloof. Het is dus ook vooral het kwade niet doen, maar dan positief geformuleerd. Nu ja, ik laat het hierbij, want er staat koffie voor me klaar. 🙂

    1. Goede werken… dat is niet een kwestie van oude dametjes tegen hun wil naar de andere kant van een drukke verkeersweg brengen. Inderdaad gaat het m.i. om de uitwerking van Gods Geest in je leven, de vruchten die voortkomen uit onze verbondenheid met God door Christus. Denk aan de wijnstok, de vruchten, de landman…
      En laat je koffie niet koud worden, anders is er een goed werk voor niets gedaan.

  3. Zou N.T. Wright hier ook iets over kunnen zeggen? Misschien weet Johan meer?! Welke zaterdagen in November kan jij? Even of oneven weken? Ik moet nog even navragen. Eén van die eerste twee weken?
    Hopelijk is er ook iets cultureels (mooie muziek) in Utrecht of iets in een oud gebouw met hele dikke muren? 🙂
    De stad is erg druk (centrum), maar in een boog eromheen? Een bepaald stadsdeel? Oostelijk. Buiten de stad is een groen gebied met pannenkoekrestaurant aan een watertje. Hoe heet dat ook alweer? O ja, koffiedinken kan ’s morgens in een kerk…

  4. Tsjonge, die link met het huwelijk is zo voor de hand liggend. En toch voor mij weer een eye-opener. Je zegt ‘ja’ en dus ben je getrouwd. Maar ook dan kun je niet achterover leunen. Sterke metafoor. En zo simpel eigenlijk.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s