Sneller dan het licht – Einstein gerelativeerd

Je moet blogtitels bedenken die nieuwsgierig maken. Ik geef toe: soms bedien ik me van die teaser techniek. Maar in dit geval ga ik de aanmatigende uitspraak hierboven met keiharde feiten onderbouwen.

Feit 1: Ik ging gisteravond slapen toen het donker was.

Feit 2: Vanmorgen maakte ik me vrolijk over kleine deeltjes die wetenschappers te vlug af lijken te zijn. Kun je arriveren nog voordat je vertrokken bent? Ik zou zeggen: zoek het uit en blijf u verbazen. Thuisblijven is een goed alternatief.

Feit 3: Voor vertrek van huis zag ik een spoor van bewijs op mijn motorkap. Iemand had voordat het licht ons bereikt had al een enorme afstand afgelegd.

Feit 4: Ik heb een associatief brein en hoef me niet al te druk te maken over logische analyses en grondige bewijsvoering.

Ergo: Deze slak op mijn motorkap is sneller dan het licht. Dit is niet wereldschokkend of bijzonder spraakmakend, maar wel grappig en opmerkelijk. En ik eet vanavond gebakken slak. Slow food.

Songs that go well with this blogpost: this one and this one too.

8 gedachten over “Sneller dan het licht – Einstein gerelativeerd

  1. Wil niemands feestje bederven, maar die wetenschappers zijn sufferds.
    1. Wie het niet met Einstein eens is zit per definitie fout.
    2. Die nonadeeltjes, of neutrino’s whatsoever, reisden met grote snelheid tegen de rotatierichting in van de aarde. Duh…
    3. Die lijn liep van hoog naar laag. Die deeltjes gaan overal doorheen en zijn blijkbaar goed bestand tegen de zwaartekracht. Licht niet, dat buigt af.
    Zo. ik mag dan geen wetenschapper zijn, maar deze was wel heel makkelijk.

  2. Correctie op mijn puntje 2.
    Nu het alcoholpromilage in mijn bloed minder hoog is dan gister, realiseer ik me ‘ontnuchterd’ dat die neutrino’s, of nanodeeltjes whatsoever, juist meebewogen met de rotatierichting van de aarde. maar dat was u natuurijk al opgevallen. Ondersteunt overigens nog steeds mijn these. 🙂
    Gister zag ik even een dissident op TV, kon het niet aanzien, die beweerde not bene dat we Einstein kunnen aanvullen met deze nieuwe kennis. Poor chap. Dat is natuurlijk een hele foute gedachte. De wetenschap moet je niet op die manier reativeren en Einstein al helemaal niet. Schande.
    En wat de zwaatrekracht betreft. Is al eens uitgezocht of neutrino’s de aarde weer verlaten, nadat ze door de kern heengeschoten zijn? Geeft je toch te denken hè. Licht verdwijnt in ieder geval in een zwart gat en ‘remt’ daarmee af. Komt tot stilstant zelfs. Dat wilde ik maar even gezegd hebben. En nu maar wachten op een Nobele voordracht. Kan het gels wel gebruiken.:-)

    En Paul, sorry dat ik niet reageerde op je mooie verhaal, maar ik begreep het niet zo goed. Stilstand is achteruitgang. Nog zo een. Maar die slak kon ik op je ‘hilarious’ fimpje echt niet ontwaren. Blijkbaar viel mijn promilage nog mee. 😉 Zo, en nu ga ik mijn paarden voor de wgen spannen. M.a.w. iets van mijn dag maken en niet achterom zien. Digitale ruimte kost niets.

Zeg iets terug op Vrijspraak

