Foto’s met vaart (mijn tweede experiment van vandaag)


Zo, terug thuis. Langs de autoweg en bij de fontein met de onuitsprekelijke naam (probeer het eens: Hodmezovasarhelyfontein) heb ik wat foto’s gemaakt met vaste diafragma’s en ISO-standen en variabele sluitertijden.
De mooiste effecten krijg je bij langere sluitertijden, dan zie je rond de voorbijrijdende fietsen, scooters en auto’s van die strepen in beeld. Een paar keer heb ik het gewenste effect bereikt (de meeste foto’s zijn niet zo goed gelukt!) – hier een paar voorbeelden van redelijk scherpe voorbijtrekkende onderwerpen met vage achtergrond. Via Facebook kreeg ik de tip dit ook eens met flitslicht te doen, dan bevriest het beeld nog meer. Maar dan denken de automobilisten helemaal dat ze geflitst worden! Klik op de pics voor grotere weergave.

2 gedachten over “Foto’s met vaart (mijn tweede experiment van vandaag)

  1. Wow!
    Ja, ben ik weer, super interessant dit natuurlijk 🙂
    Hoe krijg je een rijdende auto scherp terwijl je de achtergrond bewegend hebt? Korte sluitertijd of juist langer? En waarom beweegt de achtergrond en de auto niet? Dat lijkt haast onmogelijk. Ben benieuwd.

    1. Je moet een lange sluiterstand hebben (in feite maak je een mini-mini-filmpje) en je moet vloeiend meebewegen met je object. Neem de auto (in dit voorbeeld) in het vizier, zorg dat je vooraf al scherp gesteld hebt op andere voorbijrijdende auto’s (stel scherp op het dichtstbijzijnde punt) – volg de auto die je wilt fotograferen en druk af op dit punt (dus midden voor je). Maak je beweging af nadat je hebt afgedrukt zodat je een ‘flow’ krijgt – dus met de snelheid van de auto meebewegen.
      Instellingen voor de man op de scooter bijvoorbeeld: ISO 200, 1/25 sluitertijd en F/22. Maar ik heb dus veel mislukte foto’s gemaakt om dit resultaat te krijgen. En het kan vast nog stukken beter!

Zeg iets terug op Vrijspraak

