Ik heb m’n huiswerk overgedaan. Experiment met verschillende diafragma-instellingen

Voor mijn fotografiecursus heb ik een serie foto’s gemaakt met vaste ISO-instelling (400), twee sluitertijden (1/60 en 1/250). Daarbij heb ik per sluitertijd een reeks verschillende diafragma-instellingen gekozen om te zien wat de camera doet. Hierbij 4 voorbeelden uit de serie. Ik was niet tevreden over het resultaat van vorige keer (les 1) en we krijgen de gelegenheid om het nog eens over te doen. Vandaag maak ik daar tijd voor. Eerst diafragma-experiment, later vandaag variabele sluitertijden en bewegende ‘doelen’… 

Ik gebruik een NIKON D-3000 en een Tamron lens 18-270mm (brandpunt op 50mm ingesteld). Handmatige scherpstelling. Ik kreeg afgelopen zaterdag te horen dat er nogal wat nadelen aan deze lens kleven. Mechanisch kwetsbaar, lichtdoorlating is beperkt (wordt met spiegels in de lens gecompenseerd – als ik het goed begrepen heb), perspectief vervlakt en vertekent. Dus binnenkort maar eens op zoek naar een 50mm lens met autofocus motor die op deze camera past.

Hieronder een foto gemaakt op automaat en stand P. De 3e foto heeft ISO 400, 1/60 sluitertijd en f14 –  deze foto bevalt mij het best uit deze serie. De 4e foto is mijn voorkeur uit de tweede serie met ISO 400, 1/250 sluitertijd en f9. Zie hier de beide series – 688 is de automatische, en 689 de P-stand opname (staan middenin de reeks op http://www.ge.tt – om een of andere onverklaarbare reden). Ik moet de foto’s ongecorrigeerd af laten drukken om ze echt te kunnen beoordelen.




UPDATE

Op verzoek van EA ook een serie met diafragma 4.5, ISO 400 en variabele sluitertijden. De eerste foto (1002) is gemaakt op de automatische stand waarbij de camera deze instellingen kiest: f/5.6 1/145 en ISO-140. De overige foto’s maakte ik in de M-stand met ISO-400, f/4.5 en sluitertijden oplopend van 1/100 (foto 1003) tot 1/1000 (foto 1013). Ik denk zelf dat foto 1012 met f/4.5 en 1/800 het beste resultaat geeft. Klik op de afbeelding voor grotere weergave. En als je de foto’s op hoge resolutie wilt zien, moet je even hier kijken.

8 gedachten over “Ik heb m’n huiswerk overgedaan. Experiment met verschillende diafragma-instellingen

  1. Interessant!
    Wat ik mij afvraag: Waarom zou je het diafragma kleiner maken als je de sluitertijd ook korter kunt maken? Mijn diafragma probeer ik tussen de 4 en de 5,6 te houden en dan een hele korte sluitertijd. In mijn display zie ik hoeveel licht er binnen komt, daar pas ik dan de sluitertijd op aan.

  2. Omdat we moeten leren wat verschillende diafragma-instellingen voor resultaat opleveren. De tweede opdracht gaat over sluitertijden.
    Maar in z’n algemeenheid kun je meen ik voor een klein diafragma kiezen als je een scherpe foto wilt hebben.

  3. Maar als je een hele korte sluitertijd hebt, dan heb je toch de meest scherpe foto? Minste beweging mogelijk in ieder geval. Daarom snap ik ook niet waarom je een diafragma klein zou maken, dan moet de sluitertijd omhoog en dus meer kans op beweging.

  4. Leuk zeg, dat wil ik ooit nog eens doen zo’n cursus. Maar volgens mij word je van al die anderen met hun dure lenzen en camera’s wel minder tevreden met je eigen gear? 🙂 Dus dan moet ik eerst nog wat sparen.

    Het zijn in ieder geval kleurrijke foto’s! Ben benieuwd hoe het je fotoresultaten gaat beinvloeden!

  5. Het diafragma beïnvloed natuurlijk ook de scherptediepte. Soms wil je dat alles scherp is, soms is het juist mooi als één deel van de foto scherp is. Een gezicht of één van de mokken. Wil deze compositie ook wel zien met diafragma 3.5 en lager.

  6. @EA Zie de update onderaan deze blogpost. Nu serie foto’s met f/4.5 – brandpunt 70mm, ISO 400 en sluitertijden van 1/100 tot 1/1000. De eerste foto is gemaakt in de automatische stand. Ik heb nu foto’s gemaakt op een andere plaats (andere kant van ons huis) omdat daar nu zon was.

  7. @EA dus een diafragma van bijvoorbeeld 16 en een langere sluitertijd zorgt ervoor dat alles scherper is? Dus voor landschappen? Wanneer het diafragma verder open gaat krijg je meer depth of view?

Zeg iets terug op Vrijspraak

