Ziel, geest en lichaam

Zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. (Efeze 3:17 -NBV)

‘Jezus in je hart’ – ook zo’n evangelische uitvinding. Tenminste, dat vond mijn vriend die enthousiast katholiek is. ‘Die gedachte zul je nergens in de Bijbel vinden!’

Is dat zo? Hmmm. Eens kijken of ik een bijbeltekst kon vinden die duidelijk maakt dat Jezus in ons hart kan komen wonen. Uit Openbaring 3 weten we dat Jezus aan de deur staat en klopt – maar dat is daar niet speciaal de deur van ons hart, eerder een kerkdeur. Het lijkt me hoe dan ook een goed idee om Jezus in je hart binnen te laten. Maar staat het ook in de Bijbel? Jawel, in Efeze 3:17 dus.

Het gaat mij er nu niet om dat ik mijn vriend met deze bijbeltekst wil aftroeven. Ik vind het juist goed dat hij mij, vrolijk evangelicaal, scherp houdt. Daarvoor zijn christenen aan elkaar gegeven – om elkaar te vormen, te steunen, te corrigeren. Want pas met alle heiligen samen zullen we een totaalbeeld kunnen krijgen van de liefde van Christus. Dat staat in datzelfde hoofdstuk. En merk op dat daar sprake is van 4 dimensies: lengte, breedte, hoogte en diepte! Daar kom ik alleen nooit uit. We hebben elkaar nodig om iets van Gods grootheid te begrijpen.

The spirit has energy, the soul has depth. You were made to live a spirited, soulful life.

John Ortberg, geliefd voorganger en auteur uit Amerika, stuurde onlangs deze gedachte de wereld in: “The spirit has energy, the soul has depth. You were made to live a spirited, soulful life.” Mooi gezegd. Onze geest heeft kracht, onze ziel diepte, wij zijn gemaakt voor een geestvervuld, bezield leven.

We hebben een lichaam – daar hoeven we niet aan te twijfelen, lijkt mij. Als gelovigen vormen wij bovendien samen het Lichaam van Christus. Jezus komt door zijn Geest in ons wonen als wij Hem als Redder en Heer aanvaarden. Dat geldt voor ons eigen lichaam en voor alle gelovigen samen. Wij zijn gemaakt naar Gods drie-enige beeld: ziel, geest en lichaam.

We hebben een lijf, maar ook een levende ziel en een bewuste geest die ons laat denken. Geworteld en gegrondvest. Met ziel, geest en lichaam geheel toegewijd aan God de Vader, zijn Geest en zijn Zoon. Dat zou voor christenen ‘gewoon geloven’ moeten zijn.

Heer, ons begrip schiet tekort, maar vol vertrouwen en verlangen strekken we ons naar U uit. Met ziel, geest en lichaam.

Geschreven voor Preek door de week van de Meerkerk (‘Gewoon geloven’ is daar het actuele jaarthema).

Zeg iets terug op Vrijspraak

