Wereldkampioen achteruitlopen (mijn nieuwe lens…)

Zaterdag heb ik een nieuwe AF-S Nikkor 50mm lens 1:1.8 G (ja, ja) gekocht voor mijn Nikon camera. Interessant, maar gaat u verder – hoor ik u zeggen. Ja, het is interessant, want ik moet opnieuw leren fotograferen. Daar was ik toch al mee bezig de laatste tijd, dankzij mijn fotografiecursus, maar deze lens vraagt om meer denkwerk dan de luie giga-zoom die ik al aan mijn camera had gekoppeld (voor de liefhebbers: Tamron 18-270mm op een Nikon D3000 camera).

Een foto maken van jongens en meisjes die in Haarlem hoog in een klimtoestel / over een houten hangbruggetje de zwaartekracht trotseren – dat lukt wel met zo’n vaste lens. Een Landrover bij Spaarndam scherp in beeld krijgen is evenmin een probleem. Maar als ik het kerkje van Spaarnwoude wil fotograferen, een mooi gebouw dat toch redelijk vrij in het landschap staat, dan moet ik rubberen laarzen aandoen en een paar honderd meter de wei inlopen om die kerk compleet met toren in the picture te krijgen. En da’s dus even wennen voor mij. Ik sta vaak te dicht op mijn onderwerp en ga me dus ontwikkelen tot wereldkampioen achteruitlopen. Van mede-fotografie-enthousiastelingen kreeg ik al termen als ‘zoomen met je voeten’ en ‘sneaker-zoom’ te horen. Ik vind het leuk en ga m’n best doen.

Ik ben dus heel blij met mijn nieuwe aanwinst en zal jullie op dit blog in deze vreugde laten delen door regelmatig weer een plaatje te uploaden. Klik erop en je je scherm vult zich met schoonheid – hoop ik. Opbouwende kritiek is natuurlijk welkom, complimenten zijn zeer welkom, en linkjes naar eigen online fotowerk vind ik ook erg leuk!

5 gedachten over “Wereldkampioen achteruitlopen (mijn nieuwe lens…)

  1. Ja, fijn zo’n prime! Ik heb een AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G, die op mijn D7000 body een brandpuntsafstand van 52mm geeft (vanwege de cropfactor). Vergelijkbaar dus. En ja, vooruit en achteruit lopen, maar dat is ook wel leuk, toch? Plezier met je nieuwe lens!

  2. Met zulke vaste brandpuntafstanden wordt je creativiteit nóg meer uitgedaagd; alleen maar leuker! Zo heb ik met vergelijkbare lens ook eens alléén maar zwartwit foto’s van A’dam gemaakt. Het leuke is dat je met vast brandpunt weliswaar ‘beperkt’ wordt maar toch ‘voelt’ het eigenlijk lekkerder om creatiever bezig te zijn. Dat extra voor- en achteruit lopen, tja, dat is zo. Maar ik kan af en toe best wat beweging gebruiken dus daar zit ik niet mee 😉 Mooie foto’s, Paul! Ik hoop (even algemeen gesteld) dat externe fotografen ook nog kansen blijven krijgen bij Ark *lol* 😉

  3. Paul, mocht je mijn zwartwit belevenissen met sneaker-zoom 😉 willen zien (wellicht heb je ze aleens gezien) dan kan dat in de gallery ‘amsterdam in black & white’ op http://www.mennoalberts.nl Just so you know… ik wilde de uitdaging aangaan (was 2009) om alles met één brandpuntafstand te doen (50mm / 75mm omgerekend) en zonder enige nabewerking.

Zeg iets terug op Vrijspraak

