Helder en elegant

Dus troost elkaar en wees elkaar tot voorbeeld, zoals u trouwens al doet. (2 Tessalonicenzen 3,9)

Elkaar troosten en aansporen – dat moet voor christenen de gewoonste zaak van de wereld zijn. Toch moeten we er blijkbaar subtiel aan herinnerd worden…

Op de dag dat ik dit schrijf, gonst het rond: Steve Jobs is dood. Nu overlijden er voortdurend bekende en belangrijke mensen, maar dit is toch wel een sterfgeval waarbij heel uitvoerig wordt stilgestaan. De heiligverklaring van de Apple-medeoprichter en computerpionier lijkt welhaast een kwestie van tijd.

Waarom is iedereen zo onder de indruk van deze man? Was hij bijzonder aardig? Het schijnt van niet. Ik las een ongeautoriseerde biografie en daaruit werd maar al te duidelijk dat hij ook maar een gewoon mens was met nukken en tekortkomingen. Maar Steve Jobs laat een schitterende erfenis na. En het is bijzonder dat je op 56-jarige leeftijd al zo ongelofelijk veel indruk op de hele wereld hebt gemaakt. Maar laten we wel nuchter blijven: Steve Jobs was de Messias niet.

Jezus Christus is de Messias wel. Hij mocht, heel menselijk gesproken, slechts 33 jaar worden. Hij gebruikte geen Apple computer en belde niet met een iPhone. Zijn ‘technologie’ was, vergeleken met de mogelijkheden van vandaag, zeer beperkt. (Hoewel? Denk even aan zijn wonderen…). Maar wat een impact hebben zijn woorden en daden nagelaten!

Mag je je laten inspireren door Steve Jobs? Ik denk het wel. Zelf heb ik een poging gedaan om samen te vatten wat nu de ‘geestelijke erfenis’ van deze man is. Ik formuleer het zo: ‘Steve Jobs heeft duidelijk gemaakt dat complexe technologie het best functioneert als zij wordt gevat in smaakvolle eenvoud.’ Dat was en is kenmerkend voor de producten van Apple: slimme techniek in strakke vorm. Heel complex, maar tegelijkertijd bijzonder eenvoudig. De kunst van het weglaten.

Van Steve Jobs weer terug naar de echte Messias. Zijn boodschap en zijn Koninkrijk zijn niet van deze wereld. En wij hebben, als zijn volgelingen, de taak om zorgvuldig met zijn geestelijke erfenis om te gaan. Zorgen we er nog wel voor dat mensen ons begrijpen? Hebben we de ‘filosofie’ (het is natuurlijk veel meer dan dat!) van onze Heer op een aantrekkelijke manier voorgeleefd? Maken we het onnodig moeilijk of slagen we er in de geloofswaarheden helder en elegant te presenteren?

Heer Jezus, dank voor uw Voorbeeld. Wij willen eenvoudigweg mensen enthousiast maken over U.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk. Je kunt je gratis abonneren op deze overdenkingen die je dan van maandag tot en met zaterdag worden toegezonden per email

4 gedachten over “Helder en elegant

  1. Er sterven elke dag mensen die heel wat betekend hebben voor de maatschappij.Wat mij het meeste is bijgebleven is dat er ook zoveel mensen helemaal alleen sterven.Ik heb 7 jaar vrijwilligerswerk gedaan in een rustoord..alle dagen van het jaar.Heb er eens aan het sterfbed gezeten van iemand die familie had maar waar zelfs na verwittiging dat het einde nabij was niemand langs kwam.Ik vond dit zo schrijnend dat het mijn leven getekend heeft.Om gezondheidsredenen ben ik gestopt met vrijwilligerswerk maar de blik en handdruk van die mens blijven me steeds bij.Daar zou eens wat meer aandacht aan mogen besteed worden in onze maatschappij

    1. Heel bijzonder dat jij er wél was voor die persoon! Ik kan me voorstellen dat dit ook sporen heeft nagelaten in je eigen leven, maar je hebt er goed aan gedaan en het siert je. Ik ben het met je eens dat eenzaamheid (zeker in de laatste levensfase) een enorm probleem is. We kunnen allemaal meer doen om mensen uit hun isolement te halen. Maar ik merk zelf ook dat je al gauw helemaal wordt opgeslokt door werk en huiselijke + sociale verplichtingen. Te vaak ‘worden we geleefd’ en vergeten we zelf te leven. Dank voor je mooie reactie. Ik waardeer overigens al je comments – schiet te kort in ‘tegenbezoek’ en dat heeft weer te maken met dat druk-druk-druk leven van mij. Erg he? 😉

Zeg iets terug op Vrijspraak

