Spuugzat

Mozes hoorde hoe alle families bij de ingang van hun tent zaten te klagen. Toen de Heer in hevige woede ontstak, maakte Mozes zich kwaad. Hij vroeg de Heer: “Waarom doet U uw dienaar dit aan? Bent U mij zo weinig genegen, dat U mij de last van heel dit volk te dragen geeft? Ben ik soms zwanger geweest van dit volk, heb ik het ter wereld gebracht? En dan wilt U mij gebieden om het in mijn armen te dragen, zoals een voedster een zuigeling draagt, en het zo naar het land te brengen dat U zijn voorouders onder ede beloofd hebt? Ze komen bij mij klagen dat ze vlees willen. Maar waar haal ik voor dit hele volk vlees vandaan? Ik alleen kan de last van dit hele volk niet dragen, dat is te zwaar voor mij. Als U mij dit werkelijk wilt aandoen, dood me dan liever meteen. Dan blijft verdere ellende mij tenminste bespaard.” (Numeri 11:10-15)

Leiders hebben mooie eigenschappen. Ze tonen karakter en putten uit een diepe passie. Ze staan aan de top, maar kunnen vaak niet een etage hoger voor goede raad.

Een lang citaat voor een korte overdenking. En eigenlijk zou je ook dit citaat in het verband van de geschiedenis moeten lezen om het te kunnen plaatsen. Maar ook als je de context niet precies kent, kun je een paar dingen concluderen – alleen al door naar deze tekst te kijken. Mozes is bereid om te doen wat van hem gevraagd wordt, hij is een dienaar van God én een leider van het volk. Maar hij is het zat. Spuugzat. Is dat te sterk uitgedrukt? Nee, te zwak. Mozes is getergd tot het uiterste en van hem mag het allemaal ophouden – weg met die ellende, dan nog liever dood.

Je kunt nog iets opmerken zonder alle details te kennen. Deze woorden hebben de Bijbel gehaald. Ze zijn door de ‘Hoofdredactie’ gekomen. God heeft Mozes niet ter plekke getroffen met de bliksem. Mozes mocht uitrazen. Lees verder in Numeri en zie hoe God luistert en handelt.

Leiders hebben mooie eigenschappen. Ze tonen karakter en putten uit een diepe passie. Ze staan aan de top, maar kunnen vaak niet een etage hoger voor goede raad. Althans, als je een topfiguur bent en niet in God gelooft. Want als je rekening met de Allerhoogste houdt, ben je een leider én een dienaar.

Geschreven voor Preek door de week van De Meerkerk. Komend weekend is daar een seminar over leiderschap. Ook de preek van komende zondag gaat over dit onderwerp. Wees erbij als je kunt…

Zeg iets terug op Vrijspraak

