Lekker ongecompliceerd? Nee, dat niet. Maar wel heerlijk eenvoudig…

Zaterdag was er een feestje in de Eemlandhoeve. Geen groots evenement met rode lopers, limousines en chique VIPS die om de een of andere reden in gans kikkerland ‘bekend’ geworden zijn, nee – gewoon een mooi moment om samen het glas te heffen op een inspirerend boek: HEERLIJK EENVOUDIG van Johan ter Beek. Als uitgever loop ik in deze maanden heel wat presentaties af. Johan ter Beek vroeg me op de man af (= eerlijk eenvoudig) of ik boekpresentaties wel leuk vind. Wat zal ik zeggen? Ik voel me een beetje als de verloskundige die een prachtige baby omhoog mag houden. Maar ik heb er dan borrelnootjes bij in plaats van beschuit met muisjes.

SIMPLE LIVING

Het boek dat Johan geschreven heeft bevat meer dan ik aanvankelijk op het oog had. Wij dachten bij Ark Media aan een uitgave die vooral zou wijzen op de voordelen van wat in goed Nederlands simple living heet. En inderdaad staat Johan stil bij de mogelijkheden om het leven minder gecompliceerd te maken. Maar, ‘als het simpel was, zou iedereen het doen’ – zo hoorde ik laatst de Spijker-topman Victor Muller zeggen. Een boek schrijven is niet simpel (uitgeven is doodeenvoudig, maar dat is bedrijfsgeheim) en ‘volgens het Boek leven’ is al helemaal niet gemakkelijk…

DIEPE DENKER

Als je niet oppervlakkig door het leven wilt gaan, dan is Heerlijk eenvoudig een aanrader. Johan ter Beek neemt je aan de hand van een aantal verbindende figuren mee door zijn verhaal. Deze figuren zijn reisgenoten met namen als ‘de verteller’, ‘de zus’ en ‘de monnik’. Hun verhaal is niet lekker ongecompliceerd als ik heel eerlijk ben. Johan ter Beek is een te diepe denker voor gemakkelijke boekjes. Maar toch lees je dit boek met plezier in korte tijd uit. Dat komt ook door de prettige toon en door de praktische aanwijzingen die gegeven worden en die inderdaad kunnen helpen om je leven meer in balans te brengen én kwalitatief te verrijken. Ik geef hier één van dergelijke tips als voorbeeld:

Prikkel de verbeelding. Neem tijd voor het maken en/of bewonderen van beeldende kunst, muziek, fotografie, architectuur, literatuur, etc. Kwaliteit in kunst prikkelt de verbeeldingskracht en daarmee de kwaliteit van geloven. Wees creatief op andere terreinen van het leven zoals de inrichting van je huis en tuin, je werkplek of kantoor. Wees creatief en scheppend in de uitvoering van je werkzaamheden, zowel thuis, in je studie als in je professionele leven.

Dat zijn woorden naar mijn hart. Als je dit blog volgt, dan weet je dat ik hier niet de hele tijd over mijn uitgeefwerk praat. Ik ben zelf gezegend met een creatieve geest en ik laat mijn vlammetje niet uitblazen door werkdruk en sociale verplichtingen. Ik moet aan vrije expressie doen, foto’s delen, gedichten schrijven, ideeën uitwisselen en genieten van al het mooie dat anderen me op hun beurt te bieden hebben. Ja, dat kost energie, maar ik krijg er veel meer kracht en inspiratie voor terug.

VERSTERKER

In mijn professie kan ik een versterker zetten op de creatieve verhalen, gedachten en kunstzinnige uitingen van anderen. Dat is echt mooi om te doen. En ik geniet ervan als een auteur oprecht blij is met zijn boek. En dat maakt een boekpresentatie ook voor mij een feest. Geniet mee en vergeet niet het boek van Johan te kopen. Een uitgever moet immers ook heerlijk eenvoudig zijn brood verdienen, nietwaar?

Website Heerlijk Eenvoudig

2 gedachten over “Lekker ongecompliceerd? Nee, dat niet. Maar wel heerlijk eenvoudig…

  1. Ik kreeg van een vriend (die bij JOP werkt) het boek in handen gedrukt. Heb de inleiding gelezen. Zoals je zegt: prikkelend! En een leuk, origineel concept.

Zeg iets terug op Vrijspraak

