Een ongenadig, ongastvrij, onverdraagzaam land. Hartelijk welkom.

Trots op Nederland? Hartstikke trots. Wat een mooi land van Zeeland tot en met Groningen, van Limburg tot en met Friesland en alles wat daar tussen ligt. Ik houd zielsveel van dit land en krijg allerlei warme gevoelens als ik ons volkslied hoor, onze lieve, dappere koningin zie en als we met onze topvoetballers een aantal grote tegenstanders van de mat vegen. Vaak met behulp van geïmporteerde medelanders, laten we dat even niet vergeten. Maar vooruit: ‘Hup Holland!’

Ingedijkte polderbodems

Wat heb ik met eng nationalisme en superioriteitsgevoelens? NIETS! Wat een onzin om te denken dat we ook maar een haar beter zijn dan andere wereldburgers. Wat een idioterie om jezelf allerlei bijzondere voorrechten toe te kennen omdat je toevallig geboren bent in een laaggelegen rivierendelta met dichtgeslibde moerassen of omdat je wieg toevallig gestaan heeft op een van onze ingedijkte polderbodems.

Als brave dominees en keurige koopmannen zich overwegend stil houden, ben ik blij met elke clown of cabaretier die wel z’n mond open doet en serieus de waarheid spreekt

Zwijgen is soms erger dan vloeken

Ik schaam me steeds vaker voor dit land en voor dit volk dat zich steeds onbarmhartiger en egoïstischer gaat gedragen. Wat een verademing om dan een column te lezen als deze van Youp van ’t Hek. En prompt zijn er mensen die zeggen dat Youp altijd zo grofgebekt is. Dat kan me eerlijk gezegd nu even geen moer schelen. Als Youp loopt te vloeken en tieren en ik wil dat niet horen, dan zet ik gewoon de TV uit en ga ik iets doen waar ik me niet aan erger. Maar als brave dominees en keurige koopmannen zich overwegend stil houden, ben ik blij met elke clown of cabaretier die wel z’n mond open doet en serieus de waarheid spreekt. Zwijgen is soms erger dan vloeken.

Nia moet blijven

Een week geleden liep ik in Gorinchem. Hoe Nederlands wil je het hebben? Drie leuke jongeren duwen mij een flyertje in de handen. Ik heb dat papiertje bewaard en laat het jullie hierboven zien. Ga naar deze website als je iets voor dit lieve, mooie kind wilt doen. Het is dat haar schoolvrienden op hun vrije zaterdag de moeite nemen om foldertjes aan toevallige passanten uit te delen, anders had ik nooit van Nia gehoord. Een land dat straks zit te springen om bekwame, goed opgeleide mensen… zet genadeloos jongens en meisjes over de grens die nota bene volledig geïntegreerd zijn en in dat andere land geen veilig bestaan of toekomst hebben. Dat doen we dus ook als zo’n ‘vreemdeling’ nu al 17 is, 10 jaar in Nederland woont, met succes het Gymnasium doorloopt, heel graag misdaadanalist wil worden, niet de taal spreekt van haar geboorteland en daar geen enkel reëel perspectief kan verwachten. Welkom in Nederland, het land van respect en ‘open-mindedness’.

Shitspoor

Gisteren was ik even te gast in het Detentiecentrum op Schiphol. Er zitten daar veel mensen die hoognodig naar de WC moeten om hun bolletjes uit te poepen. Nederland, bollenland. Ik ga het niet goedpraten, maar zelf hebben we eeuwenlang onze zakken gevuld met slavenhandel, drank, drugs en prostitutie – en als we dat niet persoonlijk gedaan hebben, dan hebben we dat dan toch maar mooi collectief in het verleden of heden gedoogd. Maar, consequent als we zijn, deze categorie ‘zware misdadigers’ pakken we gelukkig hard aan. Niets mis mee hoor, zet ze in de bak, plaats ze op de pot, kijk naar de productie – volg het vieze shitspoor (van geld) en arresteer de gewetenloze schurken die dergelijke gelukzoekers misbruiken om hun zakken te vullen. Vraag je dan echter ook eens af wat iemand ertoe beweegt om zijn/haar darmen te vullen met spul waar je dood aan kunt gaan. Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om dat te doen… maar ik heb dan ook geen enkele reden om waanzinnige risico’s te nemen, ik leef in een welvarend land.

Ik hoop dat ik trots op Nederland mag blijven – dat we weer bekend gaan staan als een land waar je veilig bent, ook als je een andere huidskleur, godsdienst, geaardheid of ‘onwelgevallige’ mening hebt

Niet voor de lol

Veel mensen die in Detentiecentra zitten, zijn hier vastgezet omdat ze een visumprobleem hebben. Het zijn geen misdadigers, maar gewone mensen die hun land zijn ontvlucht omdat ze daar geen enkel perspectief hebben of zelfs serieus gevaar lopen. Soms hebben ze daar zelf ‘schuld’ aan, maar in veel gevallen zijn ze slachtoffer van corrupte regimes, gewetenloze mensenhandelaren en genadeloze uitbuiters. Onder dergelijke vluchtelingen zijn veel vrouwen die geen andere mogelijkheid meer zien dan alles achter zich te laten (soms ook hun kinderen) om in een compleet nieuwe wereld tenminste enige toekomst te hebben. Dat doe je niet voor de lol.

We hebben ze straks hard nodig

Nou ja, ik moest even (af)reageren. Misschien ben ik niet erg genuanceerd – dat moet je me dan maar vergeven. Per geval zal het allemaal wel weer anders liggen. Ik hoop dat ik trots op Nederland mag blijven – dat we weer bekend gaan staan als een land waar je veilig bent, ook als je een andere huidskleur, godsdienst, geaardheid of ‘onwelgevallige’ mening hebt. Ik hoop dat we weer gastvrij en verdraagzaam worden, dat we ons nationaal egoïsme opgeven en weer met een open houding en een groot hart in de wereld gaan staan. Al zou het maar zijn uit eigenbelang, want we hebben die slimme, gemotiveerde mensen straks heel hard nodig – misschien wel om iets van onze oude, verdraagzame samenleving terug te winnen en om die ontevreden Nederlandse bleekneuzen te verzorgen die straks massaal mopperend in het bejaardenhuis zitten.

Laat van je horen

Via Twitter heb ik al wat reacties gekregen – ik moet me er nog verder in verdiepen. Zo wil ik graag weten of je in Nederland veilig bent als je nog geen 18 bent en geen Europees paspoort bezit of dat dan de kans groot is dat je gewoon over de grens wordt gezet. Hoe het ook precies zit, ik hoop toch zo dat de mentaliteit van veel van mijn landgenoten verandert en dat we weer dat open, verdraagzame land worden waar vroeger mensen gastvrij werden ontvangen en een bestaan konden opbouwen. Natuurlijk zijn er grenzen aan wie je allemaal kunt binnenlaten, maar nu slaan we echt de verkeerde kant door. Of denk jij daar anders over?

4 gedachten over “Een ongenadig, ongastvrij, onverdraagzaam land. Hartelijk welkom.

  1. Mijn beste, wat mij nu zo erg verbaast, is dat men in de politiek zegt: ” als je er eentje toelaat dan moet je ze allemaal toelaten”. Nu is mijn vraag: Hoeveel is dan die allemaal? De politiek spreekt erover alsof dat er dan duizenden zijn. Alsof ons land dan overspoeld gaat worden. En dat is gewoon niet waar. Een verkeerde voorstelling van zaken. Paniekzaaien, dat is het. Ik had ooit een leerling uit Somalie.Hij had zijn vader in stukjes gevonden voor het huis.Moest ie zijn pa bij elkaar zoeken.Hij vluchtte naar Nederland.Zijn vrouw en kind zitten nu in een vluchtelingenkamp in Jemen.En hij mag niet herenigd worden met zijn gezin.Ik moet de eerste mens nog tegenkomen die daaroptegen is. Wij zijn niet onverdraagzaam.De politiek is dat wel. En dat is om je voor kapot te schamen.Maar wij hebben deze regering met zn allen gekozen.Ik stem niet meer.Uit schaamte.

  2. Prachtig geschreven en o zo waar. Alleen met een paar woorden stem ik niet in …’ onze lieve, dappere koningin ‘………ze is niet lief, en al helemaal niet dapper, een egoïste pur sang.

    1. Dank voor je reactie. Maar eh… ik ken HM alleen van de televisie en van een heel kortstondige ontmoeting in Den Haag jaren geleden toen ze heel hartelijk reageerde op een spontane begroeting door mijn zingende dochter… Heb jij andere ervaringen?
      Ik wilde vooral benadrukken dat het ‘rood-wit-blauw-oranje-gevoel’ niet geclaimd mag worden door mensen die kennelijk probleemloos afscheid nemen van traditionele Nederlandse waarden als verdraagzaamheid en gastvrijheid 😉

  3. Beste Paul, met belangstelling volg ik je verhalen en vragen over het al dan niet uitzetten van jonge asielzoekers. Tenenkrommend heb ik gekeken naar alle uitzendingen gewijd aan Mauro en daar op verschillende nieuwssites een reactie op los gelaten. De door jou aangehaalde Nia treft kennelijk hetzelfde lot. Laten we met elkaar wakker blijven en deze jongeren steunen!
    Zie hier mijn visie en reactie die ik diverse sites heb losgelaten op alle turbulentie rond Mauro: ‘Tuurlijk moet er een uitzondering gemaakt worden voor deze jongen. “Hier geworteld zijn is niet schrijnend genoeg” verklaarde Leers. Wat een onzin, de jongen kwam jaren geleden binnen als alleenstaande minderjarige vreemdeling – als jong ventje – en is hier liefdevol opgevangen. Veel andere mogelijkheden om te wortelen, waren er dus duidelijk niet voor hem. Volkomen belachelijk om daar als vertegenwoordigers van ons volk uren over te debatteren, hele partijtoppen werden opgeroepen, wat een ongelofelijk overdreven gedoe. Als die jongen nog niet getraumatiseerd was, dan zorgde de Nederlandse regering daar alsnog wel voor! En dat geneuzel over een precedent werking: stel dat er nog honderd kinderen zijn als Mauro (inmiddels is wel duidelijk dat de telling daar echt ophoudt), wat dan nog?. Als er mensen zijn die liefdevol voor deze kinderen willen zorgen, laat ze dat gewoon doen en geef die kinderen een toekomst!

Zeg iets terug op Vrijspraak

