Nooit meer evangeliseren in Almere (en daarbuiten)

Wat is evangeliseren? Het brengen van goed nieuws. Daar kan niemand bezwaar tegen hebben, lijkt mij. Maar de opdringerige, betweterige manier waarop soms ‘de waarheid’ geproclameerd wordt – daar wordt geen mens blij van. Ook ik ontwijk folderaars die me ongevraagd een wervend papiertje in handen willen duwen. Het kan me niet schelen of het dan een ideële of commerciële boodschap betreft – ik heb gewoon geen zin in die zooi. En juist als je een levensovertuiging wilt uitdragen, moet je terughoudend en vriendelijk zijn in je benadering.

Het is jammer als mensen mijn geloof dwaas of verwerpelijk vinden

Kan het zijn dat sommige mensen geroepen zijn om op de zeepkist te klimmen en – zoals dat in het Londense Hyde Park in de Speaker’s Corner gebeurt – de meute toe te spreken? Ik sluit het niet uit, maar ik heb die roeping in ieder geval niet. Schaam ik me voor mijn geloof? Kijk even rond op dit blog en ik verwacht dat je voldoende bewijzen voor het tegendeel vindt. Maar ik hoop dat mensen die mij kennen uit de gewone, alledaagse omgang, ook vroeg of laat aan mij zullen merken waar ik mijn hoop en vertrouwen op baseer.

Het is jammer als mensen mijn geloof dwaas of verwerpelijk vinden, ik kan niemand tegen zijn of haar wil van mening doen veranderen (zou dat in ieder geval nooit willen!), maar ik hoop dat mensen ontdekken dat ik vanuit geloof leef en dat de boodschap van Jezus voor mij daadwerkelijk Goed Nieuws is.

Geen ‘trucje’, maar een kwestie van oprechte belangstelling en openheid

Als je op dit blog zoekt op de tag Op zoek naar God dan kom je een paar teksten tegen die ik een jaar geleden schreef. Misschien heeft deze spraakmakende EO-serie niet het gewenste effect gehad, in die zin dat er door dit programma massa’s mensen  tot geloof in God zouden zijn gekomen, maar ik denk zeker dat de getoonde zoektochten veel kijkers verder op weg hebben geholpen. Het was in ieder geval een eerlijke poging om het gesprek tussen gelovigen en ongelovigen op gang te brengen – met wederzijds respect. En ik denk zelf dat het vooral de ‘reeds gelovigen’ zijn die nuttige lessen kunnen trekken uit de ‘Op zoek naar God-series’. Vaak zie je hoe je niet moet praten over je geloof en een enkele keer merk je hoe het wél kan. Zo was het gesprek tussen WP Young en Dennis van der Geest een inspirerend voorbeeld. Hier stonden twee mensen die echt hun best deden om elkaar te begrijpen en ik geloof dat er werkelijk een brug werd geslagen. Dat is geen ‘trucje’, het is een kwestie van oprechte belangstelling en openheid.

Naar aanleiding van deze serie en mijn blogs kwam ik ook in gesprek met Mark de Boer, directeur van Agapè. Ons gesprek heeft binnen een jaar (!) tot iets heel moois geleid, namelijk een inspirerend en prikkelend boek over het delen van het Goede Nieuws met de uitdagende titel NOOIT MEER EVANGELISEREN. Wat zullen we nou beleven? Christenen die niet meer over hun geloof willen praten? Er zijn zowaar mensen die alleen op grond van de titel al niet verder willen lezen. Voor die mensen is dit boek niet bedoeld, want zij zijn waarschijnlijk toch niet meer te bekeren. Maar voor medegelovigen die zich afvragen of het wel zo’n goed plan is om anderen je opvattingen op te dringen of aan te praten, is dit boek een must-read. Natuurlijk willen wij (ik praat nu maar even ook vrijmoedig namens Mark) wel praten over ons geloof. Uiteraard zijn we geïnteresseerd in de opvattingen van anderen (of zij zichzelf nu gelovig noemen of niet). Maar, zoals ik het al eerder formuleerde, wij willen ons geloof niet als handgranaten wegslingeren in de hoop dat er iemand ‘getroffen’ wordt. We willen nooit meer en nooit minder evangeliseren. De kans dat je ons met foldertjes langs de deuren ziet gaan is vrijwel nihil. Een optreden op straat met gitaar en tamboerijn is ook niet waarschijnlijk meer. Maar praten over ons geloof willen we in de kerk en in de kroeg, en – als het gepast is – ook op kantoor. Want ik gun iedereen iets van de troost, kracht en blijdschap die ik uit mijn geloof haal en ik ben altijd bereid om een wegwijzer te zijn (dat was overigens ook de naam van de boekhandel in Almere Buiten waar wij gastvrij onthaald werden). Maar nooit als eenrichtingsverkeer, nooit zonder luisterend oor en hopelijk nooit op een manier die opdringerig of betweterig is.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Hierboven wat beelden van de boekpresentatie. Voor deze gelegenheid waren er ‘nooit meer evangeliseren foldertjes’ gemaakt met een ouderwets strenge kreet… en ik wilde voor deze ene keer ook nog wel op de zeepkist klimmen, net als Bert Notenboom. Al was het maar om Mark een keer staand én op ooghoogte aan te kunnen kijken. Daar zijn geen foto’s van, hoeft ook niet, maar de andere foto’s laten wel iets zien van de feestelijke, ongedwongen sfeer. Natuurlijk ben ik heel verdacht als uitgever, maar als je een gelovig hart en een onderzoekend brein hebt: lees dit boek.

3 gedachten over “Nooit meer evangeliseren in Almere (en daarbuiten)

  1. Ha, mooi Paul. Voor mijn gevoel was het een heel lang jaar, en een heel lang proces – maar misschien valt dat uiteindelijk wel mee. Het resultaat mag er in ieder geval wezen (en dat zeg ik dan weer als simpele schrijver bij een dynamische, creatieve uitgeverij die er een prachtige uitgave van wist te maken).

    De foto’s van jou op ooghoogte bestaan trouwens wel – ze staan op facebook:https://www.facebook.com/nooitmeerevangeliseren.

  2. Ha, leuk, jouw post en natuurlijk is het verdacht!! maar goed, ik waardeer jullie positieve en frisse aanpak enorm!! Ik heb in mijn leven ook gemerkt hoe belangrijk het is, dat je zelf de boodschap bent, en niet dat je er een brengt. Trouwens succes of zegen komt (zoals op alle gebieden van het leven) als je betrouwbaar en echt bij een ander overkomt. Ik weet niet of Mark deze aspecten noemt, maar het is fijn dat hij een boek schrijft over onze ontdekkingen als kind van God. Want, bedacht ik mijzelf, waarom zou ik als kind niet mijn vrienden meenemen om thuis te spelen?
    Heel heel veel zegen door dit boek toegewenst voor jullie en de auteur.

Zeg iets terug op Vrijspraak

