Klaar met de fotografiecursus, dus nu gaan we pas echt beginnen

Ik kon al aardig foto’s maken voor ik aan deze cursus begon. Maar alles wat ik deed, ging wat mij betreft op gevoel en wat de camera betreft volledig op de automaat (of met gebruikmaking van preset-mogelijkheden voor portret, landschap, vuurwerk en tegenlicht – je kent het wel). Vandaag heb ik de laatste les van de basiscursus fotografie gehad. Ik hoop dat ik nu met wat extra technische kennis en met behoud van hetzelfde gevoel voor wat ik mooi en treffend vind tot betere resultaten zal komen. Maar wat zijn er veel dingen waar je aan moet denken…

Vanochtend heb ik in alle vroegte met handmatige instellingen (soms ook zonder autofocus) wat nachtfoto’s gemaakt. Ik had er eerder deze week geen tijd voor en moest dus vroeg uit de veren. Geen probleem, dit is gewoon heel leuk om te doen. Vooral nu je op je gemak foto’s kunt maken in een verlaten winkelcentrum en over een leeg marktplein kunt lopen als de zon nog over de horizon moet klimmen. Je ziet de wakkere dames van de bloemenstal – al helemaal klaar voor de drukke dag met een onaangetaste bloemenuitstalling (wat zijn die rozen mooi…) en je ziet langzamerhand hoe hartje Hoofddorp tot leven komt.

Gek van de mogelijkheden

Alles netjes volgens het boekje gedaan, toch pas achteraf gedacht aan de ISO-waarde (stond op 200, daar is niet veel mis mee) en dus niet aan de witbalans die meen ik op ‘gloeilamp’ stond en dus wat blauwe beelden oplevert. Ik denk dat ik die witbalans voorlopig lekker op automatisch laat staan, ik word gek van de mogelijkheden die er alleen al op dit gebied zijn (hoeveel soorten TL-verlichting heb je eigenlijk? Zucht).

Voor sommige foto’s heb ik ook de zelfontspanner gebruikt (camera op statief). Uiteraard geldt dat voor de foto die ik hierboven heb staan (klik erop voor grotere weergave) – en ik heb echt niet geprobeerd om de houding van dat malle beeld na te doen – dit gebeurde gewoon en pas thuis zag ik de overeenkomst. Haha.

Op pad met andere fotografie-liefhebbers in 2012

Nu ga ik weer een paar maanden lekker experimenteren met alle kennis en ideeën die ik heb opgedaan. Daarna gaan we wel eens kijken naar cursussen voor gevorderden. Ik denk dat ik dan ook kaartjes laat drukken met ‘Gevorderd Fotograaf’. Maar, zonder gekheid, ik ga veel foto’s maken en wil komend jaar regelmatig optrekken met ander fotografieliefhebbers. Als je er ook lol in hebt: laat het me weten dan spreken we volgend jaar eens af. Ik wil ook af en toe mee doen met bestaande initiatieven – als de volle agenda het toelaat. Lijkt me echt leuk. In januari ga ik al twee dagen met een vriend (veel meer dan ‘gevorderd’ fotograaf) naar Vlieland. Ik houd van de Waddeneilanden, de zee, het strand en de wolkenluchten. Nog even wachten… Als je een fotoblog hebt, geef het me door. En als je alleen van foto’s kijken houdt, ook prima – voor jou doe ik ook m’n best. Geniet!

4 gedachten over “Klaar met de fotografiecursus, dus nu gaan we pas echt beginnen

  1. Hoi Paul, wat leuk dat je er verder mee gaat! Je deed het al heel erg leuk! Het went snel hoor om zowel de iso als de wb even te checken, ik doe niet anders. Wat leuk om te ontdekken he? Er is een mogelijkheid om fotograaf te zijn voor een dagje op de super-opkikkerdagen. Dan ga je met een kind dat kanker heeft een dag vol spannende en leuke dingen doen en maak je mooie foto’s van hem/haar en het gezin. Geef je op! Het is meer dan goud waard om je talent op die manier te geven.

Zeg iets terug op Vrijspraak

