Vertel niemand hoe mooi Vlieland is…

Ja, dat zou een strategie kunnen zijn. Houd het geheim, dan blijft het nog een beetje rustig op dit mooie waddeneiland. Maar ik moet er toch over schrijven en ik wil een paar van mijn indrukken aan jullie doorgeven. Mensen die mij volgen via Twitter of Facebook heb ik er al mee belaagd – maar ook op dit blog moet ik het een en ander meedelen. Want het is mooi op Vlieland, heel mooi.

Kyriegebeden

Waarom ging ik op vrijdag met de boot vanuit Harlingen naar Oost-Vlieland? Omdat ik daar een paar schilderijen van Linette Dijk wilde fotograferen. De afbeeldingen worden binnenkort opgenomen in een boek met ‘kyriegebeden’ van Eugène Baljet. En omdat ik graag het aangename met het nuttige combineer, maakte ik er een lang weekend uitwaaien van. En daarbij heb ik nog wat geluk gehad, want een dag voor vertrek bleef de veerboot in de haven vanwege de storm. Op vrijdag was er echter niets meer aan de hand. Ik heb best mooi weer gehad, wel veel wind en wolken – maar dat is alleen maar mooi als je foto’s wilt maken en even op verhaal wilt komen.

Ik huurde een fiets en stak met mijn spullen de breedte van het eiland over naar strandhotel Seeduyn. Dat is maar een kort ritje. ’s Morgens maakte ik foto’s van de schilderijen – zonder flits – en de dag daarna moest ik dit nog eens overdoen, want de beelden waren te vaag en wat gelig. Uiteindelijk is het goed gelukt (vind ik), maar foto’s maken van schilderijen is dus niet eenvoudig!

Vogels en kogels

Vrijdagmiddag maakte ik langs de Noordzeekant een wandeling naar het zuiden. Niet zo heel erg ver, maar toch lang genoeg om er de middag mee bezig te zijn. Zaterdagmiddag heb ik langs de kop van Vlieland gelopen, terug naar Oost-Vlieland (het enige dorp) en daarvandaan weer naar het hotel. Zondag ging ik met de fiets terug naar het dorp (de bagage kon ik bij het hotel achterlaten en pikte ik naderhand in Harlingen weer op). Vanuit Oost-Vlieland maakte ik een fietstochtje naar het Posthuys, langs de Waddenkust. Dat is zo’n beetje een eindpunt, want verder is het een stiltegebied waar de vogels vliegen en daar ‘verzandt’ het eiland in de zgn. Vliehors, een enorme zandplaat die dienst doet als militair oefenterrein (waar dus de kogels vliegen).

Bandenspoor

Ik zag de Vliehors Expres rijden. Deze omgebouwde legertruck neemt toeristen mee naar het reddingshuisje op het puntje van de zandplaat – tegenover Texel. Ik heb dat huisje vanaf Texel al eens gefotografeerd. De truck laat een bandenspoor achter met een dichtregel en aan de andere kant een wens (nu ‘prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar’). Een geniaal idee. Het lijkt me leuk om een keer mee te gaan met deze truck – kan ik ook die enorme zandplaat eens fotograferen…

Gelukkig hebben we de foto’s nog

Hieronder een selectie van 100 foto’s in klein formaat. Al het beeldmateriaal op deze site is copyright protected. Als je een foto gebruiken / kopen wilt, mail me dan even. Klik op de eerste foto en je ziet een carrousel die je snel door alle plaatjes laat bladeren.

10 gedachten over “Vertel niemand hoe mooi Vlieland is…

  1. Leuk dat je Vlieland nu ook hebt ontdekt. Ik ontdekte het zo’n vijf jaar geleden voor het eerst en sinds dien kom ik er ieder jaar. Meestal neem ik de vroege boot van 9.00 uur. Lekker rustig en de vakantie begint op de boot. De koffer is afgegeven en Wietse zorgt wel dat hij bij mijn verblijfplaats komt. Lekker een paar dagen geen auto’s. Alles doe je lopend en fietsend. Bijna iedere dag zon. Je leven terugbrengen tot eenvoudige dingen doen.

    Ik ben het er mee eens. Dit eiland moet een geheim blijven. En dan te bedenken dat ooit iemand aan het begin van de twintigste eeuw met het idee kwam om dit eiland te ontruimen en het over te geven aan de zee. Dat zou zoveel geld besparen. Gelukkig is dat plan nooit doorgegaan.

  2. Ja, dit is Vlieland. Je woont er niet maar toch kom je er elke keer weer thuis. Ik ben niet echt egoistisch ingesteld maar……. dit geheim vertel ik na ruim 30 jaar niet zo maar aan iedereen! 🙂

    1. Wat leuk! Waar woon je op Vlieland? Ik zag vrij veel huizen te koop staan. Werk zal het grootste probleem zijn, denk ik.

      1. Zoals iedereen op Vlieland: in het dorp, in mijn geval in het bosdeel van het dorp aan de Lutinelaan.

        Net als overal in Nederland staan er redelijk veel huizen te koop op Vlieland. De doelgroep (Vlielanders of mensen die er naartoe willen verhuizen) is natuurlijk niet echt groot.

        Of werk een probleem is, hangt erg af van wat je doet/wilt doen. In de horeca is er vaak wel werk te vinden (zeker in het seizoen). Daarbuiten is er ook voor beheerders/klusjesmannen veel werk, maar meestal niet in loondienst.

  3. Paul, bedankt voor de prachtige beelden van Vlieland. Het roept meteen weer herinneringen op, want wij zijn hier 2 weken geleden ook geweest. De invloed van de zee en de seizoenen is op dit eiland zo allesoverheersend en dat heb je heel mooi vastgelegd.

  4. hebben wij ook al ondekt en komen daarom meerder keren per jaar naar vlie. de eerste keer dit jaar is met pasen en daarna nog een keer in augustus. we genieten elke keer weer en zien steeds weer iets nieuws

Zeg iets terug op Vrijspraak

