Geen man, geen vrouw maar ‘iets’ er tussenin – het derde geslacht

Vanavond keek ik naar De wereld draait door. Een lange, slanke vrouw stapte het beeld in en stond een moment naast Matthijs van Nieuwkerk. ‘Zo, wat een lengte…’, flapte ik eruit. Een opvallende verschijning met blond haar en op hoge hakken. Die lengte is dus kennelijk geen probleem voor deze dame, ze heeft er gewoon nog een paar centimeters aan toegevoegd, dacht ik. Ik bleef kijken en luisteren en werd geraakt door het verhaal dat er achter deze mooie vrouw (het bleek om het model Valentijn de Hingh te gaan) schuilgaat. Valentijn was ooit een jongetje dat op ballet wilde. Dat mocht, maar dan wel bij de jongetjes. Terwijl dit kind gemaakt leek te zijn om prima ballerina te worden, zoals de commentaarstem zei…

Jongen en meisje

Een tijdje terug sprak ik met iemand over homoseksualiteit en ‘genderkwesties’. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn me vanzelfsprekend altijd wel opgevallen, en natuurlijk heb ik ook wel gemerkt dat er mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen zijn. Maar net als de rest van onze samenleving (in algemene zin gesproken) denk ik meestal gewoon in hij en zij. De persoon met wie ik sprak zei dat mensen meestal zo ontzettend weinig weten van genderkwesties. En ik moet beschaamd toegeven dat ik er ook zeer weinig van weet en waarschijnlijk domme denkfouten maak op dit gebied.

Interseksualiteit

Naast transseksualiteit bestaat er – zo weet ik sinds vandaag (!) – ook het begrip interseksualiteit. Tenminste, ik kwam het tegen in DIE ZEIT van deze week (een Duits weekblad dat ik tijdens onze laatste zomervakantie ben gaan waarderen en soms op het station koop). In het wetenschapskatern staat een interessant artikel waarin twee deskundigen met elkaar in gesprek gaan. Een van hen is zelf geboren met mannelijke en vrouwelijke eigenschappen, maar door een medische ingreep (ze bleek inwendige zaadballen te hebben) heeft zij haar libido verloren, raakte zij depressief en kreeg zij ernstige stofwisselingsproblemen en kwam zij enorm aan. Deze vrouw heet Lucie Veith en zij zet zich in voor de rechten van interseksuele mensen.

Valentijn

Op het moment dat ik deze woorden schrijf staan de fragmenten met Valentijn nog niet op de site van DWDD. Probeer die beelden van 13 januari 2012 te bekijken (eventueel via Uitzending gemist) als je dit niet gezien hebt. Valentijn heeft een geslachtsveranderende operatie ondergaan maar vertelde dat dit niet wezenlijk haar identiteit heeft aangetast. Ze is duidelijk een vrouw – en voelt zich vrouw – maar ze zal altijd ‘bijzonder’ zijn en niet in ‘een hokje’ passen. Het woord bijzonder pluk ik uit dat artikel in Die Zeit waar Lucie Veith een arts, Olaf Hiort, corrigeert:

Hiort: Kinder werden als Junge oder Mädchen geboren. Doch von dieser Regel kann es Abweichungen geben: auf der Ebene der Chromosomen, der Hormone oder der Genitalien. Solch biologisch bedingte Störungen der Geschlechtsentwicklung…

Veith: …Computer haben Störungen. Ich bin ein Mensch. Wenn Sie Eltern sagen, dass ihr Kind eine Störung hat, nehmen Sie schon eine Wertung vor. Doch Geschlechtlichkeit ist keine Schublade, in die man passen oder für die man zurechtgeschnippelt werden muss.

ZEIT: Nennen wir es neutral Besonderheiten.

Woordkeuze

Ook een arts kan door woordkeuze iemand pijnlijk raken. Ik snap wel dat dokter Hiort in dit verband over ‘storingen’ spreekt – er is immers sprake van een afwijking van het gebruikelijke beeld – maar het klinkt direct al als iets dat gecorrigeerd dient te worden. En dat is ook het onderwerp van dit Duitse artikel, want artsen grijpen soms vlak na de geboorte in om een baby die met ‘onduidelijke’ geslachtskenmerken geboren wordt tot een jongen of meisje te ‘maken’. Een ‘reparatie’ waar het kind zelf niet in gekend kan worden, maar die wel heel bepalend is voor iemands verdere ontwikkeling en leven. Lucie Veith is van mening dat ouders en artsen zo’n keuze helemaal niet voor een ander mogen maken en dat zij gewoon moeten wachten tot het kind zelf kan aangeven of hij/zij zich een jongen/meisje of ‘iets ertussenin’ voelt. Maar ja, dat derde geslacht ‘bestaat’ niet, dus worden dergelijke mensen door de medische wereld en de totale maatschappij in een hij/zij rol gedwongen.

Dichtbij de evenaar

Artsen opereren niet omdat ze dat zo leuk vinden, er zijn natuurlijk afwegingen die hen ertoe ‘dwingen’ in te grijpen en een geslachtskeuze te maken. Voor een kind is het geen pretje om noch jongen noch meisje te zijn, maar ook de ouders dringen er soms op aan dat er geopereerd wordt. Het kind moet een naam krijgen en op het geboortekaartje zal toch moeten staan of er een zoon dan wel een dochter is geboren. Ik begrijp dat dit voor ouders ook een groot dilemma is. Nog een stukje citaat (je kunt het hele artikel online lezen):

Hiort: Beim Ethikrat haben wir genau diese Dinge diskutiert und nach vier Stunden und zwanzig Tassen Kaffee mussten alle aufs Klo – und es gab nur zwei Türen zu den Toiletten.

Veith: Ich wäre auf das Behindertenklo gegangen, da steht keiner an!

Veith benadrukt dat elk kind op moet kunnen groeien zonder dwang in een bepaalde richting op het gebied van seksuele identiteit. Meisjes mogen met auto’s spelen, jongens met poppen. Maar, zo stelt zij, ook artsen denken in stereotypen. Het hoeft echter geen kwestie van ‘het een of het ander te zijn’, vindt Veith: ‘Ik vergelijk het met de aardbol. Je hebt twee uiterste polen, maar wij, interseksuelen, wonen gewoon dichtbij de evenaar.’

Waar hebben we het over?

Omdat ik op één dag een televisieprogramma zie en een weekbladartikel lees over dit issue, moet ik hier (van mezelf) over nadenken. Ik weet er gewoon te weinig van en wil zelf niet meedoen aan denken in stereoptypen. Ieder mens is bijzonder en mag zichzelf zijn. Ik lees in het artikel dat interseksualiteit niet hetzelfde is als transseksualiteit (mannen of vrouwen die ‘in het verkeerde lichaam geboren worden’) en dat dit – medisch gezien – niets met elkaar te maken heeft. In Duitsland wordt er gepleit voor een derde mogelijkheid op het geboortebewijs en identiteitspapieren: naast mannelijk en vrouwelijk ook een categorie die ‘neutraal’ is.

Ik hoop dat ik in deze blogpost in mijn onwetendheid op dit gebied geen domme dingen geschreven heb. Als iemand me wat wijzer kan maken: reacties en correcties zijn altijd welkom. Misschien gaat het getalsmatig maar om een kleine groep, maar het kan ook zijn dat ik dit onderschat. Ik vrees dat er onder de mensen die dit direct of indirect betreft veel pijn en (stil) verdriet is:

Veith: Die Toleranz ist nur groß, wenn man entschieden auftritt. Viele Intersexuelle haben erlebt, dass man ihnen sehr wehgetan hat. Über Jahre haben Väter geschwiegen und Mütter heimlich geheult. Nun wünschen sie sich nichts anderes, als ein normales Leben zu führen.

De documentaire over Valentijn de Hingh staat online. Ik moet zelf nog kijken… De foto heb ik via een hotlink van dezelfde site gehaald. En als ik nog een tip mag geven: kijk naar Marc-Marie Punt – over jezelf accepteren zoals je bent gesproken…

Bekijk de documentaire VALENTIJN met flash video.

29 gedachten over “Geen man, geen vrouw maar ‘iets’ er tussenin – het derde geslacht

  1. Lieve help, dit lees ik wel maar dringt niet tot me door. De metro man en tom boys. Heb geen speciale affiniteit met dit onderwerp en vind het best moeilijk. Kun je er niet iets aan toevoegen vanuit christelijk perspectief? Wat dat ook mag zijn in dit verband. Hoe ga je bijvoorbeeld relaties aan en met welk geslacht?

    1. Nee, ik kan er niet even snel iets aan toevoegen ‘vanuit christelijk perspectief’. Als christen kan ik niet anders dan vanuit dat wereldbeeld denken – al kan ik uiteraard wel proberen me te verplaatsen in mensen met een andere levensovertuiging. In dit geval wil ik juist geen standpunt innemen op basis van religieuze overtuiging, want ik vrees dat ik dan echt domme en pijnlijke dingen kan gaan beweren. We weten dat mannen met tepels geboren worden (de eerste zes weken van de zwangerschap is het geslacht nog niet bepaald) en daar heb ik hier ook al eens over geschreven. Mensen die een strikt man/vrouw-beeld hebben en dit versterken met ‘een christelijke visie’ (zonder voldoende kennis van zaken…) lopen het gevaar een ander dubbel te kwetsen.

      Het is niet zo dat dit een modern verschijnsel is – je kunt in de bijbel ook het een en ander vinden over mensen die niet passen in het ‘standaardbeeld’. Ik wil echter niet een paar bijbelteksten citeren om onszelf weer een aangenaam gevoel te geven zodat we anderen ‘in een mal kunnen drukken’ die wij overzichtelijk en praktisch vinden. Ik zeg natuurlijk niet dat jij dat wel zou willen, maar soms moet je een kwestie eerst rustig overdenken voordat je er iets ‘van vindt’. Dat doe ik op dit blog en ik hoop wijzer te worden door de kennis en inzichten van anderen. Ik ga daarbij lastige vragen niet uit de weg, zoals je weet.

      1. Gelukkig!
        Religie is maar al te vaak de vijand gebleken van genderandersen. Fijn dat je zo reageert. Religies voegen niets maar dan ook helemaal niets toe aan het simpele feit dat er mensen zijn die genderanders zijn. De wereld heeft ook recht om daar een oordeel over te hebben. Wij zijn er, deal maar gewoon met ons. Dat is veel beter!

        Genderanders zijn is overigens van alle tijden en in de biologie niks bijzonders. Het komt voor bij mens en dier. Terecht merk je op wat die Duitse arts te horen kreeg: het is geen storing. Er is gewoon sprake van variëteit in de biologie. Dat de samenleving dat niet kan en wil begrijpen is misschien zo maar dat veranderd niks aan de werkelijkheid. Het is ook niet negatief dat er interseksualiteit en transseksualiteit (en nog een waslijst ander genderdiversieteiten) bestaan. Het is negatief dat mensen er oordelen over menen te mogen hebben.

        Het aantal slachtoffers van ‘Christelijke visies’ is nogal aan de grote kant en zou ieder Christen moeten leren dat die visies maar beter voor zichzelf gehouden kunnen worden.

        Andersom:
        Zou ik een visie hebben vanuit genderperspectief op het Christendom?
        Nou reken maar!
        Willen de meeste Christenen die horen?
        Nou, reken maar van niet.

        En als het over de mogelijkheid van relaties met genderandersen gaat is er slechts nadenken nodig en niet de mening van een ander. Wij zijn mensen, net als de vraagsteller. De relatiekaart spelen naar mensen als ik en een vijandige daad en wordt ook als zodanig ontvangen. Wij zijn net zoveel mens als wie dan ook!

  2. Een hele tijd geleden zag ik een aflevering van Oprah met als onderwerp middle sex. Dat ging over hetzelfde als het derde geslacht.
    Eén gast maakte bijzondere indruk op me: iemand met dubbele geslachtskenmerken aan wie heel goed was te zien dat hij/zij zowel mannelijk als vrouwelijk was. Het was wel merkwaardig maar niet afstotend. Op een bepaalde manier was hij/zij mooi.
    Hier staat er meer over: http://www.oprah.com/oprahsbookclub/Your-Guide-to-Middlesex-by-Jeffrey-Eugenides
    Of je hier een christelijk visie op kunt hebben? Geen idee. De meest christelijke houding lijkt me in ieder geval zulke mensen serieus te nemen en hen met respect te behandelen. Zoals je zelf ook behandeld wilt worden, zeg maar. Je kiest er uiteindelijk niet voor om zo geboren te worden.

    1. Dag Ineke,

      mooi gereageerd! En inderdaad, een genderanders mens kan ook fysiek aantrekkelijk zijn. Natuurlijk. Wij zijn mensen net als ieder ander en wij zijn volwaardig als mens, net als ieder ander. Iedere ‘visie’ van wat voor perspectief dan ook die ons kadert is per definitie vijandig. Mensen als ik zijn er gewoon. De wereld kan er maar beter mee om gaan want de wereld kan van ons nog wel wat leren.

      Liefs,
      Alice Anna

  3. Goed dat je dit ter sprake brengt. Er wordt onder christenen weinig over nagedacht. Sowieso niet over gender-zaken. Lees de boeken (sorry Paul, maar dat is echt zo) en je komt op traditionele man-vrouw gedachten die ons eigen westerse culturele wereldbeeld weerspiegelt. Man is de stoere en sterke jager. Vrouw is het lieve ding. Wij hebben zelf daar andere gedachten over. Er zijn idd allerlei gradaties. Heb het dan ook liever over mens-zijn. Wie niet voldoet aan het traditionele wereldbeeld en ook nog eens een huwelijk heeft dat anders is, wordt als vrouw in het hokje van kenau gezet en als man in dat van een watje. Ik pleit dus voor een andere waardering van de man-vrouw verhouding, waarin ook interseksuelen, transseksuelen tot waardig mens komen.

  4. @Spoorzoeken Kun je er niet iets aan toevoegen vanuit christelijk perspectief?
    Ja hoor. Als christenen zijn wij geroepen om onze naaste lief te hebben en er staat ook nog iets in de Bijbel over niet oordelen :0).

    1. Dat laatste wil ik nuanceren. Je kunt niet leven zonder te oordelen – ook zo’n bijbeltekst citeren en in stelling brengen is in zekere zin een vorm van oordelen. Je moet niet onrechtvaardig oordelen, maar je ontkomt er niet aan keuzes te maken en morele uitspraken te doen. Het is in mijn ogen zelfs een morele plicht je een oordeel te vormen. Waar ik mij aan stoor is dat mensen vaak gemakzuchtig oordelen, geen kennis van zaken hebben, genadeloos zijn en standpunten innemen over ‘onderwerpen’ zonder dat zij zich voldoende realiseren dat dit mensen met emoties en ‘bagage’ (ervaringen van pijn, eenzaamheid, afwijzing) betreft.

      1. Bedankt voor het aanbrengen van de nuance. Ik werd getriggerd door mijn vooroordeel dat als er geoordeeld wordt (zeker vanuit religie) er vaak ook veroordeeld wordt.
        Het raakt me, omdat dit zo duidelijk gaat over het ‘zijn’ van mensen. Ik vind het dan moeilijk dat mensen die toch al een lastigere weg hebben om te gaan (als puber is het al belangrijk dat de juiste labeltjes aan je kleren hangen, laat staan als je ‘anders’ bent) ook nog ‘bestookt worden’ door mensen die er vanuit religieuze overtuigingen ook nog ‘iets van moeten vinden’. Moet je er een morele uitspraak over willen doen?

          1. #dtv :0) De vraag ‘welk geslacht’ is dus niet heel eenduidig aan te geven. Er zijn blijkbaar mensen waarbij het geslacht fysiek niet duidelijk is vast te stellen. En er zijn mensen waarbij het geslacht fysiek wel is vast te stellen, maar die van jongs af aan duidelijk aangeven geboren te zijn in een verkeerd lichaam. Tenminste, dit begreep ik eruit. Ik vraag me af of je een morele uitspraak moet willen doen (vanuit een christelijke identiteit).

            1. Wie had het over een morele uitspraak? Het ging me niet om het ‘zijn’, want dat lijkt me een gegeven. Hoewel, ik zou daarover ook best meer informatie willen hebben, maar dan vanuit medisch-wetenschappelijke hoek. Maar we hoeven het er hier niet verder over te hebben hoor.

            2. @Spoorzoeken Blijkbaar heb ik je niet goed begrepen. Wat bedoel je met “Hoe ga je bijvoorbeeld relaties aan en met welk geslacht?”

  5. Helemaal eens met Rick! Ik heb zelf altijd last gehad van die beelden omdat ik niet aan de stereotypen voldoe. En dan komt er ook nog zo’n vreselijk boek als ‘Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus’. De onzin. Zulke beelden zijn onderdrukkend en hinderen mensen in hun ontwikkeling.

    1. Het is wel degelijk mogelijk om niet te oordelen. Dat is een kwestie van jezelf kunnen beheersen en jezelf opleggen om geen oordeel te hebben. Dat veel mensen dat niet kunnen is een kwestie van gebrek aan oefening of wil. Een oordeel is overigens iets anders dan een mening omdat een mening niet per sé iets zegt over goed of fout maar een oordeel dat wel doet. Visie zijn overigens gevaarlijk. Zeker als die vanuit Christelijke of ander religieuze hoek komt. En dat is wel een oordeel. Gebaseerd op miljoenen doden.

  6. Tof, zo’n artikel. Vind het zelf ook nog wel eens ingewikkeld dat er zoveel stereotype ideeën zijn. Hoe kun je dan ooit jezelf zijn als je daar niet aan voldoet? Herken me wel in de eerste regels van Ineke hierboven. Overigens denk ik dat het voor jezelf ook wel makkelijk is als je in een hokje past i.p.v. daar onzeker over te zijn.
    By the way, ik maakte net een nieuw gmail-adres aan. Mogelijkheden bij geslacht: man/vrouw/overig.

  7. Wat goed om te lezen dat er hier op deze manier nagedacht en gesproken wordt over gender, geslacht, interseksualiteit en transseksualiteit. Dat zou vaker mogen gebeuren!

    Ik vind het wonderlijk dat wij in het Westen zo’n zwart/wit-beeld hebben over mannen en vrouwen. Op alle gebieden accepteert iedereen dat er ook grijs bestaat. Maar zodra je dat toepast op “geslacht” raken mensen in paniek. Verbazend.
    Te meer daar wij een van de weinige culturen zijn waarin dit zo zwart/wit ligt. Allerlei beschavingen kennen of kenden een derde geslacht, zoals berdaches (Zuid-Amerika), Two-Spirits en winkte (Noord-Amerika), homasse (Europa), okule en isangoma (Afrika), galla (Midden-Oosten), hijra (India), basaja (Indonesië).

    Eigenlijk zijn wij met ons man/vrouw-beeld de grote uitzondering. Gelukkig komt dat ook steeds meer en vaker tot uiting in wetgeving. In verschillende landen is het mogelijk om een “X” in het paspoort te krijgen, in plaats van een “M” of “V”.
    Interessant om in dit kader te vermelden is dat Nederland jarenlang een paspoort had, waarin geslacht niet vermeld stond. Door Europese wetgeving is geslacht nu helaas een verplicht gegeven. Het is wachten tot men (opnieuw) tot de conclusie komt dat dit irrelevante informatie is, omdat het niet nodig is voor het identificeren van mensen. Net zoals bijvoorbeeld levensovertuiging, dat vroeger ook in het paspoort stond vermeld.

    Ik kan me voorstellen dat voor mensen die niet veel over het onderwerp weten, interseksualiteit en transseksualiteit heel dicht bij elkaar liggen. En er is inderdaad een zekere overlap, maar er zijn ook belangrijke verschillen.
    Ikzelf ben een man, maar ik ben geboren met het lichaam van een meisje. Ik heb me altijd man gevoeld, ben altijd man geweest, maar kreeg de verkeerde verpakking meegeleverd. Dat probleem is gelukkig verholpen en ik word nu ook door anderen benaderd als de man, die ik dus altijd al was. Net als de meeste mensen herken ik me in de tweedeling in mannen en vrouwen. Nu ik me in het juiste hokje bevind, ben ik helemaal tevreden.

    Voor veel interseksuelen ligt het anders. Zij zijn geboren met onduidelijke geslachtskenmerken en voelen zich vaak ook tussen de geslachten in. Ze zijn geen man en geen vrouw, of ze zijn zowel man als vrouw. Die “smaak” kent onze samenleving niet en dat vormt dus een probleem. Bovendien hebben veel interseks-kinderen vaak op jonge leeftijd al operaties gehad, om het “probleem” te verhelpen. Soms zijn daarbij verkeerde keuzes gemaakt (het kind blijkt zich meer jongen te voelen, terwijl er een vagina is gemaakt). En soms zijn de operaties mislukt en is het kind in feite genitaal verminkt.

    De overlap tussen interseksuelen en transseksuelen zit hem in de uitdaging van de samenleving. Wij dwingen mensen om na te denken over gender en geslacht, terwijl dit meestal al feit wordt aangenomen.
    En natuurlijk komt het voor dat interseksuelen zich niet herkennen in de geslachtskeuze die op jonge leeftijd voor hen genomen zijn. Of transseksuelen herkennen zich niet in de man/vrouw-indeling, maar voelen zich meer ergens in het midden.

    Er is een mooie titel van een boekje voor ouders van een genderkind: “Hoera, het is een mensje”. Dit brengt de hele discussie rondom gender en geslacht wat mij betreft terug tot de essentie.

    1. Dank je voor je aardige woorden en persoonlijke toelichting, Jochem! Het ‘onbegrepen’ zijn lijkt me erg moeilijk – het is al niet gemakkelijk om jezelf te begrijpen en te ontdekken wie je ten diepste bent. Het is eigenlijk heel oppervlakkig om een simpele tweedeling te hanteren wanneer we naar mensen kijken – we zijn allemaal verschillend en dat maak elk mens ook interessant! Als gelovige moet ik ook denken aan deze tekst: “U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.” (Galaten 3:27,28) Ik weet niet of deze tekst je iets zegt, maar voor mij is dit een belangrijk inzicht. We worden verschillend geboren, we kunnen ook wel nuttig onderscheid tussen mensen maken, maar er is ook eenheid mogelijk wanneer we door hetzelfde doopwater zijn gegaan. Een symbolische handeling die ‘de oude mens’ laat ondergaan en ‘de nieuwe mens’ uit het water laat opstaan. In geestelijke zin is dat een rijke boodschap (als je er, zoals ik, geloof aan hecht) – maar het blijft natuurlijk zo dat we tijdens ons leven met verschillen moeten leren omgaan. Zoals je zelf ook aangeeft, soms heeft ons menselijk ingrijpen meer kwaad dan goed gedaan – dat betekent dus dat we met veel fijngevoeligheid en terughoudendheid met deze persoonlijke en intieme zaken moeten omgaan. Ik vind het heel complex allemaal, maar als je met ogen van liefde en genade naar anderen kijkt, is er heel veel te (over)winnen. Nogmaals dank voor jouw bijdrage aan deze discussie – ik leer er veel van.

  8. @Jochem “Hoera, het is een mensje”.
    Dat dit de grondtoon mag zijn onder discussies over dit onderwerp.

  9. Grappig dat er kennelijk de laatste tijd kennelijk alleen nog maar aandacht voor Valentijn en Kelly is op de televisie en in de gedrukte pers . Is er misschien nog iemand in Nederland die zich af vraagt hoe het in de laatste 15 jaar met Rambo-Johanna Krul uit Den Helder is gegaan ? Er zijn namelijk ook nog andere transgenders die niet zo stereotiep als Kelly en Valentijn zijn . Ik geef natuurlijk ook onmiddellijk toe dat er waarschijnlijk GEEN tweede exemplaar als ik in Nederland rond loopt . Vorig jaar Augustus/September was er weer heel wat te doen over “Munitievrouw” Johanna in Den Helder . Iemand geinteresseerd ? Verwacht vooral geen Sylvester Stallone type deze keer , iemand belangstelling in een Amy Winehouse lookalike ? Hahaha , kfkgkrul@yahoo.com .

    1. Even gegoogeld. Ja, dat is inderdaad weer een geheel ander verhaal, Johanna… Dit bericht is ook al weer van een tijdje geleden maar er komen toch nog veel bezoekers op af. Elk mens is uniek. Hartelijke groet en dank voor je reactie.

  10. Een christelijke kijk op transseksueel en interseksueel? Een hele grote groep christenen is helaas nog niet eens toe aan genuanceerd denken over homoseksueel :(.
    En weet je wat het mooie is, toch zijn we allen hier op aarde kinderen van God!

    En ‘variatie’ vind ik een hele mooie, dank daarvoor. Ik heb eigenlijk ook altijd alleen over ‘storing’ horen spreken, maar gelukkig wel op een wat meer technische en daardoor (hoe vreemd ook) niet disrespectvolle manier. In ieder geval niet veroordelend.

    De frustratie niet te weten wie je mag zijn, terwijl je weet wie je bent, lijkt me een marteling die zijn tweede niet kent. Voor mij is een mens een mens en je bent een goed mens, een wat minder goed mens of een loeder. Met de eerste twee kan ik goed omgaan, met de laatste wat minder. En dan interesseert het me geen moer of je jongen, meisje, meisjongen of wat dan ook bent, als je goed bent voor mij ben ik goed voor jou en als ik goed ben voor jou hoop ik vice versa! En dat is mijn visie en ja, ik ben ook christen.

  11. Jammer dat men vind dat christenen niet andere mensen kunnen accepteren.. hoezo alleen man en vrouw?? Ik heb net zo goed respect voor homo’s en lesbisch.. vind het persoonlijk wel vervelend als ze in het openbaar heel ‘smerig’ doen.. maar dat vind ik net zo goed van hetero’s.. hou dat lekker prive.. wat transgender betreft, of welke benamingen er ook allemaal zijn.. maakt het geslacht wat uit?? Als iemand zich zo het beste voelt? Ik vind het wel lastig als iemand echt man is bijv. En dat voor de lol omzet naar vrouw. Sorry daar kan ik niet goed respect voor opbrengen. Voor mij blijft het dan gewoon man.. maar voor mensen die er echt mee zitten en tweeslachtig zijn, daarvoor heb ik alle respect!! en ja ik ben christen. En dan nog wel van de zogenaamde zwarte kousen kerk. Ik oordeel niet zomaar maar de maatschappij oordeelt ons wel.. zo vaak hoor ik verkeerde visies op ons gemeenschap.. zo vaak gaat men express spotten en vloeken als men hoort dat je daar thuis hoort.. mensen blijf lekker bij jezelf en toon intresse in anderen maar laat hen in hun waarde!! En een echte christen weet dat God de wereld lief heeft.. de wereld die Hem vloekt, tiert en scheld. Zouden wij onze naasten dan niet liefhebben?

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s