Sneeuw, stilte en zwanen

Het heeft niet echt iets met elkaar te maken, maar ik moet even wat schrijven over sneeuw, stilte en zwanen. Laat ik met de sneeuw beginnen. Hier kun je al lezen hoe de vers gevallen sneeuw de dichter in mij (en in anderen!) wakker maakt. Maar er is meer aan de hand. Buiten lopen in de sneeuw – niets anders horen dan het gekraak onder je voeten – een heldere lucht en een koele bries… dat alles kan mij een euforisch gevoel geven. Alles is wit en toegedekt en de wereld is mooi, magisch en maagdelijk. Zoals het eigenlijk altijd zou moeten zijn… En, hoe het komt weet ik ook niet, er daalt met de sneeuw ook een aangename stilte neer. Mits je niet net langs een bevroren vijver met van ijspret gillende kinderen loopt, vanzelfsprekend. Sneeuw en stilte. Heerlijk! En dan nu nog iets over die zwanen.

Klap, klap, klap

Twee klapwiekende zwanen. Kun je dat geluid oproepen? Het is heel indrukwekkend. Die lange halzen gestrekt, de vleugelslag haast synchroon, gaan de zwanen door de lucht zoals Inge de Bruin en Pieter van den Hoogenband zich met machtige klappen door het water kunnen slaan. Schitterend! En dat wil ik al heel lang vastleggen met mijn camera. En nu is het een beetje gelukt. Ik stond zaterdag op de Calatravabrug die dichtbij Nieuw-Vennep ligt (de harp). Ik keek door de stalen spandraden naar boven en plots kwamen ze in beeld. Vrijwel geluidloos. Machtig mooi. Klap, klap, klap, knip, knip, knip (respectievelijk de machtige vleugelslagen en mijn klikkende camera die het tempo probeerde bij te houden – je snapt het wel, hoop ik). Wat denk je ervan? Herkenning? Ook even happen naar adem?

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

3 gedachten over “Sneeuw, stilte en zwanen

  1. Ik ben vandaag ook gaan wandelen..Op een plek waar altijd veel watervogels zitten nu niets.Alles toegevroren..alles maagdelijk wit.En ik geniet ten volle van het geluid van de stilte…het mooiste geluid op aarde vind ik..Dat je zwanen zag vliegen moet fantastisch geweest zijn.Je hebt ze zelfs nog kunnen fotograferen….knap

Zeg iets terug op Vrijspraak

