Renault Dauphine – ik vind ‘m prachtig

Afgelopen week had ik een afspraak bij Amsterdam Amstel. In het gebouw waar BNR Nieuwsradio zich heeft gevestigd, vind je ook een café-restaurant met de naam Dauphine. Voor de deur, op het troittoir, staat een kleine Franse auto geparkeerd. En – bij wijze van uitzondering – wordt deze auto door Amsterdamse parkeerwachters met rust gelaten. Hij staat dan ook niemand in de weg, maar werkt als een soort mobiel uithangbord voor het restaurant. Dit is namelijk een Renault Dauphine.

Je ziet ze niet meer ‘in het wild’ voorbij komen – tenminste, ik zie dat nooit – maar ik ben oud genoeg om me te kunnen herinneren dat deze auto hier rond reed. Ik weet ook nog wie er zo’n Dauphine had en ik kan niet naar dit autootje kijken zonder aan ‘oom Leo’ uit Haarlem te denken (bij ons in de kerk beter bekend als ‘broeder Sussenbach’). Deze kleine, krachtige man van Surinaamse afkomst reed vroeger in een Renault Dauphine en deze auto paste hem als een maatpak. Ik moest even op mijn afspraak wachten en benutte deze tijd om de Dauphine van alle kanten vast te leggen. Nog iemand hier die herinneringen aan deze auto heeft?


4 gedachten over “Renault Dauphine – ik vind ‘m prachtig

  1. Wat een prachtige foto… feest der herkenning! Herinneringen aan de Dauphine? Nou en of…!!
    In mijn jeugd hadden wij thuis geen auto en verplaatsten wij ons als gezin altijd per fiets, bus of trein, ook tijdens de vakanties (in Nederland). Dan gingen wij met de trein naar een plaatsje in de bossen, vaak op de Veluwe (wij woonden in Schiedam) en dan gingen de fietsen mee.
    Toen ik een jaar of 15 was, haalde mijn vader zijn rijbewijs; hij heeft er nog wel een paar keer over gedaan, had steeds pech met zijn rij-examen. Grote vreugde bij ons kinderen toen er daarna werd overgegaan tot de aanschaf van een tweedehands Dauphine, precies zoeen als op jouw foto, alleen was hij lichtgeel… Eindelijk hadden wij ook een auto, hoera…! Na alle kosten voor de rijlessen was dit voor mijn vader nog wel een rib uit zijn lijf…
    Die zomer gingen wij met de Dauphine voor het eerst naar het buitenland… naar de Belgische Ardennen! We hadden daar een soort tent/vouwwagen gehuurd. Het lange pad wat van de openbare weg naar de camping leidde, bestond echter uit scherpe sintels, zodat wij tijdens die twee weken vakantie tot driemaal toe verrast werden door een lekke band. Tot overmaat van ramp regende het ook nog eens twee weken lang… Waarop mijn vader besloot dat hij geen kampeerder was en dat dit dus onze eerste en tevens laatste kampeervakantie was geweest!
    Het jaar daarop reden wij in de Dauphine helemaal naar Oostenrijk! We deden daar 3 dagen over, reden “toeristisch” en overnachtten in een Gasthof ergens in Duitsland. En dan natuurlijk voor het eerst bergrijden in Oostenrijk, wat spannend!
    Helaas roestte de Dauphine na enkele jaren weg onder onze …. en werd toen vervangen door een rode Opel Kadett. Oostenrijk is altijd het favoriete vakantieland van onze ouders gebleven.
    Mooie herinneringen, diep weggezakt na al die jaren, maar door jouw foto weer helemaal naar boven gekomen, alsof het gisteren was… dankjewel Paul! 😉

  2. Ik leef met je mee, Paul. Toen ik als jongetje van een jaar of 6 in Ede woonde had een overbuurman zo’n Dauphine. Ondanks dat ik nooit een autofreak ben geweest, weet ik dat feit nog. Dan moet het een bijzondere auto zijn!

    Gr. Henk

  3. Mijn vader reed – met uitzondering van zijn laatste auto – zijn hele leven Renault. Hij begon met een Dauphine, die total loss gereden werd door een acheropkomende motor. Daarna kwamen respectievelijk een Renault 8, een 10 en een 16 de oprit oprijden. De Renault 16 had zo’n stuurpook. Op een dag bleef de gaskabel hangen en scheurden wij door het dorp terwijl mijn vader hevig remmend zijn weg zocht naar de Renault garage. Dat waren nog eens tijden…

Zeg iets terug op Vrijspraak

