Boele’s blender

AfbeeldingKijk ik heel even op Facebook en wat ziet mijn oog? Een glas groenbruine drab uit de blender van Jan Wolsheimer. En dat op je nuchtere maag…

Gaat Boele Ytsma navolging krijgen nu hij minder stil lijkt te staan bij het twijfelende christendom maar hardlopend het evangelie van de vleesloze blender is gaan verkondigen? Het heeft er alle schijn van.

Felicitaties en bewondering

Sorry, het is te gemakkelijk en verleidelijk om grappen te maken over Boele’s raw food getuigenissen. En, grappen maken, dat moet kunnen – humor haalt de angel uit vele discussies. Maar het lachen vergaat mij als ik hier openlijk beken dat ik worstel met overgewicht en dat het me maar niet lukt om daar structureel iets aan te doen. Niet dat er geen mogelijkheden zijn om minder te eten en meer te bewegen. Het zijn mijn eigen verkeerde keuzes die me in de weg staan. Dus vooral: felicitaties en bewondering voor Boele vanwege zijn geslaagde wedloop naar een nieuw gewicht / evenwicht. Maar mijn blender blijft in het keukenkastje – naast al die andere handige keukenapparaten die we zelden tevoorschijn halen. Waarom? Omdat ik doodgehakte spinazie met vermoorde aardbeien en gemalen radijs waarschijnlijk niet door mijn strot krijg. En al zeker niet als ontbijt.

Evenwicht

Wat doe ik wel? Vlees en zuivel minderen – ik zweer het niet helemaal af, maar ik moet mijn eetpatroon wel drastisch veranderen als ik wat kilo’s wil kwijtraken. Vezelrijk eten, vooral ook omdat ik anders last van mijn darmen krijg. Meer bewegen om mijn lijf in vorm te houden (of te brengen…). Minder snacken. En niet te vergeten: blijven nadenken over de vraag hoe ik het evenwicht kan hervinden tussen mijn geestelijk welzijn en een goede lichamelijke conditie. Daarbij luisterend naar de woorden van de Meester die mij en mijn zwakheden door en door kent: “Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.” (Matteus 26:41)

PS De grappige grasmaaier heb ik geleend van Flickr. De ideale combi: groen fijn malen én bewegen. Wat wil een mens nog meer?

13 gedachten over “Boele’s blender

  1. Ach, zoals je van de buik je ‘god’ kunt maken, zo kun je ook doorslaan naar de andere kant en van afvallen je ‘chakra’ maken. Die blijft trouwens nogal haken bij de buitenste/laagste trede/ring/zone …
    Maar bewust eten en leven kan uiteraard helemaal geen kwaad. Bewust sparen trouwens ook niet. Of bewust geven van je overvloed.
    En dat is meestal het probleem, we worden geleefd, doen veel dingen gedachteloos, zonder erbij na te denken.
    Wat dat betreft heb je ook weer bepaalde ‘exoten’ nodig, die de boel eens wakker schudden. Want we zijn tenslotte ook kuddedieren. Apen na. Hebben leiders nodig, voorbeelden, iemand om je mee te identificeren.
    Toch …? Of niet …. Nou ja.

    1. Ik hoop dat de zelfkritiek in mijn blogje niet onopgemerkt blijft. Er is niets mis met het volgen van een goed voorbeeld. Maar inderdaad bestaat het risico dat je weer de andere kant doorslaat. Wij, mensen, bewegen ons vaak van het ene naar het andere uiterste. En ach, na-apen, je kunt positiever zeggen dat we elkaar inspireren, corrigeren en scherp houden. Met een vleugje humor en een schep zelfrelativering.

  2. Haha, mooi. Ik vind Boele een leuke vent en daardoor inspirerend. Ik heb ook wat meewarig gekeken toen Boele het gezondheidsevangelie communiceerde. Maar hij houdt vol en dat doet hem goed. Boele is er de mens niet naar om anderen iets op te leggen, zijn filmpjes vind ik boeiend. Geen ingewikkelde boeken en/of handelingen maar nadoen wat je ziet om zo voldoende zelfvertrouwen te ontwikkelen om je eigen grenzen te verleggen. Het lijkt een beetje op discipelschap. 😉

    Ik heb een aantal docu’s gekeken over onze voeding:
    • Food inc.
    • Simply raw
    • Forks over knives
    • Supersize me

    Boeiend en inspirerend. Maar vooral ook eye openers. We eten ons blijkbaar letterlijk dood als gevolg van de snelle oplossing van de voedingsindustrie.

    Ik stop veel tijd in mijn geestelijke gezondheid maar schonk nauwelijks aandacht aan de lichamelijke gezondheid. Ik sport nu een aantal maanden en dat bevalt me prima. Vorig jaar kreeg mijn broer binnen twee weken een herseninfarct én een hartinfarct. Hij overleefde het, maar kan niet meer werken voorlopig. Een leven van roken, stress en niet bewegen.

    Ik ben mijn broer niet (altijd veel gesport) maar het heeft me erg doen nadenken over mijn eigen verantwoordelijkheid (naar God en mijn gezin) m.b.t. gezondheid. Misschien in deze beginfase wat freaky…

    Ik ontdekte dat de monastieke regels een goede balans vonden tussen diverse facetten van een mensenleven. Ik meen acht basiselementen gevonden te hebben uit de monastieke traditie:
    ❖ het zoeken van God
    ❖ gebed
    ❖ werk
    ❖ studie
    ❖ geestelijke gemeenschap
    ❖ de zorg voor het lichaam
    ❖ het zorgen voor de ander
    ❖ gastvrijheid

    Als er balans is tussen die elementen ben je denk ik als mens stabiel. Maar goed…

    Oh, en eerlijk gezegd is die groene smoothie erg lekker. Wil je het recept? 😉

    1. Wel ja, verras mij maar! Misschien ga ik het nog lekker vinden ook. 🙂
      Heftig verhaal over je broer, Jan. Vaak hebben we zo’n wake-up call nodig, helaas. Ik ben het met je eens dat Boele niet opdringt / wel opdrinkt. En dat hij een aardige gast is die ons steeds aan het denken zet. Natuurlijk roept dat enthousiasme ook reacties op. Wat mij betreft een mengeling van bewondering, humor en relativering. Dat alles in de blender en zie: een blogpost die hopelijk niet in het verkeerde keelgat gegoten wordt. Zou je een gastblog willen schrijven over je gedachten en ervaringen rond lichamelijke en geestelijke balans? Hierbij ben je daartoe hartelijk uitgenodigd.

  3. Ik (110kg) ben blij met wie ik ben. natuurlijk zou er best een kilootje af kunnen, maar ik weet wie ik ben. ik ben niet wat ik doe. ik wil gewoon mijzelf zijn zoals God dat graag van me ziet. dit wil niet zeggen dat ik te dik moet zijn of geen ideologische zaken zou mogen navolgen, maar laten we niet vergeten te leven. hebben wij ons leven zelf in de hand? ik geloof het niet. we kunnen echter wel goede keuzes maken. dat groene drab gezond is zou ik wel kunne geloven en toch wil ik er niet aan dat dit is wat God van ons vraagt. ik geloof dat het goed is om op een goede manier met voedsel om te gaan. maar wat is goed. ik hoop dat Boele gelukkig is met zijn authentieke ingeslagen weg en wat mij betreft mag hij daarmee doorgaan. voor mij hoeft authentiek zijn niet op die manier. ik kan heerlijk genieten van een euro ontbijtje bij de Hema op een gewone doordeweekse dag. Gods zegen hier in ervaren.

  4. Je kunt natuurlijk ook ‘gewoon’ ophouden met suikerdrankjes – alle frisdranken en bier enz., gewoon water, thee en koffie drinken en soms een glaasje wijn. Als je ook graan laat staan, brood en pasta enzo, en in plaats daarvan meer vet eet, vooral uit kokosolie en roomboter, dan ben je al flink op weg naar een gezondere eetstijl waar je bovendien van afvalt.

    Bron: o.a. het boek ‘Perfect Health Diet’ te vinden op Amazon.

  5. Ik snap niet zo goed dat mensen zeggen dat als je meer vet gaat eten dat je dan op weg bent naar een gezondere levensstijl.

    Een gezonde levensstijl is niet alleen een kwestie van afvallen, maar juist van een goede balans tussen wat je binnen krijgt aan voedingsstoffen en wat je daarvan verbruikt.

    Het is nooit aan te raden om graan in pasta’s en brood te laten staan, en dan meer vetten uit kokosolie en roomboter te gaan eten. Een goede balans in je eten houdt in dat je van alles wat binnen krijgt: dus graan, en vetten, en ga zo maar door. Maar alles wel met mate. (Leuk minder koolhydraten eten, want daar kom je door aan zegt men, maar meer vet eten is niet erg goed voor het openhouden van je aderen enzo. Maar ja, dat maakt misschien niet uit als je er door afvalt?)

    Een gezonde levensstijl gaat altijd gepaard met beweging en discipline. Dus, niet te veel eten, gezond eten en minimaal 30 minuten bewegen per dag. Ik bedoel: ik ben de afgelopen jaren qua gewicht stabiel gebleven, want ik at gewoon normaal en gezond. Maar bewegen, niet echt (druk, druk, druk.) Nu ben ik drie keer per week actief aan het sporten en ik zie de kilo’s er echt af gaan hoor. En mijn eetpatroon is niet echt veranderd. Maar goed, daarvoor moet je wel even doorzetten, en Bewegen!!!

  6. Martjana, dat komt omdat het niet klopt dat van vet ‘je aderen dichtslibben’. Dat komt door het effect dat te hoge bloedsuiker heeft op je LDL-cholesterol. Je LDL-cholesterol wordt “small dense LDL” (sdLDL) en DAT zorgt ervoor dat je aderen dichtslibben. Echt waar! Cholesterol is niets anders dan een manier waarop je lichaam gezonde noodzakelijke bouwstoffen vervoert. Bovendien komt het ook nog eens door te hoge bloedsuiker dat je aderen beschadigen waardoor ze kunnen dichtslibben. Twee redenen dat koolhydraten (die allemaal je bloedsuiker verhogen) als energiebron niet goed zijn (max 20% van je energie per dag uit koolhydraten, dat is zo’n 50-100 gram).

    Een “goede balans” is ook niet zaligmakend, als je ‘balans’ voeding bevat die gewoon slecht voor je is. Graan bevat stoffen die sowieso slecht zijn (o.a. gluten), waarom zou je dat eten? Eet dan een stuk fruit, een hoop groenten of een aardappel. Dan krijg je je koolhydraten ook wel binnen… (glucose is trouwens een ‘vuile’ brandstof voor je cellen terwijl vet een ‘schone’ brandstof is – een klein beetje glucose is eigenlijk alleen nodig voor rode bloedcellen en voor de productie van vrije radicalen in je immuunsystem.

  7. Ik kan me erg vinden in de reactie in Jan over Boele. We kunnen veel leren van de monastieke levensbalans. Mensen die wat ze zelf hebben ontdekt uitdragen, inspireren anderen tot betere keuzes.

    Zelf heb ik net als Boele vrij rigoureus de knop omgezet om een gezonder leefpatroon te ontwikkelen van 3x per week sporten (net 10 km hardgelopen) en aanpassing van mijn eetgewoonten (gestopt met suiker/snoepen, pasta gehalveerd, meer salades van groente). In 6 maanden 10kg kwijtgeraakt, ik zit nu op mijn ideale gewicht, voel me fitter en ben meer gefocust.

  8. Ik eet vlees, 8 boterhammen per dag en een flinke hoeveelheid aardappels en groente bij het avondeten. Voor de rest drink ik bier, graag zelfs, en whisky. Ik zit al zo’n 5 á 6 jaar op mijn ideale gewicht, namelijk 70 kilo bij een lengte van 1,87. Ik mag dus volgens de bmi maximaal zo’n 3 kilo verliezen. Ik snap heel die focus op gewicht niet zo…

  9. @evert ik maak me er ook niet zo druk om. ik zit op mijn ideaal streefgewicht. wanneer ik er over heen ga stel ik het gewoon bij. simpel as that. … naar boven natuurlijk. 😉

Zeg iets terug op Vrijspraak

