Vijfentwintig jaar geleden en… als de dag van gisteren

Voor ons een dag vol mooie herinneringen, voor anderen een bijzonder droevige dag: 6 maart 1987. In Haarlem zegt mijn liefste ja tegen mij – en ik tegen haar. We waren al zes jaar onafscheidelijk, maar die dag was onze dag en ik heb de hele tijd met mijn stralende bruid mogen paraderen. Het was zonnig, maar wel koud. We maakten vrolijke foto’s in en rond het Frans Halsmuseum, maar ik weet dat Lydia in haar witte jurk kou heeft staan lijden.

Voor de kust bij Zeebrugge was het lijden van een heel andere orde. We hebben er die dag niets over gehoord, pas na afloop van alle feestelijkheden kregen wij de beelden te zien en hoorden wij de verschrikkelijke berichten over de Herald of Free Enterprise. Ik zie de beelden van het gekapseisde schip zo weer voor me. Wat moet het vreselijk zijn om opgesloten te zitten in zo’n enorme veerboot, als alle vloeren en plafonds ineens metershoge wanden geworden zijn en het water steeds harder naar binnen stroomt. Een nachtmerrie. En wat een bizar contrast met ons huwelijksbootje dat die dag zo vrolijk van wal gestoken was… Wij zullen bij elk huwelijksjubileum altijd óók terugdenken aan de slachtoffers van die dag. Het contrast van het leven – blijdschap en verdriet, geluk en ongeluk.

Dit jaar hebben we de 25 volgemaakt en de tijd is voorbij gevlogen. Vreemd dat we altijd zeggen dat ‘de tijd snel gaat’. Snel in vergelijking met wat? Met vroeger? Met een ander leven in een paralleluniversum? Het is slechts een gevoel. Ik kan me nog zoveel herinneren van onze trouwdag. Ik weet dat ik me heilig had voorgenomen dat die bijzondere dag niet als in een waas aan me voorbij zou trekken. Er waren mensen die tegen me gezegd hadden dat ze op hun trouwdag zo gespannen waren dat ze zich er naderhand niet veel meer van konden herinneren. Dat zou mij niet gebeuren. Ik zou van elk moment bewust genieten en de herinneringen opslaan. En eigenlijk geldt dat voor mijn hele leven. Onze drie kinderen zijn ‘razendsnel’ groot geworden. Maar ik hoef mezelf niet het verwijt te maken dat ik de mooiste jaren gemist heb. Ik heb van ze genoten toen ze klein waren en ik ben nu een heel trotse vader omdat ik zie dat ze volwassen worden en eigen, weloverwogen keuzes maken. En dat dit allemaal tot dusver relatief soepel is gegaan… dat is natuurlijk vooral te danken aan die lieve vrouw van mij – die ook nog eens een heel goede moeder is.

Vele wateren kunnen de liefde niet blussen en rivieren spoelen haar niet weg. Hooglied 8:7

Afgelopen dinsdag zijn we met onze meiden naar Beeld & Geluid gegaan in Hilversum. Dat was heel gezellig. (Robin kon er niet bij zijn omdat hij voor zijn studie naar Delft moest). Voor de deur stond de caravan van All You Need Is Love geparkeerd. Dat was natuurlijk de perfecte achtergrond voor een foto. Helaas voelde ik me in de loop van de middag steeds grieperiger worden, dus dat etentje hebben we maar even voor ons uitgeschoven. En er komt nog een groot feest – en dat gaan we vieren op de datum dat wij verkering kregen. Nu 31 jaar geleden en tegelijkterijd… als de dag van gisteren.

En dit was – en blijft – ons lied (let niet te veel op de oude muppetmannen aan het eind van dit clipje – haha):

2 gedachten over “Vijfentwintig jaar geleden en… als de dag van gisteren

  1. van harte gefeliciteerd met je gezin. dat jullie nog maar erg lang van elkaar mogen genieten. leuk die foto’s en dat verschil. mijn lief en ik zijn inmiddels 23 jaar getrouwd geweest en herken wel het een en ander aan de foto. met namen de grote bril. was toen mode mijn lief had destijds een soortgelijk model en zag er desondanks ook erg leuk uit ;-). en ik zelf was ook nog lang dun en lekker is inmiddels ook helemaal de mist in gegaan. misschien toch maar aan de groene smooties. :-S in ieder geval is het in deze tijden een hele prestatie om een leuke vrouw bij je te houden. je bent dus werkelijk een gezegend man. (geen alimentatie) wens je nog vele vele jaren van geluk en voorspoed,maar vooral van Gods vrede.

    erik

Zeg iets terug op Vrijspraak

