Het gat in ons evangelie > Richard Stearns (boekbespreking door Jolanda Kromhout)

Gastblog Jolanda Kromhout > Bespreking ‘Het gat in ons evangelie’

Ik sla de “Visie” open in December en stuit op de advertenties van zojuist verschenen boeken. Mijn oog valt gelijk op deze titel, want heeft ons evangelie een gat? Daar ben ik me niet zo van bewust. Ik lees het commentaar van Andries Knevel, en ik ben verkocht! Want iemand die beweert dat je na het lezen van dit boek niet meer over kan gaan tot de orde van de dag, daagt mij uit dit eens te onderzoeken. De marketing heeft z’n effect gehad!

Met dit boek in de koffer vlieg ik richting Zuid Afrika voor een tweeweekse vakantie. Enerzijds ga ik op bezoek bij vrienden die daar als zendelingen aan het werk zijn. Anderzijds is mijn hoop eens flink bij te slapen, maar heel eerlijk, daar kwam weinig van terecht. Om dat te bereiken had ik beter de Libelle mee kunnen nemen, en niet dit boek!
Het heeft gezorgd voor heel wat slapeloze nachten! Geen lekker boek om heerlijk bij achterover te leunen, maar boeiende stof om over na te denken, door te worstelen, te herkauwen en mezelf af te vragen, wat betekent dit voor mij?! Want ik voel me behoorlijk aangesproken. Hij schrijft namelijk over Gods enorme bewogenheid voor de armen, en onze verantwoordelijkheid als kerk om het probleem van de armoede aan te pakken! Onderbouwd vanuit de bijbel.

Moeizame weg

Richard Stearns boeit vanaf bladzijde 1. Het eerste wat ik heb geproefd is wie Richard Stearns is. Niet de grote leider achter World Vision, maar de man die NIET voor de armen wilde zorgen en als christen best tevreden was met zijn glansrijke carriere, zijn positie in de maatschappij en kerk. Toen God hem riep voor iets anders stond hij niet te springen om te volgen. Hij beschrijft de moeizame weg die hij gaat om uiteindelijk zover te komen, en hij is goudeerlijk en noemt zichzelf een lafaard. Naar zo’n man wil ik luisteren, hier is geen succesvol christen die alles op orde heeft, maar een mens van vlees en bloed die net zo worstelt als ik dat af en toe kan doen en met wie ik me kan identificeren. Zijn kwetsbare, open beschrijving van de weg die hij gegaan is maakt dat ik open sta voor wat hij met mij wil delen in dit boek. En wat er volgt is niet mis. Dit is een andere Richard Stearns! Nu hij God heeft gehoorzaamd en zijn plek heeft ingenomen wordt hij een heldere, duidelijke advocaat van de armen, de verdrukten, de wezen en de weduwen. Hij confronteert met de heldere boodschap van de Here Jezus: dat Hij gekomen is om de armen het goede nieuws te brengen, gevangenen vrijlating, blinden het herstel van hun zicht en onderdrukten hun vrijheid te geven. Hij overtuigt dat WIJ, Jezus’ volgelingen, de handen en de voeten zijn van dit evangelie! Een evangelie dat veel verder gaat dan alleen redding door de vergeving van onze zonden, namelijk dat God door ons heen wil werken om daadwerkelijk de wereld te veranderen. Vanuit Jesaja 58 en Mattheus 25 legt hij duidelijk uit wat het nu werkelijk is wat God van ons vraagt. En vervolgens vertelt hij liefdevol welke middelen God aan ons heeft gegeven om ook werkelijk verschil te kunnen maken.

Wat kun jij doen met je talenten?

Gelukkig, want hij besteedt ook behoorlijk wat hoofdstukken aan de omvang van het armoedeprobleem. Dat ontmoedigt al snel, want het probleem is groot en er zijn geen pasklare antwoorden. Hij daagt ons (de kerk) uit met Gods ogen naar het probleem te kijken, wakker te worden en te zien wat wij als kerk en met z’n allen kunnen bewerkstelligen! Maar omdat hij ons individueel ook aanspreekt maakt hij het heel praktisch, zodat je er zelf ook écht wat mee kunt! Wat kun jij doen met je talenten, je tijd en je rijkdom?

God vraagt ons niet om te geven wat we niet hebben…

Voor mij één van de mooiste stukjes in het boek was een stukje waarin hij schrijft over de jongen die zijn 5 broden en zijn 2 visjes aan Jezus wilde afstaan. Jezus deed er het onmogelijke mee: Hij voedde duizenden mensen, en niet een beetje, maar in overvloed. Richard schreef daarover: “Dit principe is erg belangrijk voor de mensen die overweldigd worden door de omvang van het menselijk leed en de nood in onze wereld: God vraagt ons niet om te geven wat we niet hebben… Maar wat wij niet geven, kan Hij ook niet gebruiken”.

In het vliegtuig onderweg naar huis denk ik hier nog over na, en zachtjes in mijzelf bid ik: “Heer, hier móet ik wat mee doen, ik wíl niet over gaan tot de orde van de dag als ik weer thuis ben”. Nu, 2 maanden verder kan ik zeggen: Andries had gelijk!

Een geweldig boek als je als christen geraakt en uitgedaagd wilt worden op een nieuwe manier te kijken naar mensen die God zó na aan het hart liggen: de armen!

P.S.: Ik hoorde dat Richard gaat spreken op Opwekking 2012. Dat belooft nog meer slapeloze nachten….

Voor meer informatie: bezoek de website van uitgeverij Gideon.

Zeg iets terug op Vrijspraak

