Muziekavond – een traditie die we al een paar jaar volhouden…

Gisteravond (tot in de kleine uurtjes) heb ik met mijn zwagers Rob en Ronald weer allerlei muziektracks, songs en clips beluisterd / bekeken. Met tussenpozen spreken we af om bij elkaar te komen waarbij ieder tenminste vijf nummers meeneemt die passen bij een vooraf afgesproken thema. Gisteren was dat: ‘Muziek in beeld’. 
Alles wat ik heb…

Het was meen ik de 17e keer dat we dit deden. Ooit zijn we begonnen met 5 nummers die een bijzondere betekenis voor ons hadden. Ik weet dat ik Hollandse hemel van Frank Boeijen liet horen omdat ik dit lied op repeat had staan op de dag dat onze zoon Robin geboren was. Vooral de regels: ‘Alles wat ik heb zijn twee handen waarmee ik voor jou iets maken kan’ spraken mij aan, maar ook de dramatische muziek paste helemaal bij mijn emoties van die dag. Verder heb ik met zekerheid iets van Bob Dylan – ik vermoed Every Grain of Sand – laten horen. Ronald heeft een dikke ordner met een verzameling van alle liedjes die we samen beluisterd hebben, zelf heb ik het niet bijgehouden of bewaard… Maar ik vind het wel een mooie traditie die we met z’n drieën zijn begonnen en die we ongetwijfeld tot in het bejaardenhuis zullen blijven voortzetten.

Luisteren

Eten, drinken en praten – dat is ook een belangrijk onderdeel van onze muzikale ontmoetingen. Gisteravond hebben we naar mijn gevoel ongeveer even veel tijd besteed aan praten over muziek en ‘het leven’, dan dat we geluisterd hebben. Het is bijzonder om te zien hoe muziek van alles bij je kan losmaken en hoe dicht deze kunstvorm bij je gevoel kan komen. Ook als je op tal van punten heel verschillend denkt (en dat is bij ons het geval) kan muziek voor een brug zorgen. We luisteren naar de klanken, maar ook naar elkaars mening. Ik kan iedereen aanraden om dit eenvoudige concept over te nemen. Houd het beperkt tot drie mensen, zou ik zeggen, dan heb je in ieder geval voldoende tijd om naar muziek en naar elkaar te luisteren. Wij organiseren dit bij toerbeurt en de gastheer bedenkt vooraf een thema. We hebben bijvoorbeeld avonden gehad over ‘covers’ (wanneer zijn die geslaagd en wanneer niet?) ‘opvallende teksten’ (welke regels springen er voor jou uit?), ‘vriendschap’ en – gisteren dus – ‘muziek in beeld’.

Dit was mijn ‘playlist’ van gisteravond

Frank Boeijen Vaderland (over het beeld dat de schrijver/zanger heeft van zijn ‘vaderland zonder vader’)

Switchfoot Dark horses (over het beeld van de ‘outsider’ die uiteindelijk toch winnaar blijkt te zijn)

Jon Foreman Equally Skilled (naar aanleiding van mijn ontmoeting met dit beeld)

Bruce Springsteen Land of hope and dreams en Curtis Mayfield People Get Ready (in het eerstgenoemde nummer wordt het nummer van Mayfield genoemd – het beeld van een trein als een onverdiende kans die je moet grijpen… genade)

Johnny Cash Like the 309 (het beeld van de trein als metafoor voor onze laatste reis)

Laat ik dat nummer van Curtis Mayfield hier maar delen. Het is gigantisch vaak gecoverd – door wereldsterren en minder bekende artiesten – kijk maar eens op YouTube. Daar kun je alleen al een muziekavond mee vullen!

2 gedachten over “Muziekavond – een traditie die we al een paar jaar volhouden…

  1. Muziek heeft altijd een speciale plaats in ons hart gehad de geschiedenis door.Muziek troost ,muziek geeft kracht en muziek brengt mensen samen.Ik was op reis in Turkije dat werd op een dag het hotel overrompeld door Iraniërs.Ze kamen feestvieren,muziek maken ,zingen en dansen want dat mag momenteel in Iran niet..maar dat is hier dan alleen mogelijk voor de rijken.Wij mogen blij zijn.van muziek te mogen genieten in al zijn facetten

Zeg iets terug op Vrijspraak

