Luid land – de klank van het landschap > expositie Kunstfort Vijfhuizen

Het komt wel eens voor dat mensen mij benaderen vanwege een foto die ik ergens online heb staan. Het is altijd leuk als creatief werk wordt gewaardeerd en ik vind het een eer als een foto van mij voor een publicatie gebruikt wordt, al laat ik het er wel van afhangen wat het doel is en of het gebruik ideëel / commercieel is. Zo ging het ook met de aanvraag van Kunstfort Vijfhuizen. Curator Iris Dik stuurde mij een mailtje met de vraag of ze gebruik mocht maken van een foto van de Geniedijk die ik hier online heb staan. Het is een foto die ik ooit met mijn Kodakje gemaakt heb – bestaande uit drie samengevoegde opnamen. Ik heb aardig wat foto’s gemaakt in mijn eigen omgeving (Haarlemmermeer) en heel vaak zie je dan de lange lijnen van het polderlandschap met sloten, akkers, wegen en – zoals in dit geval – dijken.

Luid land
Afgelopen zondag ben ik met Lydia gaan kijken bij de opening van de expositie Luid Land in Kunstfort Vijfhuizen. Los van alle interessante beeldende kunst en leuke, artistieke mensen die je in deze omgeving kunt ontmoeten, is het al een mooie plek om rond te lopen. Ik heb er ook al eerder over geschreven op dit blog (kijk hier). Op de website van het kunstfort kun je lezen wat het idee achter de tentoonstelling is:

De voorjaarstentoonstelling in 2012, Luid Land, gaat over de klank van het landschap in de beeldende kunst en in de Haarlemmermeer. Over de impact van startende en landende vliegtuigen, maar ook over de vele geluiden van de mens, de natuur en de stilteplekken rond de Stelling van Amsterdam. In het geïsoleerde fort maken kunstenaars de landschappen van de verbeelding zichtbaar en hoorbaar: kunst als figuurlijk antigeluid. We kunnen wegdromen bij de video-animaties van Jacco Olivier en Julia Willms, die beiden het traditionele landschapsschilderij in beweging en klank vertalen. Geluidskunstenaar Mark Bain geeft een stem aan de specifieke architectuur van het fort en de bijbehorende Genieloods. En Sarah van Sonsbeeck laat ons in twee ‘stilte’-installaties de werking van geluidsisolatie ervaren.

Werelderfgoed

Het fort bij Vijfhuizen maakt deel uit van de zgn. Stelling van Amsterdam – officieel erkend als UNESCO werelderfgoed. Dit is een oude verdedigingslinie rond onze hoofdstad, bestaande uit dijken, water en betonnen forten / bunkers. De forten worden op verschillende manieren gebruikt. Zo zit er in Hoofddorp een schietvereniging in een van de bunkercomplexen. De bouwwerken dateren van eind 19e en begin 20e eeuw. Dit schrijft Wikipedia:

De Stelling van Amsterdam heeft nooit actief dienstgedaan, maar heeft wel een afschrikwekkende werking gehad. In 1914 waren de Stelling en de Nieuwe Hollandse Waterlinie namelijk een factor voor de Duitsers om Nederland niet in te vallen. Door de opkomst van het vliegtuig verloor de stelling na de Eerste Wereldoorlog snel aan militaire betekenis. Zij bleef echter grotendeels behouden, en de militaire status werd pas in 1963 opgeheven.daarna zijn er musea en kunstcentrums gekomen.

Indrukken

We hebben niet al te veel tijd doorgebracht in het kunstfort, maar ik wil wel een paar indrukken doorgeven. Om te beginnen vind ik het origineel om ‘geluid’ als uitgangspunt te nemen. Geluid is in Haarlemmermeer volop aanwezig – het vliegtuigverkeer rond Schiphol is daarbij de grootste bron van herrie. Het geluid hoort bij de rumoerigheid van het leven, maar kunst en natuur geven ons de verstilling die we nodig hebben om weer op verhaal te komen. De kunstwerken in het fort zijn niet alleen het bekijken waard, je moet ook de ervaring ondergaan van geluid, beweging en atmosfeer. Een kunstwerk in een fort heeft een andere uitwerking op je geest dan een werk in een galerie. De lange gangenstelsels en de afgesloten ruimtes zijn fascinerend en soms wat beklemmend. Ze vormen een groot contrast met het wijdse landschap buiten. Al moet gezegd worden dat mijn woonomgeving steeds voller wordt met wegen, gebouwen, verkeer en de daarbij horende geluiden. Echt stil is het er eigenlijk nooit. Dat valt me vooral op als ik eens een paar dagen elders doorbreng – bijvoorbeeld in Friesland of Brabant. We mogen dan in een polder wonen, het is er zeker niet stil, plat en leeg. Als onderdeel van de Randstad biedt Haarlemmermeer veel drukte en dynamiek – en dat is op zich ook wel interessant voor mensen die continuïteit en verandering op een artistieke manier willen vastleggen.

Fortenbier

Sinds afgelopen zondag weet ik ook dat we in onze gemeente een eigen brouwerij hebben. Als Haarlemmer ben ik natuurlijk al trots op de geschiedenis van mijn geboortestad (waar ooit diverse brouwerijen actief waren – nu is het Jopenbier in ere hersteld), maar als inwoner van Haarlemmermeer kan ik dus ook het glas heffen met ons eigen bier in de eigen regio. Leuk! De bieren die nu in het restaurant ’t Fort verkrijgbaar zijn hebben passende namen: Generaal, Kapitein, Kolonel, Luitenant en Majoor. Ik kan hier melden dat de Majoor wat mij betreft met vlag en wimpel door de keuring gekomen is.

Hieronder nog wat foto’s. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

Zeg iets terug op Vrijspraak

