Molenpolder en Tienhovense plassen

Tweede Paasdag. Helaas een wat grijze dag met regen, maar het mocht de pret niet drukken… (Klik op de foto voor grotere weergave)

Ganzen

Ik heb vanmorgen mijn gebruikelijke rondje om de Toolenburgerplas gemaakt en vanmiddag een stuk gelopen in de buurt van Maarssen. Ik parkeerde de auto aan het begin van de Molenpolder en liep door Oud-Maarsseveen naar het plaatsje Tienhoven. Daar ben ik het stiltegebied in gelopen waar ik vooral ganzen heb gezien. De ganzen zijn steeds in paren en beginnen wat te protesteren als je in de buurt komt. Als je verder loopt, maken ze wat meer lawaai, kiezen het luchtruim om een stuk verderop in het water neer te strijken. Ik heb een paar foto’s gemaakt van de vliegende ganzen – en deze is het best gelukt.

Turfwinning

Dit is niet het meest ideale weer voor fotografie (hoewel, je kunt wel wat stemmige plaatjes schieten…) maar ik sleep mijn camera overal mee naar toe en ben tevreden als ik tenminste één foto heb gemaakt die ‘de moeite waard is’. De ganzen die hierboven vliegen, maar ook de gans hieronder (zijn het wilde ganzen? Je ziet ze steeds meer, die bonte, gekleurde soort…) vallen in die categorie. Je kunt zien hoe er vroeger lange stroken werden afgegraven voor de turfwinning – op de tussenliggende stroken land werd deze brandstof dan te drogen gelegd. Ik heb eigenlijk geen idee of turf nog verder bewerkt moest worden voor gebruik – was het zo al brandbaar genoeg? Zo maar even googelen. Of misschien zit er wel een turfexpert onder mijn bloglezers?

6 gedachten over “Molenpolder en Tienhovense plassen

  1. Mooie plek daar he! Vandaag ook nog geweest, koeien in Westbroek voor het eerst de wei in zien gaan. Wel de moeite waard! En wij waren niet de enige die er belangstelling voor hadden…

  2. Eerste reactie poging ging net niet goed.. Nu tweede poging 😉

    Aan turf hoef je vogens mij verder niets te doen. Gewoon goed drogen. Daarom was het ook seizoenswerk. In de winter droogde het niet.

    Die ganzen zie je steeds meer. Ook hier bij ons in de uiterwaarden van de IJssel zitten er veel. Dichtbij komen is nog niet zo gemakkelijk. Ze gaan vrij vlot de lucht in 🙂

  3. Prachtig Paul, Ik zie me er al helemaal zitten in de kano, heerlijk rustig peddelend tussen die mooie natuur.

  4. De laatste gans is een canadeze gans die heel veelvuldig voorkomt ..Er is zelfs een actie in België geweest om deze ganzen af te schieten maar onder protest is het opgeschorst
    Mooie plek daar

Zeg iets terug op Vrijspraak

