Lepelaars bij Haarlem

Ik had gehoord over de lepelaars die in de buurt van Haarlem nesten aan het bouwen zijn. Vanmiddag ben ik naar de Zoete Inval gereden en ter hoogte van het benzinestation zag ik ze zitten én vliegen. Een aantal vogels zit hoog in de bomen op nesten (ik las of hoorde dat het oude reigersnesten zijn… weet iemand meer?) terwijl andere (mannetjes?) heen en weer vliegen om takken te halen om de nesten te versterken. Ze hebben het er maar druk mee!

Bijzonder

Waar ik woon zie je veel zwanen, ganzen, reigers en aalscholvers (naast meer gangbare vogels als meeuwen, spreeuwen en eenden…), maar ik had nog nooit een lepelaar in het wild gezien. Het is geen bedreigde diersoort, maar het is wel bijzonder dat ze zo hier bij ons komen. Wikipedia meldt: “Nederland is het noordelijkste land in Europa waar lepelaars tot broeden komen, vooral in moerassen, rietkragen en andere slecht bereikbare plaatsen.” Deze vogels bij Haarlem zitten hoog in de bomen en lijken zich niets aan te trekken van het verkeer dat vlakbij over de autoweg Haarlem-Amsterdam (N200) rijdt en ook de spoorlijn vormt geen enkele hindernis. Ik zag de vogels af en aan vliegen met takjes voor hun nesten. Ze zien er sierlijk uit als ze door de lucht scheren en als ze in de boom zitten lijken het wel ooievaars…

7 gedachten over “Lepelaars bij Haarlem

  1. Grappig, Paul, mooie foto’s. Heb je ook nooit gehoord dat we hier in Harderwijk ook flamingo’s hebben, op vaste tijden van het seizoen, het is prachtig om te zien. Ja, we worden steeds exotischer!

  2. In de Blauwe Kamer, bij Rhenen, zitten ook heel veel lepelaars. Daar kan je alleen niet zo dichtbij komen, hoewel ik me misschien ook wel vergis in de zoom-factor van je camera. Bedenk ik me nu.

    1. Hoi Martjana! Ik heb een flinke zoom, inderdaad. Er zit een slootje tussen mij en de bomen waar de vogels nestelen. Maar in die bomen zitten ze wel flink hoog en een aardig stukje van mijn standplaats af. Het is bovendien lastig om ze scherp in beeld te krijgen. De autofocus stelt vaak scherp op takken in plaats van op de vogels, tenzij je ze redelijk vrij in beeld krijgt. Ik zoek wel eens naar goede fotolocaties, dus als Rhenen een interessante plek is, wil ik er zeker eens heen. Ben je ook met fotografie bezig?

  3. Ik ben niet met fotografie bezig, hoewel ik het wel leuk zou vinden. Maar vind de lepelaars wel interessant 🙂 In Rhenen zou je de zoom wel echt moeten gebruiken denk ik 🙂

  4. Ik rij 2 keer per dag deze weg en elke keer stop ik om deze prachtige vogels te bewonderen . Ik vind ook bij schemerlicht heel bijzonder deze kolonie te observeren . Prachtig !!

Zeg iets terug op Vrijspraak

