Ik zie ze vliegen

Nu heb ik zowaar alweer een vogelfoto in de aanbieding. Het lijkt wel of ik de laatste tijd met niets anders bezig ben… Maar het heeft te maken met de manier waarop ik graag mijn vrije tijd besteed: de stilte opzoeken, wandelen en foto’s maken. Als je dan je ogen en oren openhoudt, ontkom je niet aan de gevederde vrienden.

Gisteren zag ik ze vliegen: twee zwanen die boven de singel waaraan wij wonen door de lucht klapwiekten. Vliegende zwanen hebben als je het mij vraagt een ongelofelijke schoonheid. Met hun lange halzen gestrekt vliegen zij met machtige vleugelslagen door de lucht. Op het moment dat je ze ziet is het al bijna voorbij – je moet je camera in de aanslag hebben om dit beeld vast te kunnen leggen. Dat is – zelfs bij – niet altijd het geval. Eenvoudiger is het om zwanen te filmen of te fotograferen terwijl zij in dat andere natuurlijke habitat zijn: het water. Het levert heel vaak mooie plaatjes op, maar dat is zeker het geval als er jonge zwaantjes in het kielzog van pa en ma mee mogen varen… Zijn ze niet prachtig?

2 gedachten over “Ik zie ze vliegen

  1. Ik heb ze ook al vaak zien overvliegen als ik op wandel ben maar zoals je zegt ..als de camera niet klaar staat ben je te laat. keertje fotografeerde ik een zwaan die opsteeg.Ze lopen eerst over het water..bijzonder knap hoe ze dat zware lijf los maken van het water..maar ook die foto was niet geslaagd.Door de grote bewegingen niet scherp genoeg.
    Misschien lukt het wel een keertje.Ondertussen geniet ik tijdens mijn wandelingen van al dat moois
    Momenteel broedt er een zwanenkoppel op 5 eieren.Ik ga er alle dagen een kijkje nemen.De foto’s volgen nog wel

Zeg iets terug op Vrijspraak

