No balls at all?

In mijn vorige blogpost meldde ik nog ‘ik zie ze vliegen’, maar nu zou de tekst: ‘ik zie ze neerstorten’ meer van toepassing zijn…

De foto hierboven maakte ik vorige maand in Harderwijk. Ik maakte de foto op 20 april – een dag nadat het monument voor omgekomen geallieerde vliegers werd onthuld. Op Koninginnedag bleef ik dichter bij huis en maakte ik een fietstochtje (met camera, uiteraard) richting Vijfhuizen. Daar wilde ik langs de Polderbaan fietsen om de schapen te fotograferen (zie de de nieuwe header van dit blog!) en daarom reed ik vanaf de Vijfhuizerweg het fietspad op dat langs de Drie Merenweg loopt. Aan het begin van dit fietspad zag ik een bordje staan. Ik plaats de foto van dit bordje hierbij. De tekst van dit bordje spreekt voor zich. (Klik op de foto voor grotere weergave).

Afbeelding

Nu, de dag na dodenherdenking en bevrijdingsdag, is het wel een geschikt moment om even stil te staan bij alle jonge mensen die hun leven hebben gewaagd (en niet zelden: gegeven) voor onze vrijheid. Onder hen veel dappere mensen, misschien soms roekeloze mensen, die in vliegtuigen de Noordzee overstaken om in Duitsland hun bommen af te werpen. Het verhaal van dit toestel, de piloot LeClerc, en de plaatsing van dit bordje bij het naar hem vernoemde fietspad lees je hier. Ik vond de naam ‘No balls (at All)’ wel grappig. Je moet ballen hebben om in een bommenwerper te stappen en je hebt helemaal ballen nodig als je zo’n kist met een buiklanding in het gras moet zetten. Het is deze piloot gelukt en hij kan het nog steeds navertellen. Ik las namelijk dat hij 96 jaar is en in Kansas woont… En ik vond het wel apart om te ontdekken dat het fietspad met bordje officieel eergisteren geopend/onthuld is, terwijl ik er op Koninginnedag al een foto van maakte. Hoe dan ook, een plek om met respect even bij stil te staan…

Een gedachte over “No balls at all?

Zeg iets terug op Vrijspraak

