Eye – oogstrelend gebouw aan het IJ

Toen ik voor eerst de naam Eye hoorde, in combinatie met de plek van dit nationale filminstituut aan het IJ (achter het station, aan de overkant van het water), dacht ik dat dit typisch Amsterdamse humor was: eye > IJ. Maar ik hoorde dat deze naam al gebruikt werd voordat het nieuwe gebouw op deze locatie in gebruik werd genomen. Hoe het ook is, ik vind dat er weer iets moois is neergezet in Amsterdam. Ik ben sowieso erg te spreken over de ontwikkelingen langs het IJ – dit is echt een mooie plek om rond te lopen en plaatjes te schieten – en niet alleen tijdens Sail.

Met zekerheid ga ik nog een paar keer terug naar deze plek om foto’s van dit gebouw te maken met andere luchten, kleuren en atmosferen. Ik houd van moderne architectuur, vooral als je kunt zien dat er echt geprobeerd is om iets bijzonders neer te zetten. Het Muziekgebouw aan het IJ is prachtig en Eye is een oogstrelende overbuurman (of buurvrouw, want dat klinkt beter in mijn oren). Mijn associatie met dit gebouw: een albino kikker of hagedis. Er zijn vast al mooie bijnamen bedacht in Mokum. En oh ja – OBA – de nieuwe stadsbibliotheek, vlakbij het Centraal Station, is ook het bekijken waard.

2 gedachten over “Eye – oogstrelend gebouw aan het IJ

Zeg iets terug op Vrijspraak

