Dat is je moeder

Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: ‘Dat is uw zoon,’ en daarna tegen de leerling: ‘Dat is je moeder.’ Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis. Johannes 19:26-27

Soms heb je geen tijd meer om lang na te denken, te wikken en te wegen. Dat was ook waar voor Jezus die, hangend aan het kruis, zijn lieve moeder en zijn beste vriend naast elkaar zag staan. Zij, Maria, mag dan ‘de gezegende onder de vrouwen’ zijn, en in haar hart weten dat ook ‘de vrucht van haar schoot’ gezegend is – ze staat daar toch maar als toeschouwer van een afschuwelijk schouwspel.

Dit kun je niet lezen zonder stil te staan en iets van haar intense pijn te voelen. Een zwaard gaat door haar ziel. Dit is haar kind, haar Zoon – een schitterende man die niemand kwaad gedaan heeft. Totaal onverdiend sterft Hij een marteldood.

Verplaats je een moment in Maria, voel iets van haar verdriet

En daar staat Johannes. De man die deze woorden aan het papier toevertrouwt. Wat moet hij ongelofelijk veel van Jezus gehouden hebben! Ook hij kijkt door zijn tranen heen – het is te erg voor woorden.

En dan – middenin de pijn – spreekt Jezus, als Geneesheer: ‘Dat is uw zoon,’ ‘Dat is je moeder’.

Hoor je het wel? Hier spreekt de Zoon van de Allerhoogste. Volmaakt God, perfect mens. Hij gaat, menselijk gesproken, zelf kapot – en toch, zijn hart gaat uit naar de gebroken mensen die van een zekere afstand (maar kennelijk wel op gehoorsafstand!) staan toe te kijken. Hier spreekt je Verlosser. Vanaf het kruis spreekt Hij ook genezende woorden uit voor jou. Heb je geen moeder (meer)? Is ze er wel, maar eigenlijk niet? Mis je een kind – omdat het je niet gegeven is, of omdat het je wreed is afgenomen? Jezus is Heer – Hij kent als geen ander jouw pijn en verdriet.

Al in het allereerste begin van de Bijbel spreekt God uit dat het niet goed is voor een mens om alleen te zijn. Jezus zocht leerlingen uit om ‘met Hem te zijn’. Ook Hij, volmaakt mens, had medemensen nodig. Zonder je niet af. Wees een vader, een moeder, een zoon, een dochter.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s