Zegen delen > gastblog Harold Prost

Iets om nu al naar uit te zien! Al die prachtig ReTweetbare boodschappen van door rijke zegen overlopende Opwekkingbezoekers, die het gewoon niet kunnen laten.

Al die duizenden Twittervolgers en Facebookvrienden, om nog maar te zwijgen van de schare Hyves- of Google+ contacten, van al die honderden smartphonebezitters die de samenkomsttenten van pinksterconferentie Opwekking 2012 weer zullen vullen, komend weekend. Internetblox of add-ons zijn zo geregeld en over dekking heeft het terrein niets te klagen. Er is sowieso GPRS-dekking, ruim voldoende voor wat tweets en andersoortige teksten.

Weet je wat nou zo leuk is? Bovenstaande inleiding is mijn ‘wishful thinking’…

Niet meer afhankelijk van de publieke media

Het leek me inderdaad leuk, mooi en zegenrijk als er de hele conferentie lang pakkende quotes, liedjes, bezoekersaantallen en getuigenissen doorgegeven zouden worden tijdens Opwekking. Dat de geestelijke beker van de bezoeker letterlijk zichtbaar zou overstromen. Dat de Heer niet alleen in de samenkomsttenten alle eer zou krijgen maar ook, als een soort van kleurrijk vuurwerk, bij heel twitterend en facebookend Nederland en daarbuiten! Niet meer afhankelijk van de publieke media die zich vaak schijnbaar liever richten op muziekevenementen en demonstraties dan op massale christelijke samenkomsten. Jij bent nu die media. Jij bent de boodschapper en je boodschap gaat nu verder een breder dan ooit :) Wat een voorrecht.

Inhoudelijk opbouwende tweet

Het enige wat je nodig hebt is een smartphone, internettoegang, een volle batterij en een batterijbackupmogelijkheid. Je hebt ze zelfs met zonnecellen voor opladen zonder stroomtoevoer! Wat is dan het grootste struikelblok? Waarom lees ik, als thuisblijver, uitsluitend over het prachtige weer of hoe laat je waar naartoe gaat? Het programma staat al online en via de diverse weersites kan de thuisblijver achterhalen wat de weersomstandigheden rondom Biddinghuizen op een bepaald moment precies zijn… Bovendien: hoeveel groter is de kans op een ontmoeting met de Heer door berichten over de weersomstandigheden tijdens de conferentie, dan wanneer men een inhoudelijk opbouwende tweet van je voorbij ziet komen?

Als het niet anders kan dan doe je het toch gewoon allebei?😉

Een prachtig, zonovergoten, zegenrijk pinksterweekend allemaal!

3 gedachten over “Zegen delen > gastblog Harold Prost

  1. Dank, Harold! Ik ben als gastheer maar zo vrij om direct te reageren op wat je schrijft. Tijdens het eerste Pinksterfeest was er veel verwarring omdat de mensen plots ‘vreemde talen’ konden spreken. Dat waren, als ik het goed lees, geen ‘hemelse talen’, maar het was gewone mensentaal – alleen niet de taal waar mensen mee waren opgegroeid. Een wonderbaarlijke gebeurtenis die duidelijk maakt dat de Geest van God door alle menselijke / wereldse grenzen heen kan breken en ons helpt te communiceren.
    Is het mooi als christenen massaal de zegen door gaan twitteren, hyven en facebooken? Ja, dat denk ik wel – maar dan wel graag allemaal op een manier die helemaal bij je past. Ik ben het met je eens dat we als gelovigen vrijmoedig mogen zijn en ook gewoon aan ‘de buitenwereld’ kunnen doorgeven wat ons raakt en inspireert. Ook dat kan soms als wartaal overkomen, en dat is niet helemaal te voorkomen, maar ik hoop dat we vooral ons best zullen doen om muren neer te halen en mensen dichter bij elkaar en bij hun Maker te brengen. Mijn advies zou dan ook zijn: geef je persoonlijke indrukken door, doe niet vromer dan je bent, vertel over de zon (of over de regen?), over de pijn en het plezier, over de dingen die gezegd en de zaken die verzwegen worden. Durf persoonlijk te zijn, wees een ‘leesbare brief van Christus’. Dus: liever geen regen van tweets of updates met al te vrome wijsheden, maar zeg de dingen die je ook zou durven zeggen als je in een vol café of drukke kantine zou staan. Soms zie ik geloofsgenoten ‘voor eigen parochie preken’ op sociale media. Daarmee doorbreken we geen grenzen. Sla bruggen, spreek geen ‘christinees’, blijf jezelf en luister vooral ook naar wat anderen (terug)zeggen. Er zit wat mij betreft ook iets ongemakkelijks in een grote verzameling gelovigen op een weiland of in een stadion. Zelf ga ik naar Opwekking op Tweede Pinksterdag omdat ik daar een taak heb. En ik hoop ervan te genieten en wellicht ga ik er ook wel wat over schrijven op Twitter op Facebook. Gewoon omdat ik dat altijd al doe – over allerlei onderwerpen – dus zeker ook die zaken die mijn hart en ziel raken.
    Dank voor je oproep, die waardeer ik zeer – al ben ik ook wat beducht voor een soort christelijk sociale media-offensief. Dat kan ook averechts werken en irritatie oproepen als we ons niet voldoende realiseren dat je in de publieke ruimte staat en dat geslaagde communicatie vooral om interactie vraagt – niet om geestelijke handgranaten die we wegslingeren vanaf een weiland op een mooie Pinksterdag. Snap je mijn aarzelingen? Maar geniet vooral van het feest van de Geest en deel de zegen op een manier die mensen aan zal spreken.

  2. Dat de inhoud iets is wat geheel en al vanuit jezelf zal moeten komen, zonder schrijfstijl of tale Kanaäns moge duidelijk zijn. Het mooie is dat ook die uitlatingen, net als de uitspraken die je doet in een kroeggezelschap of waar dan ook, net zo goed geleid kunnen worden door Gods Geest.

    Maar hoe kan dat ooit gebeuren als je er nog geen moment aan gedacht hebt om, net als commentaren op voetbalwedstrijden of televisie-talentenjachten, hier sowieso iets van door te geven? N.a.v. vorige jaren moet ik toch concluderen dat die gedachte nog maar bij heel weinig Opwekkingbezoekers op zijn gekomen. Of heb ik wat gemist?😉

    Dus ja: geef er vooral je eigen beleving en interpretatie aan maar verstop deze levensveranderende activiteit feestdagen niet. Dit is je kans om nog meer van jouw persoonlijke leven te laten zien. Een kant waar anderen daadwerkelijk iets aan kunnen hebben.

    Dank voor je reactie Paul🙂 Ik kreeg even de indruk dat je reactie zelfs nog langer was dan mijn blog! Wat eigenlijk nog nooit is voorgekomen😉 Jij ook een gezegend weekend. Laat die vlam branden en geef het vuur door hè!

  3. Helaas Harold, verheug me er vooral op de telefoon langzaam dood te laten gaan…. en te genieten van het kamperen met al die mensen. De rest is bijzaak.

Zeg iets terug op Vrijspraak

