Anne-Marie laat de zon schijnen in hartje Haarlem

Oké, we moesten zondag op een absurd vroeg tijdstip uit de veren, maar dan heb je wel een leeg plein dat wakker gekust wordt door de ochtendzon. De foto’s zijn gemaakt voor de fun – uit liefde voor schoonheid, voor mijn stad en voor de Schepper die ons elke dag met goedheid overlaadt. Ik schreef er een gedicht over dat binnenkort met een van de foto’s geplaatst zal worden in het infobulletin van GIDS Haarlem. Anne-Marie nam in haar eentje de Grote Markt in bezit en kreeg bewonderende blikken van de heren die in alle vroegte de terrassen en de koffie (klaar)zetten. Ze hadden er geen bezwaar tegen dat ze aan de spiegel van het Italiaanse karretje zat en het ding bijna eigenhandig de markt opduwde. La dolce vita – zo is het maar net. Nog meer foto’s op mijn Facebook pagina.

6 gedachten over “Anne-Marie laat de zon schijnen in hartje Haarlem

  1. Ontzettend mooie foto’s van een ontzettend mooie vrouw…

    Maar: “de Schepper die ons elke dag met goedheid overlaadt” zou ik toch wel willen nuanceren: Auschwitz, kanker, aids, honger… of is dat ineens niet van god?

    Fijne dag verder!

    1. Nee, Jan… dat is niet van God. Zoveel is zeker. Ik geloof in schoonheid en creativiteit, maar ook in de realiteit van het kwaad. En in de eindoverwinning van het GOEDE. Dat geeft mij hoop in dit leven. Maar die zaken van goed en kwaad zijn totaal relatief in een universum zonder vaste waarden… (maar in zo’n universum geloof ik dan weer niet). Hoe dan ook, dit zijn de grootste onderwerpen die je kunt bedenken, ik heb er geen sluitende antwoorden op en sta ook vaak genoeg verbijsterd toe te kijken naar de ellende die ik ook wel zie (en waar ook wel sporen van terug te vinden zijn op dit blog als het gaat om verdriet, onrecht en de uitwerking van het kwaad…). Waar de een bij het geloof, bij God (of bij het idee van een god) wegvlucht vanwege de kwade zaken die jij noemt, gaat de ander juist daar naar toe. We moeten echt eens praten met een GOED glas bier. Daar zit immers weinig kwaad in (mits genuttigd met mate… haha). Dank voor je reactie, die stel ik zeer op prijs.

    2. Jan, over je eerste zin zijn we het snel eens.

      Maar: daarna raak je me helemaal kwijt. Je stelt een absurde vraag. Vul eens een paar synoniemen voor ‘God’ in:
      “Auschwitz, kanker, aids, honger… of is dat ineens niet van Liefde?”
      “Auschwitz, kanker, aids, honger… of is dat ineens niet van Rechtvaardigheid?”
      “Auschwitz, kanker, aids, honger… of is dat ineens niet van Goedheid?”

      Op bovenstaande vragen zou je zelf ook zonder aarzelen “Nee” antwoorden, net zoals Paul doet. Goed en kwaad zijn tegenpolen. Wij leven in het krachtenveld daartussen en hebben vaak moeite om te onderscheiden welke van de twee overheerst. Maar het is ook heel vaak glashelder of iets goed of kwaad is. En dat lijkt me bij de zaken die jij noemt zeker het geval.

Zeg iets terug op Vrijspraak

