Je leeft NU

Ik kon vannacht niet slapen. Omdat ik moe was, ging ik vroeg naar bed. Maar toen ik om 2 uur wakker werd, was de vermoeidheid verdwenen. Mijn hoofd zat te vol, mijn gedachten kwamen niet tot stilstand. Dat hoort bij mij en bij mijn karakter – niets om je zorgen over te maken. Gewoonlijk ben ik gezegend met een heerlijke slaap, het maakt niet uit hoe, wat, waar en wanneer – ik kan m’n ogen sluiten en alles loslaten. Zonder problemen ben ik weg. Geen angst, geen kramp. Dan ben je rijk. Maar vannacht lag ik dus wakker.

Verlaat je vaste baan en vertrek naar het beloofde land

Ik heb 5 broers (ik heb er veel meer, maar dit zijn de broers die direct voortkomen uit mijn ouders). Mijn broer Frank is ietsje ouder dan ik en hier heb ik al eens verteld dat ik trots op hem ben. Nu hij door een reorganisatie z’n vaste baan moet achterlaten en (op 50-jarige leeftijd) besloten heeft het roer radicaal om te gooien, ben ik nóg trotser op hem. Hij vertelde z’n bijzondere verhaal onlangs op de radio. Frank gaat nu, halverwege zijn leven (hij wordt namelijk 100+), alsnog voor de klas staan. Meester op de basisschool, na een lange carrière in techniek, verkoop en marketing. Een droom wordt werkelijkheid. Maar: er is wel moed nodig om zo’n stap te zetten en als je de kansen die zich aandienen niet grijpt, krijg je later spijt. Soms krijg je een (ongewild) duwtje in de rug om de sprong te wagen, soms moet je zelf een stap in geloof zetten.

Open doelen en gemiste kansen

Ik kon dus vannacht niet slapen. Gelukkig heb ik dan een ‘speeltje’ binnen handbereik dat heel veel tijdverdrijf te bieden heeft: mijn inmiddels hoogbejaarde iPhone. Uitzending Gemist is voor mij zo’n beetje de enige echte manier van televisiekijken geworden. Heerlijk om programma’s te zien op het moment dat het mij schikt. Nu dus middenin de nacht. Ik keek naar deze uitzending van Andere Tijden Sport die helemaal over Gerald Vanenburg ging. ‘Beter dan Rijkaard, beter dan Koeman. Zelfs beter dan Van Basten’, zo begint Tom Egbers deze documentaire. Ik kan je zeer aanraden om deze uitzending te bekijken en dan na te denken over de vraag: grijp ik de kansen aan als deze zich aandienen, of krijg ik later spijt van de gelegenheden die aan mij voorbij zijn gegaan?

Leuk als je in een reactie op deze blogpost of via de mail laat weten wat je denkt of voelt.

Vraag je ook af wat de diepere zin en betekenis is van de muziekclip die ik bij deze blogpost heb geplaatst😉

3 gedachten over “Je leeft NU

    1. Ik dacht aan jou als voorbeeld van iemand die in geloof stappen durft te zetten. Echt waar – ik noemde het net nog in een gesprek met Jan Wolsheimer. Wij zijn stiekem heel trots op jou.

Zeg iets terug op Vrijspraak

