Muziek vasthouden

Stel je voor dat je leefde in de tijd van Bach of Beethoven. Alleen als je bij de happy few hoorde kon je dan luisteren naar die muziek. Natuurlijk kon je de bakkersjongen horen fluiten, de kerkklokken horen luiden en de vogels in de bomen kenden toen dezelfde wijsjes als vandaag de dag, maar als eenvoudige ziel was je verstoken van de muziek van topartiesten uit die dagen. En vergelijk dat met onze tijd waarin muziek per strekkende meter wordt aangeboden. Waar en wanneer je maar wilt, soms zelfs op plaatsen waar je er niet om gevraagd hebt (in de lift, aan de telefoon of in de supermarkt).

Foontjes

Muziek is heel gewoon geworden. En – dat vind ik een fascinerende gedachte – je kunt op afroep beschikken over de mooiste stemmen en beste muzikanten die onze tijd heeft voortgebracht. Je kunt naar Elvis luisteren en een clipje van the Stones afspelen. Bruce Springsteen en U2 rocken in je huiskamer en in je oortjes (ik had me voorgenomen om deze dingen foontjes te gaan noemen, maar dat zal wel niet door iedereen overgenomen worden…)

Science made simple

Hoe kom ik hier nou weer op? Ja, het kwam dus weer door een filmpje dat ik ’s nachts heb bekeken. Of nee, ik heb vrijwel niet gekeken, ik heb het beluisterd terwijl ik lekker in m’n bedje lag. Het gaat om dit filmpje (als je 20 minuten over hebt – het is geen tijdverspilling). Een geleerde dame vertelt in dit clipje over de combinatie muziek en techniek. En hoewel deze dame (Wendy Sadler is haar naam) founding director is van ‘science made simple’, gaat dit verhaal me toch boven de pet. Ik ben namelijk totaal niet technisch en vind het stiekem nog steeds toverij dat de lamp boven tafel aangaat als ik een paar meter verderop een knopje indruk. En wat ik al helemaal niet begrijp: hoe het kan dat ik in een apparaatje sta te babbelen en dat aan de andere kant van de wereld mijn woorden met de klank van mijn stem (!) in de oren van een andere wereldburger komen. En  het is nog nooit iemand gelukt mij uit te leggen hoe het mogelijk is dat radiosignalen dwars door dikke muren heen kunnen dringen. Probeer het ook maar niet, het is verspilde moeite – ik blijf gewoon in mijn betoverde wereld gelukkig verder leven zonder dergelijke dingen te begrijpen.

Muzikaal geluk

Ben ik de enige die zich hierover blijft verbazen? Het is toch magisch dat mijn kinderen nu de muziek van Queen waarderen en met Freddy Mercury meezingen terwijl ze geboren zijn na 1991 (het sterfjaar van Freddy). Voor ons is er geen generatie geweest die over zoveel muziek – uit zoveel tijden en culturen, in zoveel verschillende vormen en stijlen – heeft kunnen beschikken. We hebben ongelofelijk veel muzikaal geluk, besef je dat wel?

Niemand kon muziek meenemen

En dan deze gedachte. Denk even aan Bach die de muziek in zijn hoofd moet hebben gehad. Hij kon natuurlijk spelen op een clavecimbel of zo, maar hij kon de muziek nooit met zich meenemen. Pas als hij ergens in een kerk of concertzaal zat was hij in staat om te horen wat hij had gecomponeerd. Zodra hij daar weg was, moest hij het met zijn herinneringen doen. Niemand kon thuis nog even naar de repetitie luisteren, niemand kon 10 jaar later de oude opnamen terughoren. Ja, dat weten we natuurlijk allemaal wel, maar sta je er ooit wel eens bij stil?

3 gedachten over “Muziek vasthouden

  1. Dag Paul,

    Leuk om dit eens te lezen van iemand anders, die gedachte van jou is wel vaker bij me opgekomen. Heel vroeger moest je naar een concert om mooie muziek te horen, nu is alles voor iedereen bereikbaar. Mede dankzij You Tube.
    Aan de andere kant zijn we nu wel verwend met topprestaties van topmusici. Daar wen je aan en daardoor valt muziek die amateurs maken wel eens tegen. Een heel kleine donkere schaduwkant? Maar afgezien daarvan, volledig eens!

  2. Je hebt me alweer blij gemaakt met een meeslepend, enthousiasmerend, heerlijk verhaal. Muziek! hoe zou ik zonder je kunnen.

    Zie mijn column:

    Laat de saxen klinken

    Bruce Springsteen, Amerikaans singer-songwriter van Groningse afkomst, trad onlangs op in een uitverkocht Olympisch Stadion in Berlijn.
    In Amerika hebben veel mensen hun baan verloren, zei de 62 jarige artiest tijdens zijn 3 uur durende optreden voor 58.000 fans – in hetzelfde stadion waar Hitler in 1936 de Olympische Spelen misbruikte terwijl een groot deel van de wereld wegkeek. En dat wegkijken hebben de politici nog steeds niet verleerd!
    Ook Europa en Berlijn beleven moeilijke tijden, zei Springsteen. Daarom droeg hij een liedje op aan iedereen die knokt om niet kopje onder te gaan in deze crisis: Jack of All Trades, een vernietigende aanval op de graaibankiers. Een van de regels uit deze song: “The banker man grows fat, working man grows thin.” Wij zouden zeggen: de rijken worden rijker en de armen worden armer. En ik weet waar ik het over heb!
    Muzikanten, dichters, schrijvers, acteurs, cabaretiers, kunstenaars: ik roep jullie op je te uiten over het onrecht dat de 1% graaiers de overige 99% aandoet. Jullie hebben een stem die verder reikt dan welke microfoon ook. Jullie invloed is groter dan de slaapliedjes van de media. Door jullie talenten in te zetten leveren jullie een bijdrage aan een rechtvaardiger samenleving. Verhef je stem, dichter. Sing it out, zanger. Roer de trom, laat de trompetten schallen, verbreek de vergulde ketens, haal de muren van Jericho neer met jullie muziek, laat die aanzwellen tot een tsunami van hoop, liefde en solidariteit! Laat de saxen klinken! We hebben al te véél van onze zwaarbevochten rechten verloren, maar jullie kunnen veel winnen: aandacht voor jullie prestaties en onze solidariteit met jullie strijd.
    Op muzikanten, sluit de rijen! Dichters, open de harten! Laat de saxen klinken!

    © Jan Bontje juni 2012

  3. Ik ben niet zo vlot met de pen maar kom hier erg graag lezen.Hier wordt duidelijke taal gesproken ,Hier wordt alles op een begrijpelijke manier verwoord.Hier worden zinnige reacties neergepend.Ik kan het alleen maar beamen..we worden verwend op alle gebied en muziek is er voor iedereen nu..Muziek die doet genieten en vaak troost brengt.Zonder muziek zou ook mijn leven helemaal anders zijn..ben dus dankbaar voor al de mogelijkheden die de muziek nu voor mij en iedereen zo maar om te rapen aanbiedt.

Zeg iets terug op Vrijspraak

