Tevreden met genoeg > boekpresentatie Jan Wolsheimer – Tegen de draad

Een huis vol spullen. Een hoofd vol vragen. Een ijskast vol voedsel. Een box vol mail. Een agenda vol afspraken. Een kar vol boodschappen. We hebben te veel van van alles, terwijl anderen over vrijwel niets beschikken. Ja, ze hebben tijd en ruimte – maar weinig kansen en mogelijkheden. We moeten nadenken over de ware crisis in onze cultuur. Is de economie beschadigd of hebben we vooral af te rekenen met een vertrouwenscrisis? Hebben we het geloof verloren in de maakbaarheid van de samenleving? Hebben we geen fiducie meer in de leiders en experts? En moeten we daar verbaasd over zijn? Zijn we misschien vergeten hoe prettig het is om tevreden te zijn met genoeg en hoe mooi het is om uit je overdaad uit te kunnen delen? 

Stemmen versterken

De laatste jaren verschijnen er bij onze uitgeverij steeds meer boeken van eigen bodem. Dat zijn vruchten van jarenlang bewust netwerken en nadenken. We hebben de bakens verzet en ons vizier gericht op de mogelijkheden en talenten die we zelf in huis hebben en de kansen op samenwerking met organisaties en individuen waar we ons verwant mee voelen. Met Jan Wolsheimer heb ik van het begin af aan een ‘klik’ (na een persoonlijke ontmoeting bij een boekpresentatie van Volg jij Mij, van Hans van der Lee op Xnoizz-Flevo). Jan heeft veel mee te delen, maar ‘hij hoeft niet zo nodig’ in de schijnwerpers te staan. Als uitgever is het juist mijn taak om die stemmen te versterken die wat zinnigs te vertellen hebben en die in deze tijd gehoord moeten worden. Jan is/heeft zo’n stem en zijn boek verdient de aandacht die het gelukkig ook krijgt.

Spreekstoel

De boekpresentatie bij Samma in Gouda was bovenal een feestje (Irene, bedankt voor je enthousiasme en gastvrijheid!). Ik kwam na een drukke werkdag (en een feestelijke dag, want onze dochter Sosha haalde haar VWO-diploma!) naar Samma en trof Jan daar op zijn spreekstoel aan. Om hem heen een aantal vrienden en belangstellenden die aandachtig luisterden en vragen stelden. Wel fijn om auteurs te hebben die ook sprekers zijn. Jan komt prima uit de verf voor een zaal, op een podium en achter de microfoon. Ik hoop dat dit boek er voor zal zorgen dat meer mensen geïnspireerd en uitgedaagd zullen worden door deze originele denker en praktische doener. Lezen dat boek! (Eerst kopen, natuurlijk). Hieronder een voorproefje…

Make me an island

De vraag naar genoeg is een vraag die met name voor christenen een spagaat kan veroorzaken. Maar al te makkelijk wordt de vrijheid in Christus, die ontspannend zou moeten zijn, een nieuw burgerlijk wetboek (wetticisme), dat jezelf en ook anderen negatief gaat beïnvloeden. In dat opzicht heb ik veel geleerd van Aidan, een Ierse monnik uit de 7e eeuw. De wijze monnik Aidan werd in 635 van het Ierse eiland Iona uitgezonden naar het oostelijk deel van Brittannië, Northumbrië, om de mensen daar over het evangelie te vertellen. De bekeerde koning Oswald had hierom gevraagd. Aidan maakte zijn hoofdkwartier op het schiereiland Lindisfarne, en  van daaruit vertrok hij regelmatig naar Northumrië. Lindisfarne, gelegen voor de noordoostelijke kust van Engeland, was gedurende de dag een paar uur afgesloten van het vasteland. Die uren gebruikte Aidan destijds om zich volledig op God te richten. Niet om dat voor zichzelf te houden, maar om zich verfrist weer onder de mensen te begeven en zo de aanwezigheid van God door te geven. Hij schreef daar zelf een prachtig gebed over:

Leave me alone with God as much as may be.
As the tide draws the waters close in upon the shore,
make me an island, set apart,
alone with you, God, holy to you.

Then with the turning of the tide
prepare me to carry your presence to the busy world beyond,
the world that rushes in on me
till the waters come again and fold me back to you.

Uit: Tegen de draad, Jan Wolsheimer, Ark Media, Amsterdam 2012

2 gedachten over “Tevreden met genoeg > boekpresentatie Jan Wolsheimer – Tegen de draad

  1. Ik vond het al een eer met hen te eten. Bij de presentatie bek ik niet geweest, maar het boek ga ik lezen. IK heb het voor Vaderdag gekocht dan kan ik het ook lezen. 2 vliegen in 1 klap, of is dat overdaad ? Groet van Nel.

Zeg iets terug op Vrijspraak

