Rebecca: doen wat je kunt met alles wat je gekregen hebt

Op dit blog heb ik al vaker geschreven over Rebecca. Ze kwam ter wereld in een grote sloppenwijk van Nairobi, de hoofdstad van Kenia. En of dat nog niet uitdagend genoeg is, moest zij ook leren leven met een ernstige handicap: spina bifida (ofwel: Rebecca werd geboren met een zgn. open rug). Ik breng haar verhaal graag onder jullie aandacht, omdat het mooi is om te zien hoe dapper en strijdbaar deze vrouw is. Ze hielp zichzelf en andere gehandicapte meisjes door het leren van een handwerk. Via internet kocht ik in 2008 een mooie omslagdoek en sindsdien ‘volgen we elkaar’. Ondertussen heeft Rebecca Sociale Wetenschappen gestudeerd en zet ze zich in voor mensen die – net als zij – een lastige start maken in het leven. Ze doet wat ze kan met alles wat ze gekregen heeft. In Zweden mocht zij meewerken aan een internationale bijeenkomst over spina bifida en daar ontdekte zij dat ze nog meer talenten heeft…

Bijzondere ervaring

Helaas is het nog niet gelukt om Rebecca persoonlijk te ontmoeten. We waren vlakbij elkaar toen zij een tussenlanding maakte op Schiphol, maar de tijd tussen de verbindende vluchten was niet lang genoeg om elkaar te begroeten. Jammer. Vooral omdat dit een unieke kans was, want dit was haar eerste buitenlandse reis en een bijzondere ervaring. Maar dankzij internet is het toch mogelijk om contact te onderhouden en dat doen we dus ook, met name via Facebook. Lees even over de ervaringen van Rebecca en voel je vrij haar een vraag te stellen – ze leest dit ook mee via een vertaalprogramma. Jouw reactie mag dus gewoon in het Nederlands geschreven worden en ik vertaal het wel als dat toch nodig is. Rebecca’s tekst heb ik onvertaald gelaten – waarschijnlijk is dat voor jullie geen probleem (en anders is er altijd nog Google translate)

Rebecca wil heel graag een tijd werken in Nederland. Als iemand een tip heeft: iets op het gebied van mensenrechten of sociale zorg. Het zal niet gemakkelijk zijn, in deze tijd, maar stel je toch eens voor dat het lukt…

Goed, hier Rebecca’s bijdrage in haar eigen woorden:

Hello Paul……
It was my first time to leave Africa,…. I was invited by the international federation for spina bifida and hydrocephalus to attend to an international conference its theme was finding our way. I was nervous not knowing how people will react to my ideas

My friend Danny from canada and I had obligation of launching Global friends initiative which is a network of youth with spina bifida and hydrocephalus globally and we did so through our facebook page.” Global friends youth and adult with spina bifida and hydrocephalus” The launching went on well and 171 youth with spina bifida and hydrocephalus have joined the page from all over the world.

Danny is a canadian musician and owns a band called Mrs. Johnstone but during the conference he came alone and so he requested me to sing with him a song called simple things….. I have never sung in a crowd before… I was wondering and asking my self…. if a simple girl from africa can manage to sing to a crowd of 600 people from allover the world.. this made me a little nervous but we practised for 15min and I was ok with the chorus and so I accepted to be his back up during the performance at the banquet dinner…. after the singing people were happy and they shouted and clapped hand and shouted out of Joy… I was amazed… This opportunity opened my eyes and I realised that God has granted me a beautiful voice and I need to find way of using it!

17 gedachten over “Rebecca: doen wat je kunt met alles wat je gekregen hebt

  1. Bijzondere virtuele onmoeting! Ze zoekt ‘betaald werk’ of werk met kost en inwoning? Nog een voorkeur voor een plaats oid? Kun je iets specifieker zijn als het gaat om wat ze wil/kan doen in NLD? Ik denk nu aan Stichting Present.

    1. Hoi Karin! Ze heeft het me al eens op Facebook uitgelegd, maar dat bericht kan ik nu niet terugvinden. Ik vraag haar wel om in een comment hier te vertellen wat ze precies zoekt, dan kan iedereen rechtstreeks met haar praten.

  2. Hello Karin,
    Its nice to hear from you….. with my social science I have done Bachelor of Arts in developmental studies and mostly I human rights, advocasy, disability studies, proposal writing and many other things that are included in social work!

    1. Karin, I will really appreciate If I get somewhere to work but at the same time I dont mind to volunteer. and I think I will really need a place to stay!

  3. Hallo Paul en Karin, wat mooi om te zien hoe internet mensen bij elkaar brengt! Karin wat prachtig dat jij nog een ander talent hebt ontdekt dat je van God hebt gekregen. (Ik kan er over mee praten, vraag maar aan Paul🙂 Ik wens je heel veel succes en Gods zegen bij alles wat God op je pad brengt.

    Qua werk kan ik je helaas niet helpen, maar mocht ik nog iets bedenken dan neem ik via Paul contact met je op! Paul dank je voor het delen van dit mooie verhaal. Het is een bemoediging voor mij om door te gaan!

    Lieve groet Inge

Zeg iets terug op Vrijspraak

