Single in de kerk – Boekpresentatie Aukelien van Abbema in Ermelo

Gisteravond was de prachtige boekwinkel van Riemer & Walinga in Ermelo gevuld met leuke mensen. Waarschijnlijk zaten daar, naast veel familie en vrienden van psychologe en auteur Aukelien van Abbema, veel singles tussen die met extra belangstelling geluisterd zullen hebben naar de workshops van de auteur en Ruben Brands (van Funky Fish– de grootste christelijke community / dating site van Nederland). Zelf mocht ik het ‘eerste exemplaar’ van Single in de kerk aan Aukelien geven en ik was blij dat ik een kleur rozen had uitgekozen die prima bij haar mooie jurk paste! Op haar beurt overhandigde Aukelien een exemplaar van haar boek aan Nynke Dijkstra, als theoloog betrokken bij het landelijk team missionair werk van de Protestantse Kerk. Het was een mooie avond met live muziek van Tax Collectors (ik heb gelijk hun CD gekocht!) in de grote tuin achter de boekhandel. Elise Walinga is een uitstekende gastvrouw en het is leuk om mensen tegen te komen die ook zo gepassioneerd zijn voor het boekenvak!

“Een vriend van mij benadrukt altijd hoe mannen uitgenodigd moeten worden om initiatief te nemen. Hij zegt: ‘Als vrouwen kunnen leren om kenbaar te maken dat ze een man leuk vinden zonder zich op te dringen, dan helpen ze mannen om meer actie te ondernemen en initiatief te tonen.’ Volgens hem gaan mannen snel voor ‘de gemakkelijke’ vrouwen, terwijl ze de intelligentere vrouwen met een grotere persoonlijkheid gauw laten gaan, vanuit angst afgewezen te worden. Zeker die vrouwen zouden, zo zegt hij, meer uitnodigend kunnen zijn naar een man en hem laten weten dat ze hem leuk vinden zonder meteen actie te ondernemen. Het ligt subtiel, zo blijkt maar weer.’ Single in de kerk, p. 86 – Aukelien van Abbema – Ark Media 2012

Dit is een vrij willekeurig citaat uit dit mooie boek. Je ziet dat er op een nuchtere toon gesproken wordt over een onderwerp dat – zeker bij christenen – wat moeilijk ligt. De afwachtende houding van gelovige singles kan te maken hebben met hun overtuiging dat ‘God wel voor een partner zal zorgen.’ Dat is een mooie gedachte, maar zoals op alle levensgebieden geldt ook hier: je hebt zelf mogelijkheden, kwaliteiten en talenten gekregen om mee aan de slag te gaan. Nynke Dijkstra verwees in dit verband naar een parodie op het overbekende voetstappen-in-het-zand-gedicht. In de parodie is ook sprake van een bilafdruk in het zand. De Heer zegt in deze parodie over deze bilafdruk: “Daar ging je op je kont zitten terwijl ik zei dat je verder moest lopen.”

Over afdrukken en indrukken gesproken: hier een paar sfeerbeelden van gisteravond. De meeste foto’s maakte ik zelf – behalve de plaatjes waar ik zelf op sta – dat zijn opnamen van Martin Janssen – de topper die ook voor een prachtige voor- en achterkantfoto zorgde op het boek. Het ontwerp is van Pankra. In feite heeft het boek nu een mannelijke en vrouwelijke cover en je kunt ze leuk naast elkaar neerleggen voor het juiste effect. De oplettende kijker zal bovendien een kerk en een kroeg op deze foto ontwaren…

Luister naar het radio-interview met Aukelien bij Cappuccino – start vanaf  1:17

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

5 gedachten over “Single in de kerk – Boekpresentatie Aukelien van Abbema in Ermelo

  1. Goed bezig, Paul! Mooie foto’s ook. Ben zelf ook single, daardoor lekker veel tijd om bij Riemer & Wallinga te snuffelen – mijn favoriete boekwinkel en, wat mij betreft, een voorbeeld voor christelijke boekhandelaren. Dus ik zal van de week eens controleren of het boek nog steeds prominent op de tafel ligt😉
    Helaas zul je het moeten doen zonder mijn aankoop. Ik beschouw mijn single-zijn als een non-issue… ik blijf lekker op mijn kont zitten🙂

    1. Super dat over dit thema geschreven is! Als er serieus over vertalen naar het Duits zou worden nagedacht, ben ik wel geïnteresseerd als vertaler…

Zeg iets terug op Vrijspraak

