Een update en een oproep: ik zoek een danseres voor een fotoshoot…

In de vakantiemaanden leg ik mezelf altijd wat beperkingen op waar het mijn (enthousiaste) internetgebruik betreft. Op Twitter en Facebook val ik een beetje stil, maar op dit blog zal ik nog wel regelmatig van me laten horen en datzelfde geldt voor mijn eigen domein waar ik vooral foto’s zal blijven delen. Er verschijnen wel automatische updates van nieuwe blogs op Twitter in mijn ‘sociale media luwe-periode’. Ik blijf ook mail lezen en beantwoorden en ik houd ook een oogje op de direct messages. I’m still here, don’t worry.

Het is goed voor me om wat afstand te nemen en een beetje ontspannen de vakantie in te gaan. Mijn werk is erg leuk en uitdagend, maar de laatste maanden heb ik wel erg veel ‘gas gegeven’ dus nu is het zaak wat af te remmen. Ik wil in deze tijd ook meer bewegen (dat is ook nodig…) en ik ben aardig op weg met het afvallen.

Update

Druk met het werk dus, maar wel lekker bezig. In deze tijd moeten er beschrijvingen en covers gemaakt worden voor de boeken die we in het najaar laten verschijnen. Er komt weer veel mooi werk aan! Bovendien ben ik samen met mijn collega’s nog volop bezig met de realisatie van uitgaven van deze zomer. Met name voor de nieuwe boeken van Jos Douma (Je bent een mooi mens) en Petra Boogerd (Laat zien wie je bent) hebben we ‘alles uit de kast getrokken’ op het gebied van fotografie en vormgeving. Ontzettend leuk om zo met andere creatieve geesten actief te zijn! Ook mooi om te zien dat onze nieuwe uitgaven goed ontvangen / positief besproken worden.

Sting – Fragile

Samen met Jan Wolsheimer (a.k.a. @Eeuwigheid) ben ik naar het optreden van Sting geweest in de gloednieuwe Ziggo Dome (vlakbij de Amsterdam Arena). Het was voor mij de derde keer dat ik Sting live zag en hoorde- eerst in Ahoy, heel wat jaren geleden, later in de Arena met the Police, en nu dus in deze nieuwe ‘dome’. Ik vind dat we in Amsterdam een mooie nieuwe concertlocatie erbij hebben – ik kon alles prima zien en het geluid was ook heel goed. Daar gaan we nog veel plezier aan beleven! Dit filmpje maakte ik met mijn iPhone.

Danseres / model gezocht voor fotoshoot

En dan heb ik nog een vraag voor jullie… Ik loop met het plan rond om 4 zwart-wit foto’s te maken voor een speciaal project. Het gaat om creatief werk dat ik wil maken voor Expressions for Justice van IJM. Wat is de bedoeling? Ik maak een serie met de volgende titels: Oppression, Fear, Liberation, Hope. Het zijn deze thema’s die ik in 4 pakkende beelden wil vangen en daar heb ik een model voor nodig met een bijzonder krachtige expressie. Zelf denk ik aan een danseres – een jonge vrouw die actief mee kan denken over het sterkste beeld en die bereid is om te poseren voor dit doel. Het moeten strakke, stijlvolle foto’s worden en ik wil ze inlijsten met passepartouts.

Vrouwen een stem en een gezicht geven

Wat is de gedachte achter deze serie? In veel landen worden vrouwen in achtergestelde posities gehouden, onderdrukt en uitgebuit. Deze vrouwen ‘hebben geen gezicht’ en hun verhaal wordt vaak niet verteld. Als ze al in beeld komen, dan is dat ‘onherkenbaar’. Ik wil deze vrouwen op een symbolische manier een stem geven en op een creatieve wijze uitdrukking geven aan hun gevoelens van onderdrukking en angst. Maar daar blijven de beelden gelukkig niet steken – de derde en vierde thema’s moeten duidelijk maken dat er bevrijding en hoop mogelijk is.

Mail me maar

Ik heb even een plaatje van internet ‘geleend’, omgezet in zwart-wit en ‘ingelijst’. Dit geeft je een indruk van mijn bedoelingen. Zelf heb ik wel vier ‘beelden’ voor ogen, maar ik hoop dat zich een danseres meldt (jaar of 20?) die het vermogen heeft om op eigen wijze uitdrukking te geven aan de vier genoemde thema’s. Ben jij zo iemand of ken je iemand? Stuur me dan een een mailtje. Ik zou het liefst deze serie nog deze maand ‘schieten’. Ik denk dat het in een dagdeel of op een avond te doen moet zijn. Voor ik een dergelijke fotoshoot met iemand ga maken wil ik zeker weten ‘dat we op dezelfde golflengte zitten’ – dus er moet wat heen en weer gepraat / gemaild worden voor we ermee aan de slag kunnen gaan.

Voor het goede doel / pro Deo

Voor de goede orde: dit is (ook voor mij) vrijwilligerswerk en ik ben een enthousiaste amateurfotograaf. Als je gemotiveerd bent om mij bij dit project te helpen, dan hoor ik dat graag. IJM is een christelijke organisatie die zich inzet voor mensen die uitgebuit en onderdrukt worden. Hierbij richten zij zich vooral op de juridische weg: onderzoek, aanklacht, veroordeling van daders, bevrijding van slachtoffers. Ik wil door mijn creatieve werk IJM ondersteunen. Je helpt me ook door mijn verzoek bij anderen bekend te maken via je eigen netwerk en sociale media. Verwijs belangstellenden naar deze blogpost en laat hen reageren. Ik hoop dat het gaat lukken!

4 gedachten over “Een update en een oproep: ik zoek een danseres voor een fotoshoot…

    1. Hoi Chilvia! Het lijkt me heel leuk om eens foto’s van je te maken, maar voor dit project is het al gelukt. Je kunt hier wat foto’s zien http://paulabspoel.nl/?portfolio=marjolein-expressions-for-justice en er staan er een aantal op m’n Facebook foto pagina. Als je me op FB als vriend toevoegt kun je m’n foto’s bekijken en houden we gelijk een lijn open voor een eventuele volgende gelegenheid. Zie maar! Bedankt in ieder geval voor je reactie! Groet, Paul

Zeg iets terug op Vrijspraak

