Amy Winehouse > Gastblog Sosha Abspoel

Een jaar na dato is het nog steeds verschrikkelijk zonde dat Amy Winehouse haar leven en haar uitzonderlijke talent zo tragisch heeft ‘weggegooid’. Hoewel ze toegaf aan de verslavingen vind ik het te makkelijk om te stellen dat ze het leven zelf weggooide. Als ik oude interviews van Amy zie, zie ik iemand die van het leven houdt. Iemand die een godgegeven talent heeft en daaruit haar kracht put. Maar ook een kwetsbaar meisje, dat in een wereld wordt gegooid waar ‘voor de leeuwen gegooid worden’ misschien nog wel zwak uitgedrukt is. Verwachtingen, beloftes, kritiek en duizenden mensen die iets van je verlangen. Amy wilde zingen, Amy wilde haar talent delen maar ze vroeg niet om de roem en de druk die daarbij kwam kijken.

Love is a losing game

Back to black was de eerste plaat van Amy die ik kreeg. Ik hou van muziek, muziek stroom door al mijn bloedvaten en deze CD was een verademing in een muziekwereld waar passie vaak ontbreekt naar mijn gevoel. Volgens mijn vader was dit weer de muziek van vroeger en ik was betoverd. De emotie, het pure en vooral hoe ze zichzelf volledig bloot gaf in haar muziek was voor mij ongehoord. ‘Soul’ noemen ze het. Amy ademde soul, amy belichaamde soul: Amy wás soul. Ik kon uren luisteren naar die stem en naar die hartverscheurende teksten. Vooral de demo versie van ‘Love is a losing game’ gaat dwars door je lichaam heen en raakt je in het diepst van je ziel en hart. Een journalist verwoordde het perfect in een documentaire over haar turbulente leven: ‘zelfs een standbeeld kon niet ongeroerd blijven.’ Wat een stem en wat een vrouw.

Hartverscheurend en onbegrijpelijk

Niet veel later kocht ik haar eerste album ‘Frank‘ en nu kan ik zeggen dat ik ook de trotse eigenaar ben van haar ‘Hidden treasures‘. Stuk voor stuk uniek en ongehoord. Niemand zal ooit als zij zijn. En nu is ze weg. Wat een triest leven heeft deze vrouw gehad en wat verdiende ze zoveel meer. Haar lichaam kon het verwoestende leven dat ze leidde niet langer aan. Beschamende filmpjes op youtube en schandalen in de krant waren het enige wat we nog van Amy zagen. Ik vond het hartverscheurend en onbegrijpelijk tegelijk. Wat had ik haar graag bij de schouders willen pakken en willen zeggen: ‘Snap je dan niet dat jij de allerbeste bent? Zie je dan niet wat je weggooit?’ Maar het was veel meer dan dat, het zat veel dieper dan dat. Gevoed door een gebroken hart, ervaringen uit het verleden en de immense druk die op Amy werd gelegd na haar uitzonderlijke album ‘Back to Black’ zocht Amy haar heil en troost in drank, drugs en zelfs zelfverwonding. Zelfdestructie in zijn uiterste vorm. Ze had niemand om haar te redden. Wat zou ik willen dat ze Jezus had gekend en dat ze wist dat het anders kon. Velen zeggen dat Amy niet meer te redden was, maar velen kennen Jezus niet.

Ik heb nooit meer die onschuldige en oprechte twinkeling in haar ogen gezien die ik zag bij dat ene interview aan het begin van haar carrière.

Ik hoop dat ze in de hemel is nu. Ik hoop dat ze nooit meer pijn kent en dat ze nog steeds zingt. Ik hoop dat de engelen genieten van haar stem en dat ze eindelijk vrij mag zijn. Ik hoop dat ze eindelijk mag weten hoeveel er van haar gehouden wordt. Maar ik weiger te geloven dat Amy hiervoor koos. Amy werd slachtoffer van deze wereld, met al zijn verleidingen en verwachtingen.

4 gedachten over “Amy Winehouse > Gastblog Sosha Abspoel

  1. mooi verhaal Sosha, het raakt me.
    ook ik vind het eeuwig zonde dat het zo is gelopen met Amy; toch denk ik dat Gods genade groter is en ook over de grenzen van de dood heen rijkt. lijkt me wel vet als je later op de nieuwe aarde komt en Amy staat daar te zingen… Back to Black revisited…

Zeg iets terug op Vrijspraak

