MEER op de mat

Vanmorgen ligt er misschien een glossy op je deurmat. Of een van je buren belt aan om je persoonlijk een exemplaar te overhandigen van ‘het lifestylemagazine met diepgang’. Als dat het geval is, raad ik je aan om even lekker met een kop koffie of thee te gaan zitten om van dit magazine te genieten. Want: MEER is een fraaie glossy die z’n naam waarmaakt.

INPUT
Ik ben niet geheel onpartijdig, want via mijn werk bij Ark Mission / Ark Media ben ik betrokken bij dit initiatief. Ik kan niet zeggen dat ik erg veel gedaan heb aan de samenstelling of vormgeving van deze glossy, maar ik heb wel wat creatieve en inhoudelijke input mogen geven. Zo ben ik er trots op dat er gehoor gegeven is aan mijn advies om een goed verhaal op te nemen over trappistenbier… Proost!

INSIDERS / OUTSIDERS
Al een tijd geleden zijn de initiatiefnemers begonnen om met kerken en christelijke organisaties in ons land te overleggen over dit missionaire project (want dat is het). Daar is over het algemeen positief op gereageerd, al waren er ook mensen die direct hun bedenkingen wereldkundig maakten (‘old skool’, ‘papierverspilling’, ‘te oppervlakkig’, ‘te seculier’ – ik heb van alles voorbij horen komen). Dat is jammer, want ik vind dat je zo’n project een eerlijke kans moet geven en dat het soms wel erg gemakkelijk is om direct iets uit de lucht te schieten. De christelijke wereld is vaak erg naar binnen gekeerd. De insiders maken zich druk over van alles en nog wat, maar – zoals ik laatst op Twitter al verkondigde – ‘De kerk hoeft niet gered te worden, de wereld heeft een Redder nodig’. En als je dat de ‘outsiders’ wilt laten weten, dan kan dat inderdaad niet meer op de verouderde ‘zeepkist’-manier (al zullen er mensen zijn die dat met overtuiging en resultaat blijven doen, het is niet meer van deze tijd en ik meen dat dergelijke ‘eenzijdige proclamatie’ vaker een averechts effect heeft). Met MEER heb je een eigentijds en professioneel vormgegeven blad in handen dat graag gezien, gelezen en besproken zal worden. Niet prekerig, niet opdringerig, maar vriendelijk en uitnodigend van toon en uitstraling. Zo zie ik het graag.

STAP EENS OVER JE BEZWAREN HEEN
Mocht je als (on)gelovige bezwaren hebben tegen dit initiatief, dan vraag ik je vriendelijk: stap eens over die bezwaren heen en geef dit magazine een kans. Het is namelijk ook méér dan een glossy, er is goed over nagedacht en via een speciale website, sociale media en plaatselijke kerken kan het gesprek over de vraag ‘Is er meer?’ op een respectvolle wijze gevoerd worden. Dat brengt mensen dichter bij elkaar, ook als ze verschillend tegen levensvragen aan (blijven) kijken. Zie dit magazine als een uitgestoken hand van christenen die hun levensovertuiging willen uitdragen. ‘Zieltjes winnen!’ – hoor ik nu in gedachten mensen roepen. Ja, so what? Kijk eens wat politieke partijen in deze tijd doen: iedereen heeft het recht om een overtuiging enthousiast uit te dragen en iedereen heeft het recht om daar een andere opvatting tegenover te stellen. Mensen winnen voor je overtuiging (gelovend dat je werkelijk iets goeds en waardevols hebt door te geven!) – daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee. Bedenk dat elk verspreid exemplaar betaald is door een van je familieleden, vrienden, collega’s of buren. Dat hebben ze gedaan omdat ze jou iets moois gunnen: een leven waarin zoveel meer te ontdekken en te beleven is. Zie dit blad als een voorproefje – er is natuurlijk altijd veel meer over te zeggen en dat is ook precies de bedoeling. Ga met elkaar in gesprek.

Een gedachte over “MEER op de mat

  1. Had ook mn twijfels toen ik er voor het eerst van hoorde, maar vooral omdat ik zo’n idee nog nooit echt goed uitgevoerd had gezien. Of misschien ziijn er verschillende soorten goed en was het gewoon nooit iets waar ik zelf wat aan zou hebben of wat in het straatje lag van kennissen. Maar deze vind ik dus echt mooi, super goed gedaan inhoudelijk!

Zeg iets terug op Vrijspraak

