Hollywood Jesus en de verering van Marilyn Monroe


Hollywood Jesus is een website die hier best even in de spotlights gezet mag worden. Een aanrader voor mensen met belangstelling voor Pop Culture from a Spiritual Point of View. De naam en het bestaan van deze website kwamen bij me boven tijdens het selecteren en bewerken van mijn vakantiefoto’s. Ja, we waren ook een dag in Hollywood en ik heb me met zoveel anderen staan vergapen aan de glitter & glamour. Ik had er een dubbel gevoel bij. Enerzijds was alles veel gewoner en alledaagser dan ik me had voorgesteld, anderzijds is het toch een heel speciale plaats met een bijzondere atmosfeer. Een geur van vergane glorie, vermengd met de gekte van vandaag. Persoonlijk vind ik de memorabilia rond Elvis Presley en Marilyn Monroe grappig en het vastleggen waard (ik hoef er verder niets van mee naar huis te nemen dan mijn herinneringen en wat foto’s…), maar ik keek toch ook met verbijstering naar de bijna religieuze verering van ‘de sterren’.

Vijftig jaar

De stoeptegel met de ster van Marilyn Monroe ligt voor de plaatselijke vestiging van MacDonalds, geloof het of niet. Juist op de dag dat wij daar waren werd herdacht dat de blonde filmster 50 jaar daarvoor was overleden. Haar sterfdatum is 5 augustus 1962. Als vijftigjarige man (ik ben van december 1961) kijk je dan naar de portretten en beelden van die mooie vrouw en denk je even dat de tijd een halve eeuw heeft stilgestaan.

Stil staan, dat doen de mensen ook bij de rouwkrans die op deze plaats is neergezet. Moeders met kinderen op hun arm poseren bij deze tijdelijke gedenkplaats, morgen lopen ze waarschijnlijk weer gewoon over die ster heen. Te dikke mannen kijken wat beteuterd naar de krans (die ook al tekenen van verval vertoont) en nemen nog een hap van hun BigMac.

Lopen over sterren

Opkijken naar de sterren en er dan overheen lopen. Dat vat het eigenlijk wel zo’n beetje samen. En je blijft je verbazen. Over mensen die de kost verdienen door zich uit te dossen als Michael Jackson (compleet met verbouwde neus) of the Joker. Ik zie Darth Vader aan de overkant van de straat lopen en stel met een schok vast dat er ook een imitator van Jezus tussen het volk loopt. Ja, laten we hopen dat het een echte navolger is, maar welke malloot haalt het in z’n hoofd om met doornenkrans en kruis over Hollywood Boulevard te lopen? Even denk ik nog dat hij misschien een evangelist is. Iemand die de mensen wil laten zien wie de echte King is. Jesus Christ Superstar. Maar hij gaat geduldig op de foto met toeristen en ik betrap hem later op een verlaten terras waar hij het kruis tegen een parasol gezet heeft om even een hapje te eten. De nep-Jezus is blijkbaar ook maar een mens.

Zie ook mijn vakantieblog op Tumblr.

Zeg iets terug op Vrijspraak

