Very Pinteresting Indeed

Gisteren heb ik me in een melige bui wat vrolijk gemaakt over Pinterest. Waar dan? Op Twitter. Ja, ik weet het, je kunt je ook buitengewoon vermaken met grappen over Twitter en tot de conclusie komen dat het net zo sneu is om het internet vol te plempen met een oeverloze stroom aan woorden (in 140 tekens) als met vlijtig verzamelde plaatjes. Maar voor de goede orde: die conclusie trek ik dus niet!

Uitzending gemist

Eerlijk gezegd reageer ik een beetje allergisch op mensen die Twitter tijdverspilling vinden terwijl ze zelf avond aan avond TV-kijken. Het is maar wat je leuk vindt. Persoonlijk vind ik het veel interessanter om (denk)beelden met andere mensen uit te wisselen dan dat ik me passief laat voltanken met de op de massa afgestemde programma’s die de netmanagers en andere decision makers voor mij hebben uitgekozen. We mogen dan inmiddels 1000 zenders hebben, het kan me allemaal niet echt boeien. Ik ben inmiddels een groot fan van Uitzending Gemist en sinds we digitale televisie hebben, kan ik die gemiste programma’s desgewenst ook breedbeeld HD terugkijken, zonder vooraf iets opgenomen te hebben. Wat een uitvinding!

Pinterest is ook geniaal. Lach het maar weg (er kan niet genoeg gelachen worden), maar in al z’n simpelheid voorziet dit sociale medium in een enorme behoefte. Ik had het wel bedacht willen hebben! En als je – zoals ik – van mooie foto’s houdt, dan valt er veel te genieten. Al moet ik ook zeggen dat ik me al snel overvoerd voel. Vooral de stroom aan ‘adembenemende’ natuurfoto’s en ‘grappige’ of ‘inspirerende’ spreuken leidt al gauw tot verzadiging. Liever iets specifieks, iets verrassends / origineels. Maar goed, smaken verschillen.

Kroeg zonder bier

In de begintijd van Twitter (dit sociale medium begon in maart 2006; ik stapte in november 2007 in de stroom van tweets – toen viel het allemaal nog wel mee) kon ik mijn tijdlijn aardig bijbenen. Dat heb ik al heel lang geleden opgegeven. Nu is het vooral van belang om de persoonlijke reacties en DM’s niet te missen – verder stap ik af en toe de bar in (Twitter is een kroeg zonder bier, moet je weten), roep ook eens wat, maak een flauwe grap, geef een licht-provocerende mening, lach en mopper vrolijk mee – om daarna weer verder te gaan met het gewone leven.

Ooit had ik een leraar Nederlands die adviseerde: “Je moet de zee van literatuur niet opdrinken, je moet er in leren zwemmen”. Wijze raad. Zo ga ik ook om met het spervuur van woorden en beelden waar onze zintuigen dagelijks aan worden blootgesteld. Soms laat ik me raken, maar het meeste gaat totaal langs me heen.

Zeg nou zelf

Even een klein opinieonderzoek: hoe ga jij om met sociale media, wat vind je leuk aan Twitter, wat bevalt je aan Pinterest of hoor je bij de serieuze/saaie mensen die het allemaal grote flauwekul vinden?

5 gedachten over “Very Pinteresting Indeed

  1. Haha… #funnypic😉 Ik geniet van het ontmoeten van mensen die ik anders tussen was en afwas niet tegen zou komen. Het is een bonte stoet van mensen en meningen. Een soort digitale vorm van mensen-kijken-op-het-terras. En dat biertje kan je er zelf bij pakken. Of een mok biologische fairtrade koffie😀. Jammer dat onze digi-manipulators ons op onze wenken willen bedienen door ons steeds meer in te beperken door onze ontmoetingen te sturen tot het ‘voorstellen’ van gelijk gestemden😦.
    Daarom ben ik blij met de TT’s van twitter.

  2. Als ik even eerlijk mag zijn. Ik ken Pinterest helemaal nog niet … En Google+ nog nooit gebruikt.
    Toen ik anderhalf jaar geleden met Bloggen begon, en daarna Twitter en Facebook, ging er een wereld voor me open. In zekere zin ben ik er door op- en opengebloeid, qua creatieve uitingen en contacten met andere, nieuwe mensen. En, niet onbelangrijk, de televisie is in die tijd niet vaak meer aan geweest.
    Maar momenteel zit ik midden in een verzadigingsfase. Het wordt te veel, te fragmentarisch, te totaal en tijdopslorpend allemaal. Ik ben dan ook weer terugtrekkende bewegingen aan het maken. Zelfbeheersingstactieken aan het toepassen. De rem aan het gebruiken.
    Het moet, het is beter, het is verstandiger. Want er is meer in het leven dan de sociale media en alle nieuwe vindingen die maar mogelijk zijn. Ik zoek weer bewust naar momenten van stilte. Maar het trekt wel. Het is leuk. Er is veel interessant. Er zijn een hoop mooie mensen. En contact, communicatie, herkenning, dialoog, wat is er mooier dan dat?
    Kortom, dubbele gevoelens, tegenstrijdige verlangens, kostbare tijd tegen interessante materie. De paradox van leven wordt alleen maar groter.

  3. Met Pinterest heb ik geen ervaring; ik doe wel veel met facebook.
    Ik heb sinds enige tijd ook een Twitteraccount, mee begonnen om bij @NSonline zo nu en dan te reageren, komt door mijn enigszins actief zijn bij ROVER. Volg er nu nog enkele mensen en organisaties. Het is dan onmogelijk om alles mee te krijgen wat je mee had kunnen krijgen.
    Ik vind het advies van je leraar Nederlands wel toepasselijk.
    Ik ben niet zo heel visueel ingesteld, dus voorlopig zie ik af van Pinterest. Al houd ik dan wel weer van schilderkunst.
    Facebook brengt me nog het meest, zoals het uitgenodigd worden bij de Blinde Tocht: had ik anders niet geweten, en vond ik een waardevol initiatief.

  4. Eerst was er twitter, toen de (het?!) blog en daarna Facebook. Ik merk dat mijn aanvankelijke voorkeur voor twitter verschuift naar Facebook. Waarom dat precies is, weet ik niet zo goed. Misschien omdat twitter wat minder persoonlijk is, waardoor het lastiger is om “relaties te onderhouden”? Ik ben de laatste tijd wat minder in de gelegenheid, dat kan er ook mee te maken hebben.

  5. Door hyves heb ik ontdekt hoe leuk blogs kunnen zijn, vooral die van Stefan Spreekt en van jou. Ik ben dat vervolgens ook uit gaan proberen, ik ben tenslotte wel creatief met taal (geworden). Facebook had ik aanvankelijk alleen voor mijn buitenlandse vrienden, maar gaandeweg gingen er steeds meer mensen weg van hyves, of ze deden er feitelijk niets meer mee. Ik probeer beide pragmatisch te houden, geen flauwekul, wel belangstelling tonen, foto’s kijken, meeleven met wel en wee, delen wat mij aan het hart gaat. En dan nog kost het aardig wat tijd. TV: meestal kijk ik in de krtant of er iets komt dat het aanzien de moeite waard is, bijv. over reizen. Met zappen constateer ik dat er soms alleen op Canvas iets aardigs is.
    Ik heb nog wel wat ideeen voor blogs maar ik loop nog een beetje achter met mails, post enz.
    Twitter: geen idee. Pinteresting? Nooit van gehoord.

Zeg iets terug op Vrijspraak

