Mag het ook iets minder zijn?

Er floepte vanmiddag zomaar een licht wanhopig klinkende tweet uit mijn toetsenbord. Je ziet ‘m hiernaast staan. Soms gebruik ik sociale media als ventiel – even wat kreten of gedachten ‘eruit gooien’ en kijken wat anderen ervan vinden. Was er een aanleiding voor deze oprisping? Die is er altijd. Ik ben weer enthousiast aan het werk gegaan na een fantastische vakantie en het lukt me ook om wat lichter door het leven te gaan. Maar soms laat ik me toch weer intimideren door alle dingen die nog moeten gebeuren. Eigenlijk zou ik morgen naar Ede willen voor de Lees & Luisterbeurs, maar ik ben de hele week druk geweest en er komt veel werk op me af in de maanden die voor me liggen. Weekends zijn belangrijk voor het gezin en er zijn meer dan genoeg dingen die thuis moeten gebeuren. Er zijn zoveel zaken die ik belangrijk, leuk en interessant vind, maar ik wil mezelf niet over de kop jagen…

Altijd  maar meer

Uit de reacties op Twitter (ik heb ze nog niet beantwoord – of je moet deze blogpost als antwoord zien) blijkt dat ik niet alleen sta in mijn gevoel dat ik ‘word geleefd’. Dat weet ik natuurlijk ook wel, want we leven in een veeleisende tijd en cultuur. De economie gaat door een recessie, dus moeten we nóg harder werken. De prijzen gaan omhoog dus moeten we nóg meer ons best doen om goede resultaten te halen. Het mag nooit minder, het moet altijd meer…

Wie zegt dat het moet?

Het is een vraag die afgelopen zondagochtend klonk in de Meerkerk (what’s in a name?): ‘Wie zegt dat het moet?’ Soms kun je ook gewoon ‘nee’ zeggen en kijken wat werkelijk belangrijk is. Zo was het voor mij niet moeilijk om deze week overdag een afspraak af te zeggen omdat ik samen met Lydia onze oudste dochter naar haar nieuwe woon- en studieplek wilde brengen. Maar ik vond het vanmiddag wel moeilijk om een goede vriend te laten weten dat ik eigenlijk liever niet naar een tweedaagse conferentie ga. Samen weg? Ja, leuk idee! Maar kunnen we dan niet gewoon ergens door de duinen of langs het strand gaan lopen om onze hoofden leeg te laten waaien in plaats van dat we ons weer voltanken met informatie en inspiratie? Mag het ook iets minder zijn?

Nou ja, ik heb eigenlijk al weer te veel gezegd. Ik ga van het weekend genieten en wat rust zoeken. En wat doe jij in je drukke bestaan? Of valt het bij jou wel mee allemaal?

PS Zondag werd dit lied van Marco Borsato in onze kerk gezongen. Mooie, toepasselijke tekst.

3 gedachten over “Mag het ook iets minder zijn?

  1. Keuze maken is vaak het moeilijkste maar we moeten de gulden middenweg volgen om ons zelf niet voorbij te hollen.Soms hoor ik mensen zeggen dat ze zich vervelen en niet weten wat doen..dan denk ik”die zijn vast van een andere wereld” ik heb steeds tijd te kort

Zeg iets terug op Vrijspraak

